Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två systemdiskar med olika operativ


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

Det har ingen betydelse vilken sata kabel du ansluter till Win 7 disken. Min systemdisk var i många år Disk1 istället för Disk0. Anledningen till att diskkontrollen startar är att Win 7 anser att det kan finnas dåliga sektorer på disken. Detta kan inträffa när som helst.

 

Låt Win 7 genomföra diskkontrollen. Då får du besked om det finns några problem med disken.

Skulle det vara så att diskkontrollen startar varje gång du startar datorn kan du ha råkat ut för en bug som finns i Win 7. Detta hände för mig när använde 7:an. Nu är det så länge sedan så jag minns inte hur jag gjorde för slippa diskkontrollen vid varje start.

 

Vad det gäller ditt projekt med Win 10, har det ingen betydelse.

 

Jag hittade den sidan där du läsa om buggen. https://www.datormagazin.se/2012/oonskad-diskkontroll/

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-12 på 18:25, skrev K Olagus:

Varför sattes diskkontroll igång? 

 

På 2020-01-12 på 18:25, skrev K Olagus:

Innan jag gjorde det, kopplade jag ur min W7Pro ssd och även de 2 mekaniska lagringsdiskarna.

Var datorn helt avstängd vid det tillfället?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver:

Jag repeterar:

Det är ju faktiskt så att av säkerhetskäl bör W10 avaktivera W7.

Eller hur?

20191228 :Cecilia skriver: Det kan man tycka men så sker inte.

 

Och det finns ju en naturlig förklaring W7 stöddes fortfarande av MS 2019.

Men när stödet av W7 upphör 2020 ?

Så kanske MS tycker det är dags att av säkerhetskäl inaktivera W7 på datorn ?

Och det var ju för vad som hände 2020 TS bad om råd.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Och det var ju för vad som hände 2020 TS bad om råd.

Eh, var det?

Om jag läst allt så var det enda som hände att en diskkontroll startades.

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

inaktivera W7

Vad innebär det? Alltså OM det skulle ske, hur märker man det som användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Nu är det så många diskussioner kring vad som gäller kring W7 och W10 samtidigt att jag nog ligger lågt med användandet av W10. Vill gärna se vad diskussionen utmynnar i.
Hur som helst, en ssd-disk har fått en W10 pro och installationen skedde med samtliga satakablar på de andra diskarna urdragna.

P Mikael 63:s fråga svarar jag att vid alla ingrepp i mina datorer drar jag ur strömkabeln till burken , stänger av kontakten först, stänger även de grendosor jag använder för kringutrusningen.

Efter installationen av W10 via usb till en äldre ssd-disk, kollade jag gränssnitt och lite annat. Tampades med alla uppgifter de ville ha, men det skall jag snart lösa. Därefter kommer jag att kolla om mina stora, dyra program vill fungera i W10. Men först vill jag se här på eforum att det finns en samstämmighet kring att köra 2 olika operativsystem på 2 olika diskar. Att W10 inte gör mitt W7 värdelöst, för då är det ingen mening för mig. Jag litar nämligen inte värst mycket på att W10 tar alla de programmen. Har absolut ingen lust att köpa nytt. Datorn är ombyggd att fixa W10, den är snabb och bra.

 

Återstår alltså en fråga som inte riktigt klarnat: Kan det vara så att jag eventuellt (inte kunnat kolla än) har förväxlat sata-kablarna så att nu W7-disken använder den satakabel jag pluggade i disken med w10 under installation och därmed uppstod förvirring och diskkontroll jag inte hade begärt (avbröt). W10 är alltså INTE ipluggad nu utan allt är som tidigare minus att jag inte bör koppla upp mig då det inte längre kommer några uppdateringar till W7.

K Olagus
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå din villrådighet med en del motsägande inlägg. Janne janne har flera bra inlägg i eforum men den här gången är han helt fel ute. Du ska inte bry dig om vad han skriver. Win 10 kommer inte att inaktivera Win 7. Det är ett felaktigt påstående och har inget med verkligheten att göra.

 

Vad det gäller din andra fråga, har det ingen betydelse vilken sata kabel du använder. Möjligtvis kan det vara som Cecilia nämnt att diskkontrollen startade på grund av detta men det är oväsentligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre, tack! 

Kollar mina satakablar imorgon för säkerhets skull. 

Nu är det 2 i eforum som säger att jag kan ha W10 och W7 (utan uppdateringar sen 14/1) samtidigt. Frågan är hur denna diskussion uppstod, alltså att W10 skulle störa ut W7 (slarvigt uttryckt)? Säger vem (förutom Janne Janne)? Vad säger experterna på Microsoft? Hur kan man veta? Jag har hela tiden haft fullt förtroende för de flesta av er här på eforum. Er hjälp har varit oumbärlig i de flesta fall. När man är envis och vill klara sin dator och dess problem själv, när kassan inte räcker till vad det nu kan vara som krävs osv. 

Men när det snudd på blir gräl om frågan här på eforum (har alltid upplevt en trevlig och god ton här tidigare), då blir jag både ledsen och orolig. Vem ska man lita på? 

Det vore intressant att få Microsofts syn på detta, men det kan man väl bara drömma om... Eller? 

Tipsa mig gärna! Jag har inte jättebråttom, ville bara se om mina gamla program funkar i W10. Gör de inte det så är det som sagt ingen stor grej. Kör gärna denna fråga "i botten", så jag sen vet vad jag vågar göra. W10 kan ju laddas ner senare igen. 

 

Just det, W10, laddade ner verktyget från Microsoft. Men var köper man W10 PRO 64 bit? Ser så väldigt olika priser och undrar vad det beror på? Från ett par hundralappar till flera tusenlappar. Konstigt! Upplys mig! Vill inte råka ut för ett operativsystem som är behäftat med fel, begagnat eller något annat suspekt. Å andra sidan inte heller betala överpris. Antar att när W10 nu är inne som trial, då köper man en nyckel bara? Eller får man W10 lagrat på nåt också? 

 

K Olagus 

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du nu är gjort stör inte dina andra installationer.

Överlag om du dessutom vill köra Linux tex. någon av Linux distributionerna rex. Ubuntu så kommer detta vid installation automatiskt att känna känna igen allting  - såvida det finns plats på disken,.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev K Olagus:

Vad säger experterna på Microsoft?

Att det ska gå bra.

 

11 timmar sedan, skrev K Olagus:

Men var köper man W10 PRO 64 bit? Ser så väldigt olika priser och undrar vad det beror på? Från ett par hundralappar till flera tusenlappar.

Ett par hundralappar låter för billigt och är troligen nycklar som bryter mot licensvillkoren. Måste du ha Pro i stället för Home?

För Pro är avsevärt dyrare än Home.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230624

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230650

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Måste du ha Pro i stället för Home?

För Pro är avsevärt dyrare än Home.

Ja, i detta läget behöver jag pro. Men förstår att det kommer att kosta en del om jag bestämmer mig för att W10 kommer att fungera med mina program.
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...