Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen bild


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Har kommit över en Acer G3610 av något äldre modell. Ok, den stod i elskrotavdelningen på tippen, men ändå.

PC:n startar, det hörs ett (svagt) pip och den snurrar igång. PC:n är utrustad med ett Geforce GTX500 Ti

(tror jag det hette) extra grafikkort med DVI-portar. Jag har en skärm och sladdar som jag vet fungerar.

Det blir ingen bild vid uppstart, vare sig skärmen kopplas till DVI-kontakterna på extra kortet eller VGA-kontakten på moderkortet.

Finns det något jag kan göra/kolla eller är det bara att returnera den till tippen?

Det finns väl rimligen en orsak till att den stod där, men man vet ju aldrig.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju själv svaret i din fråga...Låg den i elskrotavdelningen på tippen som du säger, så finns det garanterat en anledning.

Och anledningen har du ju hittat, bl.a grafikkortet verkar ju vara trasigt. Ser ut att vara en stationär dator, är det ett inbyggt grafikkort, så kan det gå att stoppa i ett annat grafikkort, men man vet ju inte vilket skick som moderkortet är i?

Sitter tydligen DDR3 minnen i, om det sitter några minnen i, och såldes med Windows 7.

 

Visst kan man börja att felsöka hela datorn, bit för bit, men risken finns att det är fler komponenter som är trasiga, så i slutändan kanske man behöver byta ut del efter del. Kanske inte ens finns något operativ installerat?

Nä, nog bättre att lägga tillbaka den där du hittade den, kan kosta både onödig tid och onödiga pengar i slutändan, om du ska försöka få igång den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag  har många datorer från elskrotavdelningen på tippen och flesta går att fixa.
Bästa fynd var en stationär dator, priset var 17000Kr  som ny dator. Fungerar perfect.
Går det inte reparera, sparar jag RAM-minnen och hårddisken, slänger inte bort allt.
Sorry, kan inte hjäpa med problemet, nån annan kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Klippan:

Det blir ingen bild vid uppstart, vare sig skärmen kopplas till DVI-kontakterna på extra kortet eller VGA-kontakten på moderkortet.

Har du prövat med att ta ut det extra grafikkortet?

Om det är trasigt kanske det förhindrar att grafiken på moderkortet går i gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svaren. Jag plockade ut det extra grafikkortet, ingen skillnad.

Sedan så var det en som tipsade om att fixa med minnena i datorn, så de

plockades ut och sattes tillbaka, ingen skillnad. Om man däremot skiftade minnena mellan blåa och svarta platserna så kom bilden fram på inbyggda VGA-utgången.

(Extra grafikkortet ej testat med detta). Så något med minnena hindrade tydligen bilden att komma fram. Så nu kan jag gå vidare och se vad som finns i datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte just föreslå en test av minnesplatserna, men nu såg jag att du hade redan gjort det. Det hände mig för ett antal år sedan att en minnesplats slutade att fungera. Resultatet blev ingen bild. Utan ett minne i den trasiga platsen fungerade datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...