Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alltid doc i stället för odt i Open Office


tomashag
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag har för mig att man kan ställa in så att man alltid får ett .doc-dokument i stället för .odt utan att behöva ange det varje gång men jag hittar inte var man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Okej, jag har inte själv OO.

I Libre Office ser det ut så här hos mig:

20200117170609.png.8606008d8df511d6e9f2d9d67153c7b1.png

 

Och i TextMaker ser det ut så här:

20200117170728.png.0b43b82c6655fc78edb1b020f7d88a62.png

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer Spara som och sedan docx, så finns det en ruta i Open Office lite längre ned som man bockar och där det står Spara alltid i detta format. Kolla i Libre om det inte finns'. Vi svarade visst samtidigt

Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Nej, det fanns inte.

Nej, det gör inte det och detta med avsikt.  OpenOffice-forumet har en guide, som beskriver skillnaden mellan ApacheOpenOffice.odt respektive LibreOffice.odt och MS.doc, där det står att man bör spara .odt i originalformat men naturligtvis kan göra en kopia i .docformat.

 

Citat från [Tutorial] Differences between Writer and MS Word files 4. Saving as .doc files is not recommended but ... if you are forced to create a .doc file, save as a .odt as usual, and create a copy as a .doc file. Be sure to select Word 97 / 2000 / XP as it is the most recent format. Word 95 and Word 6.0 .doc formats are very old and obsolete and less comprehensive than Word 97 / 2000 / XP .doc format. For example, Word 95 and Word 6.0 file format cannot store Draw objects.

https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=71&t=83694

 

https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=6&t=100726&p=485096&hilit=always+save+as+doc#p485096

 

OK, man kan tydligen göra det valet men, som synes i Mikael83s skärmbild, så står det också "Varna alltid..." För övrigt tomashag så tycker jag att om du bara har OpenOffice så ska du ladda ner LibreOffice också. Jag har båda programmen och LibreOffice är bättre än vad OpenOffice är.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...