Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle studio 23


bengt 429
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Hej.

Nån som använder nyaste Pinnacle Studio 23. Har använt P S för många år sedan, och är väl lite ringrostig. Iaf ska jag göra en film nu och bränna den på bluray. Problemet är att jag inte hittar diskmenyerna i programmet. Det bör väl vara en ikon i "biblioteket". Borde vara i raden med ikoner längst till vänster? Eller är jag helt på fel spår?

Pinnacle studio 23.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack mbgtmari Det stämde väl inte helt med mitt program. Jag skulle få en ny flik "författare" , men fick istället en flik som hette "Skapa DVD". Och när jag klickade på den så dök skivmenyerna upp. Detta var inte helt enkelt att lista ut, och i manualen stod det ingenting om detta förfarande. En ny ikon "diskmenyer"dök också upp längst ner i ikonraden till vänster.

Redigerad av bengt 429
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte lämna några synpunkter på PS 23. Började med att ladda ned billigaste versionen, "Standard". Det visade sig att stöd för export till bluray saknades. Det gick att fixa med en update. som kostade ca 80 kr. Men det saknades även stöd för fler än 1 skivmeny. Gjorde då en uppgradering till deras flaggskepp. och dyraste version, "Ultimate". Men även där var blurayexport option, och kostade mig 80 kr till. 

Med dagens videokameror får man bra kvalitet på materialet, men det kräver också stort utrymme på skivor, och som med min kamera är bluray det enda format som kan användas. Varför leverantören (Corel) gör på detta sätt är ju uppenbart. Det genererar ju extra klirr i kassakistan. Dom räknar ju med att så gott som alla köpare aktiverar bluray stödet. Och med alla miljoner program dom levererar så blir det många sköna miljoner kr extra.

Så ni som tänkt skaffa PS, och har en hyfsat ny kamera. Satsa på "Ultimate" + 80 kr för bluray stödet. PS är ett avancerat och bra program med mycket funktioner, men med en ganska hög inlärningströskel.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lite mer upplevelser med PS 23. Bränningen av skivor, speciellt bluray, men även dvd är lite osäker har jag märkt. Processen kan sluta innan skivan är klar, men programmet säger att att skivan är färdigbränd, och brännaren matar ut skivan. För att säkerställa en säker bränning väljer jag alternativet "skapa skivavbild", som sparar en fil, BDMV, till hårddisken, och använder sedan freeware programmet ImgBurn för att bränna. Har lagt frågan på PS forum, och flera användare har samma problem. Alla versioner efter PS 18 är svajiga med bränningen tydligen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...