Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljuddrivrutin till IBM ThinkCentre 8320


dosman
 Share

Rekommendera Poster

På bifogad dator har jag tre OS: Windows 95, XP och 7 I Windows XP fungerade ljudet från början men inte i Windows 7! Windows Update gav ingenting. Har sedan sökt på nätet men utan seriöst resultat; bara kommersiella förslag att genomsöka datorn, hitta men sedan ta betalt! Det är Lenovo som numera handhar IBM. Jag vill alltså ha hjälp med att hitta ljuddrivrutin till rubricerade dator och modell. Cecilia brukar vara en hejare på det...

IBM-ThinkCentre-8320.jpg

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8320 kan tydligen vara samma sak som A50.

Sidan https://forums.lenovo.com/t5/ThinkCentre-A-E-M-S-Series/win2008server-on-ThinkCentre-A50-type-8084/td-p/7921 handlar om något liknande så även om länkarna där inte längre fungerar kan tipset om att hitta ADI SoundMAX audio driver för någon annan gammal dator/moderkort fungera. Kolla först vad det står om ljudkortet i Enhetshanteraren eller i någon specifikation för datorn. Det är viktigt att tänka på att om du har 32-bitars Windows 7 behöver du 32-bitars drivrutiner och 64-bitars Windows ska ha 64-bitars drivrutiner.

 

Eller som det också står pröva med att installera XP-drivrutinen i kompatibilitetsläge, antagligen endast för 32-bitars Windows 7.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows 32-bitars i alla tre mina OS. Nu har jag testat tre olika 'sound drivers' och misslyckats med samtliga. Bifogar senaste misslyckandet! Nog för i kväll.

Audio-Failure.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går att klura ut ljudkorts-modellen(årtal) så använder HP Soundmax i sina äldre datorer och det var stora problem för oss att hitta det som fungerade så man fick ladda ner och testa dessa en och en tills det hoppade igång, och ofta till den interna lilla högtalaren för ljud ifrån windows.

 

Alltså till de datorer som saknade original CD:n för drivrutiner/moderkort för HP för ominstallation av XP/Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Maskinvaru-ID på ljudkortet? Du hittar det i Enhetshanteraren-Ljudenhet-Egenskaper-Information-Egenskap. Klicka på nedpilen. Kopiera första raden och sök på den.

Du kan också välja Kompatibla-ID och sök på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Masikinvaru-ID på ljudkortet ser ut som följande i Windows XP:

PCI\VEN_8086&DEV_24D5&SUBSYS_02871014&REV_02\3&61AAA01&0&FD

Enklast vore väl att bara kopiera filerna från Windows XP till Windows 7 - till samma plats ...eller?

 

Bilden nedan: Här ligger ljuddrivrutinfilerna i det ljudfungerande Windows XP.

SoundMAX-i-WindowsXP.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte att kopiera filer utan det ska ju till förändringar i registret också.

 

Den här kom fram vid en sökning på id:et och är för Windows 7 men den kan förstås vara felmärkt:

https://www.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=1857587&si=e35845db83a50109ff85c924a5c566a9

Om inte den fungerar så pröva med någon av drivrutinerna för Vista: https://members.driverguide.com/driver_search.php?q=PCI\VEN_8086%26DEV_24D5%26SUBSYS_02871014&si=e35845db83a50109ff85c924a5c566a9&st=1579945436&qNoNoise=PCI\VEN_8086%26DEV_24D5%26SUBSYS_02871014&device=19&gqm0=PCI\VEN_8086%26DEV_24D5%26SUBSYS_02871014+Sound+Card

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man då inte själv lägga till nycklar i Registret?  Laddade ned och installerade ett sådant där scanner-program, av misstag, installerade det, men sedan, som vanligt, ska man registrera och betala. Hittade inte platsen att ladda ned Vista drivrutiner.

 

Bild: Ta er i häcken, DriverFinder!

DriverFinderShit.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att veta vilka registernycklar som ska läggas till.

 

Hur gick det med drivrutinen som ansågs vara för ditt ljudkort och Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett försök.

 

Du kan kika här men ladda inte(aldrig) ner något 3:dje parts program från sidan, är bara en länk att titta på vad som finns.

 

Du ser versionerna och årtal, på sidan och dator-märket.

 

https://www.driveridentifier.com/scan/soundmax-integrated-digital-audio/download/1575616147/AE05D3599A5F4CE8B56E586CEC28ECFB/pci%5cven_8086&dev_24D5&subsys_02871014

 

Kopiera versionen (exempel  5.12.1.5410   ) och klistra in detta här(nedan) och sök efter filen(na)

 

https://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/SoundMax/SoundMAX-Integrated-Digital-Audio-Driver-51215410.shtml

 

Filerna är av .cab typ som du får packa upp/installera manuellt i XP/w7 under sök drivrutin på din dator/ljudkort där du packat upp filen.

 

Nu vet jag ju inte om alla filerna existerar utan bara provade med en?

 

Good luck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev dosman:

Har ju inte hittat "drivrutinen som ansågs vara för mitt ljudkort och Windows 7"

Här på sidan jag länkade till:

Skärmklipp.PNG

zip-filen är en länk och på nästa sida välj att ladda ner driverfilen endast. Så antog jag i alla fall att det ska fungera. Men visst finns det andra sidor att kolla upp maskinvaru-id på som Vedex skriver.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag jag på 'download.driverguide.com' klickar på ICES102-AUDIO-DRIVER.ZIP (7.1 MB)  så hamnar jag bara på att ladda ned 'DriverFinder.exe' hela tiden! Den var ju bara skräp, den hade jag ju testat. Sidan är bara förvillande med Capschka, e ler vad fasen det nu heter - bildgåtar för att Driver.png.1b99d2efd3d04cf2a9022ee0d3bf9a55.pngkomma vidare, IE11 som kraschar mitt i allt...

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej 'ICES102_AUDIO-DRIVER' fungerade inte! Hade dessutom laddat ned och testat den tidigare! Får nu testa Vedex länkar. Återkommer.

ICES102-AUDIO-DRIVER.png

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att hitta en drivrutin till ditt ljudkort till Win 7. Jag har en hemsida som jag använder för att söka på maskinvaru-ID och den hittar inget på ditt ID, vilket är ovanligt.

 

Jag har hittat ett program som söker efter drivrutiner och som inte kostar något. Laddade ner programmet och testade på min dator. Hittade en ny drivrutin för mitt Realtek ljudkort och den laddades ner och installerades utan problem. Om det kan hitta något som fungerar för dig, tja.........

https://www.snappy-driver-installer.org/

 

När du har packat upp filen kommer du att se att finns ett program för 32-bit och ett för 64-bit OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dröjsmålet på reaktion men surfpotten tog slut, sedan har det tillkommit nya problem; misstänkt virus/trojan i Windows 7... OS:t i det närmaste obrukbart... Har laddat ned nedladdningsfilen du tipsar om men måste nu först lösa trojan-problemet i en ny tråd här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...