Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning av Targus


TomV
 Share

Rekommendera Poster

När jag använder min bärbara dator på hemmaplan ansluter jag den till en Targus USB3 Docking Station som i sin tur är ansluten till diverse kringutrustning (större bildskärm, tangentbord osv).

Den USB3-kabel som anslutes till datorn är tyvärr kort och efter ommöblering behöver den förlängas.

Eftersom jag inte hade någon USB3 förlängningskabel tillgänglig testade jag med en 1,5 m lång USB2-kabel och till synes fungerar det utan problem, men min avsikt är att byta ut den mot USB3.

Tyvärr hittar jag bara USB3-förlängningskablar som är 0,6 resp. 1,8 m.

Eftersom 0,6 är för kort fick det bli 1,8 även om den är onödigt lång (det som behövs är cirka 1 meter).

När jag använder USB3-förlängningskabeln visar det sig dock innebära störningar och man tappar periodvis kontakten med dockningsstationen.

Byter jag tillbaks till USB2-kabeln fungerar det problemfritt så det är uppenbart att den nya USB3 förlängningskabeln på något sätt är anledningen till problemen.

Det jag funderar på är vad som är den troligaste orsakan till problemen.

Är det USB3-förlängningskabeln som är defekt eller är den helt enkelt för lång.

Åsikter i ämnet mottages med tacksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan (märkligt nog, kan tyckas) skilja sig oerhört i kvalitet vad gäller USB-kablar.

Här om dagen skulle jag testa några inköpta adaptrar (från Wish..) och använde först en USB-kabel som hör till en Chromecast. Plattan, som jag använde att testa mot, meddelade att antingen var kabeln eller laddaren felande.

Bytte då till en ganska grov ( i jämförelse) kabel från Biltema och nu klagades det inte på att det var något fel men att laddningen gick långsamt.

Ett byte till en originalkabel från Samsung - inga meddelanden.

(10 av 10 adaptrar fungerade bra. I den förra försändelsen fungerade inte 10 av 10...)

 

Har du någon länk till exakt den kabeln du köpt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln jag gjorde mitt misslyckade försök med är inköpt på Kjell & Company och har artikelnummer 68916.

Jag har nu tänkt om när det gäller min ommöblering så att datorn kommer närmare Targusdockan.

Kjell & Company har en kortare variant av kabel som är 0,6 m och eftersom den nu räcker skall jag imorgon försöka byta ut den befintliga kabeln mot den kortare.

Om det inte heller fungerar får jag försöka hitta en förlängningskabel USB3 på annat håll som förhoppningsvis är av högre kvalitet. Om någon har något tips var man kan hitta den mottages med tacksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0,6 m eller 1,8 m har ingen inverkan på om kabeln fungerar eller ej. Jag har 2 st. 0,6 m USB3 kablar. Den ena fungerar utan problem. Den andra fungerar inte lika bra och det beror på kontakten. Det är lite klapp så jag behöver lirka lite för att den ska få kontakt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om förklaringen är dålig kontakt mellan kabeln ansluten i dockan och förlängningskabeln så borde lösningen istället vara att ersätta den befintliga anslutningskabeln USB3.0 med en motsvarande som är lite längre. Sådana finns hos Kjell & Company i olika längder (bl a 1m och 1,8m) och priset skiljer sig inte nämnvärt från förlängningskabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev TomV:

försöka byta ut den

Ja, det ska inte vara några problem hos Kjell.

Hos Kjell kan man ju tycka att man borde få bra grejor men det är inte alltid så fallet, tyvärr. (egna erfarenheter)

149 kr för en USB-3 på 1.8 meter låter som att det är lite sämre kvalitet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visar sig att man får samma problem efter byte till 0,6 meters USB3-förlängningskabel.

Kabellängden var uppenbarligen inte orsaken.

Det kan ju vara att kablarna köpta hos Kjell & Company inte håller måttet, men jag har aldrig upplevt något liknande tidigare.

Jag skickade en fråga till Targus och fick svar direkt att förfrågan måste skrivas på engelska.

Detta är nu gjort så det lär visa sig om jag får någon vettig förklaring eller förslag till lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föga överraskande är svaret från Tagus inte vara mycket att glädjas över, nämligen:

"Unfortunately the dock is discontinued and support for it has ceased".

 

Eftersom jag inte märker några bieffekter av att istället använda mig av en USB2 förlängningskabel får jag väl nöja mig med det även om jag tycker att problemet med att inte kunna använda USB3 är lite märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev TomV:

inte märker några bieffekter av att istället använda mig av en USB2 förlängningskabel

Det är nog bara om du ska skyffla stora mängder data, typ klona en hårddisk, via den kabeln som du kommer att märka skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör vara hanterbart att undvika stora datamängder via dockan.

Det är ju inget som hindrar att jag ansluter saker direkt till datorn, jag gör redan så med t ex externa hårddiskar.

Det är alltid lite irriterande när man inte begriper varför något inte fungerar som det "borde", men det är bara att gilla läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...