Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Många problem med Mint på Vivostick


dick_a
 Share

Rekommendera Poster

Jag installerade Mint av senaste slag i min lilla Asus Vivostick den 3/11 2019 och det fungerar sådär. Det inbyggda ljudkortet fungerar inte alls, och kontakten med alternativet,dvs den lilla blåtandshögtalaren är högst svajigt. Att surfa funkar dåligt, och det verkar som att wi-fi hänger sig några sekunder då och då.

 

Men framför allt, Driver manager går inte att köra.  Den säger: 

Failed to download repository information

Check your Internet connection.

:GPG error: http://repository.spotify.com stable InRelease: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 4773BD5E130D1D45, E:The repository 'http://repository.spotify.com stable InRelease' is not signed.

 

Check your Internet connection - Det meddelandet kommer efter att Driver Manager (vid uppstart) just har laddat ner en massa grejer som jag inte hinner se. Och jag kan öppna webbläsaren och surfa lite, så något anslutningsproblem är det inte.

 

Felmeddelandet sedan. Jag hade spotify installerat en kort stund, men det hackade hejdlöst, så jag tog bort det.

 

Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver manager? Är det uppdateringshanteraren du menar då?

Även Linux Mint behöver uppdateras och det är ju bra att låta alla uppdateringar trilla in och verkställas innan man börjar felsöka.

 

För ljudkort så kan det i vissa fall behövas handpåläggning. Då behövs information om exakt vilket ljudkort det är typ Realtek RTL1234A.

Jag har denna anteckning angående ljud:

amixer -c 0 -- sset Master playback -4dB

Oklart när jag behövde detta, kanske i LMDE.

1 timme sedan, skrev dick_a:

Mint av senaste slag

19.2 då. Vilken skrivbordsmiljö?

 

Hur installerade du Spotify, via Programhanteraren eller via installationsfil?

Vill du få bort Spotify + felmeddelandet eller vill du helst få igång Spotify?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver manager? Ja, den heter så, och det är inte uppdateringshanteraren (som heter Update Manager i min burk). Den är körd och systemet ska vara uppdaterat. 

 

Den version av Mint 19.2 som jag installerade var den minsta (någon förkortning på 4-5 bokstäver).

 

Jag installerade och tog bort Spotify via software Manager (säkert samma som programhanteraren), men det verkar ju (på felmeddelandet) som att något har blivit kvar och sätter käppar i hjulet för denna Driver Manager.

 

Syftet är att få ordning på illa fungerande hårdvara (bluetooth, wi-fi, ljudkort).

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dick_a:

Driver manager?

Ja, naturligtvis, Drivrutinshanteraren! Jag blev lite ställd för jag tror att jag aldrig fått ett sådant felmeddelande (Spotify) från den.

 

1 timme sedan, skrev dick_a:

som att något har blivit kvar

Ja. Öppna Programkällor. Jag brukar gå via Uppdateringshanteraren - Redigera - Programkällor.

Välj PPA till vänster.

Kryssa ur eller ta bort det som har med Spotify att göra. (Min bild visar Incscape, som exempel, jag har inte Spotify på denna maskin)

 

image.png.5c1ad55299a78583f5935ac8517cf47c.png

 

Tillägg: hittas inte Spotify där - kolla under "Övriga programförråd"

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dick_a:

sätter käppar i hjulet för denna Driver Manager.

 

Syftet är att få ordning på illa fungerande hårdvara (bluetooth, wi-fi, ljudkort).

När du fått upp Driver manager kan det mycket väl hända att den är helt tom, som i mitt fall:

 

20191106165559.png.6fa4b819f888d86a2ce0eacdd6f74b04.png

 

1 timme sedan, skrev dick_a:

den minsta (någon förkortning på 4-5 bokstäver

Xfce då kanske? Mina bilder är från Cinnamon varför det kan skilja sig åt lite.

 

För ljudet kan man behöva köra några kommandon från Terminalen men då måste man veta vad man ska leta efter i det resultat som visas. Därför är det viktigt med exakt rätt beteckning på ljudkortet. (Det är även enklare att söka då)

 

Programmet HardInfo visar (grafiskt) hårdvaran i datorn.

 

Hur ser det ut under Ljud? (tillägg: "Ljud" är ett eget programfönster och ligger inte under HardInfo)

20191106170150.png.d80e453dc9588d738b9f4559d20e007c.png

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Nu startar den, men säger bara:

No proprietary drivers were found

 

...så det gav inte något. Jag ska försöka få tag i vad det är för hårdvara, men sedan kommer ju nästa grej, det är ju att se om det finns några passande i Mint, och till sist skall de ju in på något vis...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hardinfo fick jag installera, men "Ljud" hittar jag inte. Och en märklig sak är ju att "Hardinfo" inte fick någon ikon i startmenyn. Kunde dock starta den med en knapp i programhanteraren direkt efter installationen. Kan man få till en ikon tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dick_a:

Hardinfo fick jag installera, men "Ljud" hittar jag inte. Och en märklig sak är ju att "Hardinfo" inte fick någon ikon i startmenyn. Kunde dock starta den med en knapp i programhanteraren direkt efter installationen. Kan man få till en ikon tro?

 

"Ljud" hittar jag genom att klicka på högtalarsymbolen i systembrickan och välja "Ljudinställningar".

Eller i menyn:

  image.png.921eb09cd1b3d417ac73e09e94c73bd6.png  

 

Hardinfo har jag inte heller i systembrickan men i menyn kan man högerklicka och välja "Lägg till i panelen".

Tillägg: Läste fel. Jo i startmenyn heter den "System Profiler ..." men man kan söka i menyn på Hardinfo.

image.png.2c1fe226c763be30169ea76e9eefdd32.png

(OBS! Påminner om att jag kör med Cinnamon, det kan se annorlunda ut i XFce, om det är den du har)

 

Man kan även skriva lshw i terminalen och sedan leta, i resultatet, efter något som har med ljud att göra.

 

*-multimedia
             beskrivning: Audio device
             produkt: Celeron N3350/Pentium N4200/Atom E3900 Series Audio Cluster
             tillverkare: Intel Corporation

eller

sudo aplay -l

som visar uppspelningsenheter

 

**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: PCH [HDA Intel PCH], enhet 0: ALC1150 Analog [ALC1150 Analog]
  Underordnade enheter: 1/1
  Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: PCH [HDA Intel PCH], enhet 1: ALC1150 Digital [ALC1150 Digital]
  Underordnade enheter: 1/1
  Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0


 

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar i det svenska mintforumet.. läser på lite...

 

Något man kan testa med bara för att se om det hjälper eller ej innan man grottar ner sig är kommandot

sudo alsa force-reload

 

Funkar inte det blir nog nästa åtgärd att kolla om modulen är laddad:

lsmod

och det är här det är bra om man vet på ett ungefär vad man ska titta efter.

 

lsmod har oftare använts, ser jag, när det varit problem med nätverkskort men "hanteringen" är densamma.

 

Det kan faktiskt vara så enkelt att det skulle fungera bättre med Linux Mint 19.2 MATE, än med XFce.

Numera är det samma systemkrav mellan utgåvorna Cinnamon, MATE, och XFce.

För det är väl inte LMDE du installerat? (också fyra bokstäver)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael,

Jo, det är XFce (som tydligen ska vara mindre krävande).

Ska prova dina förslag under eftermiddagen.

// Dick

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så enkelt som att den installerade distributionen/releasen inte är kompatibel med hårdvaran ? Varför då lägga tid påt ?

 

Distributioner som inte fungerar med min hårdvara lägger jag ingen tid på.

För det finns ju distributioner som fungerar med min hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...