Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Fattigmanstesla

Säkra upp från 20 till 25 ampere

Rekommendera Poster

Fattigmanstesla

Jag har blivit med elbil... Blev då också rekommenderad att säkra upp från 20 till 25 ampere i huset. Nu ligger laddboxen för elbilen på trefas 16 amp, det funkar med 20 ampere än så länge, men kan bli lite skakigt när alla maskiner går här hemma. Men, man blir ju sugen på att öka på säkringarna för laddboxen till 20 amp för att få ut lite mer kräm till bilen. Funkar det? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
42 minuter sedan, skrev Fattigmanstesla:

från 20 till 25 ampere i huset

Avser huvudsäkringarna?

 

42 minuter sedan, skrev Fattigmanstesla:

Nu ligger laddboxen för elbilen på trefas 16 amp, det funkar med 20

Gruppsäkring på 16 huvudsäkring på 20?

 

42 minuter sedan, skrev Fattigmanstesla:

öka på säkringarna för laddboxen till 20

Gruppsäkring från 16 till 20?

 

Du kan anmäla ett byte från 20 till 25 på huvudsäkringarna, men inte själv. En elinstallatör behöver göra bytet och anmälan. Installatören avgör då om det är lämpligt med avseende på area på kabeln mellan huvudsäkring och gruppcentral.

(Mätartavlan sitter kanske på en stolpe eller på utsidan fasaden)

Kabeln kan behöva bytas.

Detta ger en årlig merkostnad på dina elräkningar men hindrar, förhoppningsvis, att en huvudsäkring löser när du laddar bilen och har storbak med spis & ugn på full fart.

 

Att byta gruppsäkring från 16 till 20 innebär inte att bilen laddas fortare, om det inte är så att du kan berätta för laddaren vilken säkring du har?

Är laddaren ansluten direkt till gruppcentral eller görs det via CEE-don?

Kabel och ev. don behöver bytas för att anpassas mot 20 A gruppsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Fattigmanstesla

Ok, tack! Jag är med på alla saker som elinstallatör och liknande. Jag kan gå upp till 7kw med högre spänning med den laddbox jag har (Easee). Men fråga är om man hamnar i samma sits igen, lever lite på kanten, så att säga? 

Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
1 timme sedan, skrev Fattigmanstesla:

7kw med högre spänning

(Spänning?)

7 kW motsvarar ca 12 A beroende på effektfaktorn i laddaren.

Din gruppsäkring på 16 A räcker ju gott då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
9 minuter sedan, skrev Mikael63:

7 kW motsvarar ca 12 A beroende på effektfaktorn i laddaren.

?

‭7000   ÷   230 =‬ ‭30 A

Men även för det räcker det med två faser på 16 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
45 minuter sedan, skrev Cecilia:

?

 

2 timmar sedan, skrev Fattigmanstesla:

Nu ligger laddboxen för elbilen på trefas 16 amp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Fattigmanstesla

Tack för hjälp!

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vedex

Vad har du för uppvärmningssystem, 4A räcker inte långt om man drar igång spis + resten.

 

Men är ju bara att köra på och se om det går utan att säkringar går, man kan känna på säkringarna utanför huset om de går varma/heta då ligger man på marginalen att det är klent, speciellt på sommaren.

Finns väl begränsare i laddboxen som känner av uttaget och ställer ner effekten till bilen?

 

Dumt att betala höga avgifter för höjning av Ampere-styrkan, och beroende på leverantör i Sverige.

 

Lite info om vad det kostar hos mig, jag har 16A men ingen elbil.

https://forum.tekniskaverken.se/org/tekniskaverken/d/byta-huvudsakringar-fran-20-till-25-a/

 

Hur mycket du kan ta ut i Watt.

 

https://www.eon.se/privat/el/elnat/huvudsakring.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Fattigmanstesla

Hej Vedex, det var elektrikern som rekommenderade en uppsäkring, men jag tänker så här, om det funkar nu med 16a och en uppgradering till 25 a så borde jag kunna tweak upp mer watt till bilen och ändå låta bli att bränna säkringar. Jag tänker att jag laddar bilen på natten när inga andra elektriska saker är igång, mer än pannan. På sommaren stänger vi av pannan och får varmvatten från solpanelerna på taket så då finns ju marginaler. 

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
11 timmar sedan, skrev Fattigmanstesla:

(Easee)

Verkar vara en smart enhet som man kan välja hur mycket man vill ta ut från.

Är det möjligen så att den även innehåller en sk. belastningsvakt?

