Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft terroriserar mig


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Det är ingen måtta i den täta frekvensen av uppdateringar till Windows7. Ska man aldrig få arbetsro... Får kanske uthärda tre månader till då 7:an går i graven.

 

Den sjunde november var jag på biblioteket och via deras WiFi uppdaterade jag min laptop-dator med ca 250 MB. Nu tre dagar senare, 10 november, slår jag på laptop-datorn igen - den är inte uppkopplad till Internet - men likt förbannat får jag meddelande om att det kommit ännu fler uppdateringar! Tillsammans på drygt 225 MB. Dessa ständiga nya datamängder förgriper sig dessutom på min surfpott på 1 GB per månad! Är jag någon slags mjölkko?!

 

Huvudfrågan är dock: Hur kan Microsoft skicka uppdateringar till min dator när jag inte är uppkopplad?

Kvalitetsuppdateringar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev du erbjuden gratis uppdatering till Windows 10 för något år sedan? Jag har för mig att väldigt många blev erbjudna gratis uppdateringar. Om så var fallet, varför accepterade du inte? Windows 10 har en funktion där du kan markera ett nätverk som ett med begränsad mängd data och på så vis så laddar inte Windows ned uppdateringar hur som helst på det nätverket.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev dosman:

Tillsammans på drygt 225 MB. Dessa ständiga nya datamängder förgriper sig dessutom på min surfpott på 1 GB per månad! Är jag någon slags mjölkko?!

Kanske dags att kolla upp detta med fiber då?

https://eforum.idg.se/topic/359201-surfa-medelst-fiber/?do=findComment&comment=1717741

 

Jo, jag vet att mitt inlägg här inte är svar på huvudfrågan i den här tråden.

Om jag ska försöka svara på den så gissar jag att Microsoft inte skickat någon uppdatering till dig utan upplyser dig bara om att sådana finns. Den infon skaffade sig Microsoft troligen redan när du var på biblioteket.

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Stormuffin:
Nej, har ej blivit erbjuden gratis Windows 10. Min då enda stationära dator klarade ej heller systemkraven. Fick dock för ett år sedan även en bärbar dator till skänks, av bussig individ, med Windows 10. Den förpassade jag dock tämligen omgående till elektroniska återvinningen på grund av att jag ej längre fick ut släden för DVD-spelaren! Så nog har jag haft mina chanser!

 

@ Mikael63:
Din gissning angående Microsoft är rätt. Jag har även valt att själv bestämma när nedladdningar ska påbörjas. Tänkte mest på besväret med springet mellan bostad och biblioteket för att installera upp- dateringar var och varannan dag... Ja, jag får väl titta på det där med fiber igen då... All hårdvara och infrastruktur finns ju på plats... Jag får väl ta 'skeden i vacker hand' som det heter och bli abonnent, som alla andra...

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...