Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabba upp datorn


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Torparen,

Rekommendera Poster

Min maskin har börjat bli litet trött (kanske värmen 23 gr) Någon som kan och vill komma med  tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Windows-version?

Vad har du för dator?

På vilket sätt och när upplever du den som trött?

Går fläkten mer än tidigare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det var många frågor:   Windows 10, Lenovo, Då jag skall öppna ett program tar det onormalt lång tid. Fläckten? tror jag ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första tecknet på att datorn blir för varm är att fläkten börjar gå fortare (låter högre) eller oftare och eftersom du skrev om värmen så frågade jag om fläkten.

 

Lenovo tillverkar väldigt många datormodeller. Kan du berätta vilken modell du har eller om du föredrar det vad det är för processor, storlek på RAM-minnet, om du har en mekanisk hårddisk eller en SSD, samt hur gammal den är?

 

Har det plötsligt börjat ta mycket längre tid att öppna ett program eller har förändringen kommit gradvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Något problem med mekaniken tror jag inte det är. Jag har nu genomfört 2 åtgärder som gjort positivt resultat.Har via kontrollpanelen rensat bort ett  antal  program samt kört virusprogrammet (Kaspersky) vilket också rensat bort skräp. Nu är  datorn nästan normal. Hårddisken är mekanisk datorn är ca 4 år ej onormalt varm

Att kolla Ram-minnet vet jag ej hur man gör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Torparen:

Att kolla Ram-minnet vet jag ej hur man gör. 

 

Skriv "Om din dator" i sökfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det som Kaspersky hittade, finns det något logg eller resultatlista där det framgår?

Jag tänkte att de kanske inte har fått bort allt utan datorn kanske behöver rensas mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

 

Skriv "Om din dator" i sökfältet.

8 GB är ram minnets storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Vad var det som Kaspersky hittade, finns det något logg eller resultatlista där det framgår?

Jag tänkte att de kanske inte har fått bort allt utan datorn kanske behöver rensas mer.

 

 

Ja vad Kaspersky rensa bort vet jag ej. Mer rensning? såfall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 GB RAM är bra, då blir inte datorn slö av att det är för lite RAM i alla fall.

 

Behov av mer rensning och i så fall hur går inte att föreslå utan att ha sett vad Kasperskys antivirusprogram gjorde för något. Se om det går att få fram något användbart så här:

Öppna programmet

I menyn More Tools (Fler verktyg?) välj Quarantine (Karantän)

Ta en skärmbild på vad som finns i karantänen och bifoga den till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Malwarebytes programmet. 630 onödiga filer hitta programmet.

Dessa filer är nu satta i karantän. 

Fotoprogrammen är fortfarande tröga att öppna, men enligt Moderskeppet är det normalt, är enormt stora program.

Jag är nu nöjd och tackar alla för hjälpen.

Hälsningar San Luis 25 grader. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...