En belastningsvakt kan man ha till ex. en elpanna. Vakten känner av totala strömmen på inkommande fasledare, med hjälp av strömtransformatorer, och "stegar ner" elpannan om det sker ett för högt uttag.

Man "offrar" alltså värmeeffekt i huset för att ex. tvättmaskinen eller motorvärmaren ska kunna gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Fattigmanstesla

Nej, en belastningsvakt får man köpa till, förstås!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr Andersson
20 timmar sedan, skrev Cecilia:

?

‭7000   ÷   230 =‬ ‭30 A

 

Ja, om det varit likspänning. Man räknar på annat sätt när det gäller växelspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
36 minuter sedan, skrev Fattigmanstesla:

Nej, en belastningsvakt får man köpa till, förstås!

Du kanske redan har en sådan till elpannan? Då bör du "berätta" för den att du säkrat upp, om du gör det.

Har du en sådan så kommer den att skydda dig från att säkringarna löser ut men då kanske till priset av att du får kallt.

Bättre då, kanske(?), att laddaren går ner medan elpannan jobbar.

Är det långt mellan inkommande faser och platsen där laddaren sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
9 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Ja, om det varit likspänning. Man räknar på annat sätt när det gäller växelspänning.

Så vitt jag vet har spisar kopplade på tre faser ett angivet effektbehov av ca 11 000 W och hällar kopplade på 2 faser drygt 7000 W. Precis de värden man får genom att multiplicera 230 V med 48 resp 32 A och de är också märkta med att de ska avsäkras med 3 resp 2 x 16 A.

Skärmklipp.PNG

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/vaxelstrom

Där man också kan få fram 13 A genom:

9000 W / (230 V x 3) = 13 A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
22 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Ja, om det varit likspänning. Man räknar på annat sätt när det gäller växelspänning.

Både ja och nej. Vid växelspänning tar man hänsyn till effektfaktorn. I övrigt stämmer Cecilias uträkning när det är 1-fas.

Ts skrev att det var frågan om trefas och då utgick jag från det.

 

Cecilia hann precis svara och då kan jag fylla på med att gamla spisar med vanliga kokplattar har effektfaktor 1 varför man inte behöver ta hänsyn till det. En induktionshäll torde ha en effektfaktor att räkna med, om man inte kompenserat för det, och den kan kanske vara försumbar.

Tilläggas ska att jag inte känner till vilken effektfaktor trådens laddare har och när den är okänd brukar jag räkna med 0,8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Får jag lov att sammanfatta denna tråd?

Ja, jag ger mig den.

Min slutsats är att TS kan på 20 A KLARA sig men måste tänka till och anpassa laddningen.

Risk finns att någon startar vattenkokaren, mikron och kokar potatis på sisen när det -20 och bilen laddas.

 

Om du däremot ökar till 25 A behöver du generellt inte tänka till, anpassa laddningen men för detta får du betala en högre anslutningsavgift. (hur mycket handlar det om?

 

Om elektrikern rekommenderar en uppgradering borde det väga tungt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

När det gäller laddbox och dess effekt så behöver man också ta hänsyn till vilken effekt som bilen faktisk kan laddas med. Det är ju onödigt att ta kostnaden/besväret för att ge laddboxen 3 x 20 A om bilen fortfarande inte kan laddas med mer än 11 kW pga sina begränsningar.

https://www.bilia.se/om-bilia/bilia-webshop/kopguider/ "Vilken laddbox ska jag välja"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
57 minuter sedan, skrev Monshi:

hur mycket handlar det om?

Om man kollar länken här ovan till EON så står det

Citat

När du byter säkring inom intervallet 16-25 ampere tar vi inte ut någon avgift. 

Med det menas nog att själva bytet i sig inte kostar något men nätavgiften abonnemangskostnaden kommer att bli högre.

Byte till 35 och uppåt kostar eftersom det då innebär byte av mätartavla till gänga III.

Se ex. https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-nord-200101.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman
På 2020-01-26 på 09:47, skrev Mr Andersson:

Ja, om det varit likspänning. Man räknar på annat sätt när det gäller växelspänning.

Nej, inte om det gäller 0-100 Hz då är skillnaden försumbar.

P=U x I  gäller fortfarande.

Däremot vid 3-fas och vinkeln är x grader fasförskjutning när det gäller elmotorer och utan inkopplade 3-fas elmotorer som belastar blir också fasförskjutningen mindre eller 0.

Annars kommer formeln att dra roten ur 3 med cosinus etc. och genast blir det krångligare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...