Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel VB lösningar villkorad-formatering


S.azon1953
 Share

Rekommendera Poster

Hej jag har löst det mesta i min applikation med VB programmering och skapat mina makron men jag går bet på detta.

Förutsättningar:

Jag har en tabell med 1000 poster som text i blad3 kolumn  A

I Blad1 finns en kombinationsruta som är ok, hela tabellen blir listad av data som hämtas från blad3 A1:A1000.

Man gör ett val i kombinationsruta och därefter överförs data till en mottagande cell.

Allt är frid och fröjd så långt!

Den data som nu har valts ut är unik från Blad3 tabell och skall bara användas en gång därför behöver jag villkora att vald data försvinner från Blad3 tabellen A eller flyttas till en tabell med förbrukade ”nycklar”

Min tanke är att något skall hända med en dubblett t.ex tas bort från aktuell tabell och lagras i en ny tabell som förbrukad.

Jag har försökt med det här t.ex. =ICKE(ÄRFEL(PASSA(Blad1!B1;$A$1:$A$100;0)) och bygga vidare, Där tar det stopp

 

Om någon har en bra idé på en lösning skull jag bli mycket tacksam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Du kan koppla kod till listrutan, något i stil med detta:

Private Sub ComboBox1_Change()
    Worksheets("Blad3").Rows(ComboBox1.ListIndex).Delete
End Sub

Du bör så klart lägga till någon kod för att verifiera att användaren verkligen vill radera värdet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ove,

tack för ditt svar. Jag har läst på det mesta på MS Office om VB i excel för att inte lämna en sten orörd. 

Din kod med mina värden  får jag Fel "9" utanför index eller Felkod 1004.

Förutsättningarna:

 Private Sub ComboBox2_Change()

Egenskaper:

LinkedCell Bald1!F60

ListFillRange Bald3!F2:F103  

 

Jag har testat att sätta value, jag har även testat BoundColumn,

Jag får även ett felmeddelande om listavgränsare

Din kod

Private Sub ComboBox1_Change()

Worksheets("Blad3").Rows(ComboBox1.ListIndex).Delete

End Sub

 

Jag får inte till det trots att jag har skrivit massor av kod som fungerar. Jag har Office 365 sista uppdateringen. 

 

Om du har en ide´ om vad som går fel. Min ComboBox2 gör vad den skall när jag lägger till din kod-rad kommer felen.

MVH

Stefan 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag använder AktiveX - kontroll. Jag skall läsa på i länken , Det hade jag tappat in min iver att få min excel klar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...