Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Titta på DVD-film


kiwi01
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

(Vet inte var jag ska placera denna fråga men...) Jag har några DVD-filmer som jag aldrig hann se innan den dåvarande DVD-spelaren kopplad till gamla tjock-tv:en la av, liksom tv:n.

I datorn har jag något som heter Cyberlink Power DVD där jag kan spela upp och även bränna DVD:n, men finns det något sätt för mig att kunna se dem i platt-tv:en? Surfplatta skulle också duga men det går väl inte?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Chromecast är ju precis som Pelle säger en lösning, en annan lösning är att en platt-tv brukar ha hdmi eller display-port, och det brukar även en dator ha, så då räcker det egentligen bara med en kabel av rätt typ.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Surfplatta skulle också duga men det går väl inte?

Surfplattan hanterar ju inte den fysiska DVD-skivan utan då måste man först "rippa" den, sedan föra över till surfplattan (som kanske har begränsat med utrymme) eller så måste surfplattan ansluta till en server (din dator) där filmerna ligger och spela upp där, för att sedan "casta" till teven...

Med det sagt - skippa surfplattan i första hand, det är enklare att göra detta från datorn, när den har möjlighet att spela upp skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev .M:

Chromecast är ju precis som Pelle säger en lösning, en annan lösning är att en platt-tv brukar ha hdmi eller display-port, och det brukar även en dator ha, så då räcker det egentligen bara med en kabel av rätt typ.

Jag vet inte hur Chromcast fungerar, förklara gärna.

Det finns 3 st hdmi-portar i tv:n varav 2 är lediga. Om det finns en motsvarande i datorn får jag kolla lite senare. Det måste vara en skapligt lång kabel i så fall som man kan dra ut när den inte används. Har en kabel över men den är ju bara ca en meter lång och räcker inte på långa vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag vet inte hur Chromcast fungerar, förklara gärna.

Försöker väldigt kortfattat:

Chromecasten ansluts fysiskt till tevens-hdmi. (och strömförsörjs via en nätadapter eller via en USB-port på teven)

Chromecasten konfigureras så att den kan ansluta till hemmets trådlösa nätverk.

Konfigureringen sker med en app i mobilen eller med en dator.

 

Med en mobil eller en dator "säger man åt " Chromecasten vad den ska spela upp, från internet.

 

För att spela upp en lokal filmfil, från ex. en DVD, behöver man "spegla" det man ser på datorn, eller om det finns appar (till datorn) eller tillägg till webbläsaren för detta.
Det sistnämnda har jag inte några större erfarenheter av.

(Däremot att spegla innehållet från en mobil)

 

Frågan är ju om det är värt 399 kr för detta, om avsikten enbart avser DVD-filmer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter komplicerat...
Det verkar trots allt enklare att jag flyttar fram min korgfåtölj till datorbordet och drar fram och vrider skärmen så det blir något sånär bekvämt... 
Det är ändå ett fåtal filmer det handlar om. 
Tack!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...