Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemavbildning laptop W10 - startenhet?


Akkis
 Share

Go to solution Solved by Akkis,

Rekommendera Poster

Tillämpar Systemavbildning av C: sedan många år på min stationära PC där startfilerna ligger på en CD. Försöker nu göra samma sak på en laptop med W10 (rutinen är en kvarleva från W7) men den har ingen CD-läsare. Försökt skapa startdiskett på ett USB men det funkar inte-vad gör jag för fel? Systemavbildningen ligger på ett USB-anslutet minneskort, funkar utmärkt.

Tacksam för hjälp

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar- jag har ett 16GB, borde räcka, nej det är något annat. Men jag kollar för säkerhets skull med 32 GB.

Återkommer

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du berättar hur du gör för att skapa ett start media på ett USB minne, kan det kanske hjälpa till att komma med förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ansluter extern hårddisk av samma typ som finns i laptopen, den externa är monterad i ett rack för att möjliggöra USB anslutning.

Skapar systemavbildning under W10Pro vilket tar en stund. I slutet av systemavbildningen får jag frågan om jag vill skapa en startdiskett, om jag svarar ja skall jag ange media för den men USB-minnet jag avsatt för detta är inget valbart alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Akkis:

Jag ansluter extern hårddisk av samma typ som finns i laptopen, den externa är monterad i ett rack för att möjliggöra USB anslutning.

Skapar systemavbildning under W10Pro vilket tar en stund. I slutet av systemavbildningen får jag frågan om jag vill skapa en startdiskett, om jag svarar ja skall jag ange media för den men USB-minnet jag avsatt för detta är inget valbart alternativ.

Nej, tyvärr är det så, att det inte går att använda ett USB minne på det sättet som du gör.

Du kan skriva Återställningsenhet i sök. Då kan du använda ett USB minne. 16 GB räcker om jag minns rätt.

För att sedan använda sig av Återställningsenheten är det en procedur i flera steg. Inte helt självklart.

 

Jag föreslår att du tar en titt på EaseUS Todo Backup Free. Ett bättre program för backup. I alla fall min erfarenhet. Inga problem att använda USB minne för startenhet (Emergency disk) och lätt att använda om man behöver. Bara stoppa in USB minnet och låta programmet starta. Givetvis behöver man sätta USB som första startenhet i bios.

 

För att skapa en Emergency disk i EaseUS behövs inget stort USB minne. Mitt är på 2 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tips!

På min stationära dator bränner jag en CD när startdisc skapas men sådan möjlighet finns inte på laptopen. Funkar klockrent och har räddat mig flera ggr när hårddisken krånglat eller havererat.

Efter ca 4 timmar är allt återställt.

Ska jag kanske köpa till en CD-brännare, dom kostar inte många kronor idag?

Jag menar att det är en sak att skapa Windows start disk för rescue men en annan att ha ”System image”, dvs hela C : backad...

Jo jag ställer om startsekvensen i BIOS, no problem

Åke

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag skaffade en dvd-brännare på K&Co för några hundralappar, nu funkade det klockrent att skapa en start-disc.

Knepigt att det inte gick att skriva till ett USB-minne.

Tack alla ändå.

Åke

Redigerad av Akkis
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Akkis:

Jag menar att det är en sak att skapa Windows start disk för rescue men en annan att ha ”System image”, dvs hela C : backad...

Nu har du löst ditt problem genom att skaffa en DVD brännare men jag undrar ändå vad du menar med ditt inlägg? EaseUS är ett komplett backup program om det är det du syftar på? En skapad Återställningsenhet kan man använda för att komma åt en systemavbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK

ville hålla mig till Microsoft Windows lösning som jag har lång och god erfarenhet av- ville få hjälp med att kunna boota från en startdisc i form av ett USB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...