Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefon med bra mottagning?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Behöver, i jobbet, köpa ut en mobiltelefon och Telia kontantkort för att kunna få fungerande telefoni på en arbetsplats.

Android och Samsung kan vi nog räkna med från början, för att inte krångla till det.

Men sedan är det "signalstyrkan" som är viktig.

Alltså att den har god mottagning (och därmed även god "sändning")

 

Finns det något sådant värde att leta efter hos ex. Prisjakt?

Finns tester utförda, för just detta ändamål, att ta del av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från PC-tidningen men Doro känns fel förstås.

Doro har bäst antenner för samtal

 

Undersökningens vinnare är svenska Doro.

Doro tillverkar mobiltelefoner som ofta vänder sig till äldre personer. Telefonerna har stora knappar och tydliga ikoner för att de ska vara lätta att använda även om synförmågan sviktar. Dessutom visar det sig alltså att de är bäst för den som prioriterar att tala i telefonen.

Det är nämligen Doro som har den bästa samtalskvaliteten, medan giganterna Apple, Samsung och Huawei hamnar längre ned på listan.
 

Mer att läsa: Doro gör smartmobil för seniorer

Läst vårt test av Doros mobiltelefon 8040 i Testzonen.

Samsungs antenner är bäst på data

När det handlar om mobildatamottagning är dock Doros telefoner inte bäst. I stället är det Samsung Galaxy S9+ som hamnar i topp före systertelefonen Galaxy S9.

Av de 16 testade telefonerna kom Sony Xperia XA2 sist.

Undersökningen mätte också datamottagningen när telefonerna hängde fritt, det vill säga när ingen hand håller i dem, något som dämpar antennsignalen.

I det fallet var det olika modeller av iPhone som klarade sig bäst.

 

Hittade en intressant artikel på Ny Teknik. Visserligen fyra år gammal, men ändå intressant. Det beror också på i vilken hand man håller telefonen och om man kör med handsfree

https://www.nyteknik.se/digitalisering/mobilmodellerna-med-bast-antenn-6781532

 

Redigerad av Pelle Penna
  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Min jobbartelefon hanterar visst dubbla SIM, vilket jag inte trodde då jag inte såg någon plats för SIM 2 men om jag offrar SD-kortet så kan jag ha ett SIM till.

Återstår att se hur man hanterar dessa då, just nu håller jag på att skyffla data från SD till internt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som  att detta inte är det prioriterade fältet i telefoner eller tester av telefoner idag.

men som sagt så kan man få bättre resultat om man håller telefonen en bit från kroppen eller liggande utan att man håller i den alls om man kör via handsfree.

 

Dubbla sim är trevligt, ett aber att behöva släpa på flera telefoner.

 

Lycka till.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Googlat lite.

Verkar som att man i första hand skriver om möjligheten att sära på jobb och privat, vilket inte är aktuellt för min del.

Några enstaka kommentarer menar att det är en bra funktion om det, som i mitt fall, är olika täckning beroende på abonnemang.

Gemensamt är att man kan ange vilket SIM som ska vara "primär".

Inget om sekundär.

Använder man ordet "primär" tolkar jag det som "i första hand", vilket skulle lämna utrymme för "i andra hand".

Dock tycks det inte vara så utan det är, som jag tolkar det, frågan om vilket kort som ska användas till vad. Punkt.

 

Min primära (!) funktion ska vara att om ett SMS, eller egentligen om ett larm från Svevia-appen, inte skickas från SIM1 så ska det skickas från SIM2.

 

Nu menar arbetsgivaren att man ska portera tillbaks till Telia igen men det sa man redan för en månad sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Använder man ordet "primär" tolkar jag det som "i första hand", vilket skulle lämna utrymme för "i andra hand".

Med primär bör väl t ex avses det mobilnummer du ringer ifrån såvida du inte specifikt anger att det ska vara från det andra numret. Och motsvarande för sms. När du får samtal, eller sms, spelar det ingen roll till vilket nummer någon ringer, det kommer fram i vilket fall som helst.


Om det ena sim-kortet anges som primärt är det väl underförstått att det andra sim-kortet är det sekundära. Inte så viktigt att definiera kan jag tycka, har du valt vilket nummer som ska vara primärt så är det väl klart sen.


Längre tillbaks vet jag att det fanns mobiler med plats för dubbla sim-kort, men där man måste ställa om hela mobilen till det nummer man både skulle ta emot samtal från, och ringa till. Omställning t ex både när arbetsdagen började och sen igen när det andra numret skulle användas för privata samtal. Inte speciellt praktiskt.
 

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Min primära (!) funktion ska vara att om ett SMS, eller egentligen om ett larm från Svevia-appen, inte skickas från SIM1 så ska det skickas från SIM2.

???

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev ChristerE:

???

 

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Några enstaka kommentarer menar att det är en bra funktion om det, som i mitt fall, är olika täckning beroende på abonnemang.

 

4 timmar sedan, skrev ChristerE:

Med primär bör väl t ex avses det mobilnummer du ringer ifrån såvida du inte specifikt anger att det ska vara från det andra numret.

Jag skulle då ha skrivit "Förvalt SIM".

 

Tillägg:

Jag har kontaktat utvecklaren av Svevia Säkerhetsapp för att se om man skulle kunna tvinga den att använda SIM2.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...