Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 och uppkoppling nu


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en stationär dator för bildarbete bl.a. och den har Windows 7 Pro. Nu när inte uppdateringar längre kommer, så undrar jag om jag öht vågar koppla upp mig mot Internet? Jag tänker så här: Jag behöver inte koppla upp mig, det gjorde jag ganska sällan förut också eftersom det är en bilddator där jag nästan enbart jobbar med bilder och ljud. Men jag har en antivirusprogram jag betalar för och det blir inte uppdaterat. Kanske är det en poäng att uppdatera det om jag skulle råka lägga in en virussmittad fil via usb t.ex? Vågar jag koppla upp mig enbart av den anledningen - att uppdatera antivirusprogrammet? Eller innebär det en risk?
(Jag undersöker alltjämt möjligheten att ha Windows 10 på en annan disk och använda den för uppkoppling. Det är installerat och klart, men jag har inte hunnit testa vilka av mina lite äldre och dyrare bild-/ljudprogram som fungerar i 10:an. Den diskussionen finns i en annan tråd här.)

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppa upp en dator som inte är uppdaterad mot internet via en router (normal med brandvägg) låter som mycket liten risk. Risken uppstår nog först om du börjar surfa med datorn och råkar komma in på en "dålig" webbsida som då kör igång kod för att utnyttja säkerhetshål eller installerar något skadligt etc.

 

Föreslår att du kollar USB-minnen mm med ett antivirusprogram i en modernare dator först.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Cecilia!
Jo, virusskannar gör jag innan jag tar med en fil till den datorn på usb-pinnen. Och surfar gör jag alltså inte. Ville bara utnyttja mitt antivirus, F-Secure Safe, och uppdatera det medan min licens finns.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skriver är det det man själv gör som är största risken, besöka diverse webbplatser, klicka på länkar i mejl och kopiera filer från t ex usb-minnen, m m.


Något som hackare gör är att skanna av internet för att se om någon utrustning svarar, om det finns säkerhetsluckor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Portskanning


Med ShieldsUP kan man kolla om man själv har någon "sårbarhet", vanligtvis då i routern.
https://www.grc.com/shieldsup


Klicka "Proceed" en bit ned på sidan, och sedan "Common Ports" (för test av vanliga portar) eller "All Service Ports" för en mer omfattande test. Får man "Stealth" eller "gröna rutor" för alla portarna betyder det att någon som testar (portskannar) din publika IP-adress inte kommer att få någon bekräftelse på att det finns utrustning "bakom den adressen" (i alla fall inte för de testade portarna).


GRC (Gibson Research Corporation) anses seriöst. Det som händer när man testar med ShieldsUP är att GRC portskannar mot ens publika IP-adress. Men GRC är då en "ofarlig hacker".
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. brandväggar så är det i regel som så att en router innehåller en inbyggd brandvägg som skyddar en från inkommande stök, men inte mer.

Däremot tex. Windows inbyggda antivirus s/w eller andra tex. Norton Security antivirus s/w hindrar utgående trafik.

 

Men ej att sammanblanda och tro ett en router man har och fått höra att den stoppar alla hot, den klarar bara av vissa typer av inkommande och heller inte alla.

För övrigt kan detta kallas för hårdvarubrandvägg, men även sådana kan hackas....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...