Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag bilden att se normal ut på hemsida


Villaforever
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag driver ett eget företag och jag har en hemsida där jag lagt ut bilder på våra produkter men många av bilderna ser lite konstiga ut se länk nedan.

https://www.lillaohej.se/product-category/martinex/?orderby=date

 

Hur får jag dessa bilder se likadana ut som de gör på sida 4 tex. Det är ju för inzoomade eller något. Varför kan man inte få rätt storlek på bilder från leverantör med en gång, vad är vitsen med att de ska så himla stora så de bara ser konstiga ut på hemsida?

 

Jag har photoshop men det kanske kan gå lika bra med paint. Vore väldigt bra om man tex kunde göra det enkelt på iphone. Helst på svenska då engelskan är under all kritik :)

 

Tack för hjälp på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterar detta, men ex. i Wordpress så kan du ju ange bildstorleken som ska visas oavsett storleken på själva bilden

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Jag noterar detta, men ex. i Wordpress så kan du ju ange bildstorleken som ska visas oavsett storleken på själva bilden

Ja Wordpress. Har loopia tjänster och handelsplattform som heter WooCommerce. Har varit inne på redigera bild. Men vad ska man skriva så det blir bra. Min kontakt på min webbyrå tyckte jag skulle ha 1:1 hur får man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat detta mfl tips

 

https://www.google.se/search?client=opera&hs=zMc&sxsrf=ACYBGNROi_cUcB2qdwa1_cobN0bi1j7ElQ:1580884985360&q=image+size+woocommerce&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjwq-6_57nnAhVu_SoKHevoCBgQBSgAegQICRAt&biw=1709&bih=963

How do I change the size of an image in WooCommerce?
Follow these steps to change shop, catalog or product category image size:
  1. Go to Appearance > Customize.
  2. Then go to WooCommerce > Product Images.
  3. Write your desired width in “Thumbnail width. ” field.
  4. You can set the height of the images in “ Thumbnail Cropping”
  5. Click on “Publish”
Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Har du testat detta mfl tips

 

https://www.google.se/search?client=opera&hs=zMc&sxsrf=ACYBGNROi_cUcB2qdwa1_cobN0bi1j7ElQ:1580884985360&q=image+size+woocommerce&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjwq-6_57nnAhVu_SoKHevoCBgQBSgAegQICRAt&biw=1709&bih=963

How do I change the size of an image in WooCommerce?
Follow these steps to change shop, catalog or product category image size:
  1. Go to Appearance > Customize.
  2. Then go to WooCommerce > Product Images.
  3. Write your desired width in “Thumbnail width. ” field.
  4. You can set the height of the images in “ Thumbnail Cropping”
  5. Click on “Publish”

Nu var ju inte engelskan min starka sida ? men gör ett försök. Tack!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att få 1:1 var och vad ska jag skriva in då. Eller kan jag skriva något annat för att få bilden se bra ut som jag beskrev i första inlägget?

sommardag.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dina nuvarande tumnaglar (miniatyrer) inte rymmer hela bilden så måste bilden förminskas. Du får pröva dig fram till vad som passar just din bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fråga. Går det inte att klicka på bilden och få upp något alternativ eller är det det som du har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-06 på 16:51, skrev Pelle Penna:

Bara en fråga. Går det inte att klicka på bilden och få upp något alternativ eller är det det som du har gjort?

Hur menar du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Adobe Photoshop finns ett alternativ som heter "Spara för Web".

Meny > Arkiv > Spara för Web => antingen kör du detta med standard inställningar eller så kan du manuellt ändra storlek. Bla. finns inställningar för kvalitet i %, pixelstorlek med höjd och bredd etc. men oftast räcker det med att använda grundinställningarna.
Då blir bilden mindre i bytes räknat utan att förlora särskilt mycket i kvalitet och fortfarande med samma storlek, men vill du ha en viss storlek på dina bilder anger du detta där.

 

Eller i Adobe Photoshop kan du processa en hel mapp med bilder med samma inställningar och då kan du se denna instruktion som handlar om script:

https://eforum.idg.se/topic/334551-photoshop-cs3/?do=findComment&comment=1569939
 

I gratis GIMP kan man också köra något som heter Batch Image Processor via ett tillägg som heter BIMP

som gör att man kan köra igenom en hel mapp med bilder med samma inställningar och kopiorna sparas i en undermapp.

 

Orginalen förblir alltid orörda med både Adobe Photoshop och GIMP med BIMP,  kopiorna skapas i en undermapp och därför är det rätt enkelt att testa med olika inställningar tills man blir nöjd.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

I Adobe Photoshop finns ett alternativ som heter "Spara för Web".

