Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur associerar man ett e-postprogram?


K Lennart
 Share

Rekommendera Poster

Cecilia

 

stort tack för din uthållighet! Nej, det har ändrat sig beträffande e-postformatet "Bifogad fil". Nu kommer inget felmeddelande vare sig när jag använder "Bifogad fil" eller HTML, men det blir  tyvärr inga utskick till  de två epostadresserna som ingår i filerna som jag provar med .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

 

har prövat att skicka till min frus e-post men då tycks mitt mejl komma från min förening och inte från mig personligen (trots att min utbox visar att utskicket är från min personliga e-postadress?!). Så här såg det ut:

 

xxx

Skickades från E-post för Windows 10

 

Jag har nämligen 3 konton under e-post (ett konto som är länkat direkt från min förening till min gmailadress och sen min vanliga gmailadress samt ytterligare en gmailadress som nån gång har knutits till Microsoft). 

 

Tilläggas bör att när jag först försökte associera ett e-postprogram fick jag ett till synes märkligt outlook-konto "N N<outlook_många tecken@outlook.com> ..." .

 

Det fick jag efter att jag klickade på E-post som standardapp för e-post och fick upp en svarsruta "Välj en app" och klickade  då på "Sök efter en app i Microsoft Store" och valde då Outlook för e-post och Kalender (istället för att scrolla ner till "Ange standardappar" och klicka på e-post och sen "Hantera" som du skrev och som jag sen följde). När jag skickade ett mejl med mitt märkliga outlook-konto till min hustru åtföljdes mejlet av en tydlig varning för id-fiske.

 

Så det går att skicka men det ser inte korrekt ut. 

 

 

 

Redigerad av Cecilia
Tagit bort privat info /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan redigera dina egna inlägg men nu har jag gjort det.

 

Det verkar som att du inte valde vilket konto som mejlet skulle skickas ifrån.

Citat

Open the Mail app.

Select the account you want to use to send a new email from the left pane.

Click the New mail button from the left pane.

https://www.windowscentral.com/how-get-started-mail-app-windows-10

även https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/azywoc/win10_mail_app_can_default_be_set_for_sending/

 

Gällande kontobeteckningen med de många tecknen kan det vara ett internt ID-nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

jag har kollat och det tycks funka att skicka att skicka från E-post med mitt vanliga gmail-konto. Och jag kunde ändra felet att min förening tycktes vara avsändaren genom att ändra i synkroniseringsinställningar för mitt gmailkonto. Så långt ok.

Men fortfarande är det så att mitt kopplade word-dokument inte skickas ut. Det händer ingenting vare sig jag använder jag använder e-postformatet bifogad fil eller HTML

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det står något mer viktigt i Microsofts guide för massutskick: https://support.office.com/sv-se/article/Använda-dokumentkoppling-för-att-skicka-massutskick-0F123521-20CE-4AA8-8B62-AC211DEDEFA4

Kanske finns något här också: https://support.office.com/sv-se/article/Skicka-ett-dokument-via-e-post-från-Microsoft-Office-2754aa3a-929b-4dc6-b400-28fbf91c0d77

åtminstone kan du ju testa att det går att skicka från Excel och Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

 

mycket huvudbry med det här. Min första undran är om mitt Norton-program som tar bort scripts stör mina försök till utskick?

Gick igår också över till min laptop och försökte köra mitt kopplade word-dokument där. Jag ändrade först standardappen för e-post till E-post, precis som på min PC. Det som hände sen när jag slutförde och kopplade mina dokument på laptopen gick Windows live mail 2011 igång, men eftersom inga matchningar till min e-post fanns där blev det inga utskick. Men varför går Live mail igång trots att jag bytt standardappen för e-post? Live mail är väl på utgång och jag vill helst inte använda den för min e-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade du om datorn efter ändringen av standardapp i laptoppen?

Windows Live Mail kan du avinstallera om du vill.

 

Pröva med att inaktivera Norton för att se om det går bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

ja, jag startade om datorn efter ändringen och jag har tagit bort Windows Live mail (och dessförinnan även prövat med att lägga ett konto på Live Mail) men det har inte hjälpt.

 

Jag tar en paus nu efter alla försök till problemlösning i medvetande om hur lite jag förstår mina datorer. Tusen tack för dina försök att hjälpa mig. Om nån lösning dyker upp hör jag av mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inflikar bara ett sista ord där jag säger tre saker: Ge inte upp, du visar upp ett stort tålamod!

 

Andra är: Det jag testat i detta sammanhang är utskick via Thunderbird och när jag testade fungerade det för enkelt eftersom det gick ut epost innan jag var klar med processen inför (därav varning tidigare om att testskicka bara till dig själv initialt).

Outlook borde fungera bra även om du har det i din Office installation.

 

Tredje och sista:

Normalt vid utskick används den e-postadress som satts som primär i e-postprogrammet.

 

(har inte läst alla turer i denna tråd)

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack (har förstås bara testat med ett par adresser) ska nu höra med en bekant om han kan hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...