Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

F2 i utforskaren


cochese
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

När jag ska byta namn på en fil i utforskaren använder jag snabbkommando F2. Men hela filnamnet markeras hela tiden även om jag klickar med markören nånstans i filnamnet så automarkeras hela filnament direkt ändå. T ex jag kopierar en fil som då erhåller namnet Filnamn - kopia.docx. Ska jag sedan ersätta "kopia" med något annat måste jag skriva om hela filnamnet för jag kan inte ställa markören vid "kopia" och sedan skriva något.

 

Finns någon inställning som löser det. Banalt problem kanske men döper man om många filer i utforskaren blir det ytterligare moment hela tiden att skriva om filnamnet.

image.png.9117c8df6d5e7eed63fd0708bdebc79a.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan med F2 få fram filnamnet, utan filtillägg, markerat.

Klickar jag en gång till med musen på något ställe så hamnar markören där. Dubbelklickar jag så markeras hela filnamnet.

Om filnamnet innehåller två, eller fler ord, alltså med mellanslag, så kan jag markera hela dessa ord med dubbelklick.

Funderar därför på om det beror på dubbelklick, inställningar för det?

 

Enklast annars är väl F2 och sedan pil vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, då vet jag att det är en bugg som är uppmärksammad. Ctrl+Z verkar funka när problemet uppstår (fattar inte hur Esc kan hjälp, då hoppar man ju ur editeringsläget). Jag jobbar mot OneDrive så det har väl till stor del på syncningen, har dock även upplevt det tidigare när jag jobbat mot nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...