Meny > Arkiv > Spara för Web => antingen kör du detta med standard inställningar eller så kan du manuellt ändra storlek. Bla. finns inställningar för kvalitet i %, pixelstorlek med höjd och bredd etc. men oftast räcker det med att använda grundinställningarna.
Då blir bilden mindre i bytes räknat utan att förlora särskilt mycket i kvalitet och fortfarande med samma storlek, men vill du ha en viss storlek på dina bilder anger du detta där.

 

Eller i Adobe Photoshop kan du processa en hel mapp med bilder med samma inställningar och då kan du se denna instruktion som handlar om script:

https://eforum.idg.se/topic/334551-photoshop-cs3/?do=findComment&comment=1569939
 

I gratis GIMP kan man också köra något som heter Batch Image Processor via ett tillägg som heter BIMP

som gör att man kan köra igenom en hel mapp med bilder med samma inställningar och kopiorna sparas i en undermapp.

 

Orginalen förblir alltid orörda med både Adobe Photoshop och GIMP med BIMP,  kopiorna skapas i en undermapp och därför är det rätt enkelt att testa med olika inställningar tills man blir nöjd.

:)

 

Det meddelandet kom upp när jag försökte trycka på spara för webben. Går det bra att trycka på ja ändå, eller blir det knas?

sommardag.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl testa att trycka Ja, blir det inte enligt dina önskemål, får du göra om. Ibland när man håller på med bilder och storlekar, får man ju testa tills man blir nöjd, eller får tips om hur man bör göra. Det är väl så man lär sig, träna träna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Laso:

Du får väl testa att trycka Ja, blir det inte enligt dina önskemål, får du göra om. Ibland när man håller på med bilder och storlekar, får man ju testa tills man blir nöjd, eller får tips om hur man bör göra. Det är väl så man lär sig, träna träna...

javisst måste man träna, men det står ju att man kan få minnesfel och långsam prestenda, låter ju inte så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelandet kommer för att bilden är för stor och du bör därför välja en bild med lägre upplösning. Enligt vad som står uppe till vänster så är bilden 20 x 30 cm, dvs lämplig att fylla en halv bildskärm med men du ska ju ha plats för många bilder och dessutom text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-06 på 15:48, skrev Cecilia:

Om dina nuvarande tumnaglar (miniatyrer) inte rymmer hela bilden så måste bilden förminskas. Du får pröva dig fram till vad som passar just din bild.

har testat minska pixlar men händer absolute ingenting på hemsidan :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur stor ska bilden vara när den visas på webbsidan?

När jag kollade bildinfo för en av bilderna så står det att den är skalad till 157x157 pixel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Mitt fel.

Jag var inte tydlig med att det finns begränsningar i Adobe Photoshop ang. bildstorlek - Spara för webb.

Jag hade glömt bort detta eftersom jag nästan aldrig använder funktionen.

Däremot:

kör mitt script-tips ovan istället-  oavsett en bild i mappen eller tusentals - det kommer alltid att fungera.

Och det är framförallt så enkelt. To.m. lättare än att öppna bilden i Photoshop Editor eller i gratis Gimp Editor och där börja på att stöka runt om man inte är så hemma i dessa avancerade verktyg.
Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-14 på 14:18, skrev Cecilia:

Och hur stor ska bilden vara när den visas på webbsidan?

När jag kollade bildinfo för en av bilderna så står det att den är skalad till 157x157 pixel.

Hur får jag att det blir 157 på båda?

B57EE0FD-880F-4504-A3A3-13585189DA0F.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-14 på 23:13, skrev Flyfisherman:

Ok. Mitt fel.

Jag var inte tydlig med att det finns begränsningar i Adobe Photoshop ang. bildstorlek - Spara för webb.

Jag hade glömt bort detta eftersom jag nästan aldrig använder funktionen.

Däremot:

kör mitt script-tips ovan istället-  oavsett en bild i mappen eller tusentals - det kommer alltid att fungera.

Och det är framförallt så enkelt. To.m. lättare än att öppna bilden i Photoshop Editor eller i gratis Gimp Editor och där börja på att stöka runt om man inte är så hemma i dessa avancerade verktyg.
Mvh :)

Kollar detta, om det inte går ändra direkt i programmet. ??

Redigerad av Villaforever
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Villaforever:

Hur får jag att det blir 157 på båda?

 

Det viktiga är väl att det största måttet är 157 (eller att du ändrar i koden för webbsidan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Villaforever:

Hur får jag att det blir 157 på båda?

 

Du kan inte få 157 pixel både horisontellt och vertikalt utan att antingen beskära bilden eller att bilden blir förvrängd.  Sidförhållandet går inte att ändra utan att bilden föändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...