Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Komprimering

Globetrot
 Share

Recommended Posts

Hej ! Kan någon rekommendera gratis program för komprimering av filer (stora bilder / film) som kan skickas genom e-post samt att mottagare skulle ta emot samma kvalitet som originalet ?

Eller komprimera genom att zippa filerna i formatet 7-zip?

Men filmer blir väl för stora för många mejltjänster ändå så man kanske behöver kombinera det med någon fillagringstjänst oavsett om det är pcloud eller Dropbox, OneDrive eller Google Drive etc.

7-zip: https://www.7-zip.org/

Att komprimera flera redan komprimerade bildfiler (jpg) brukar faktiskt ge större fil än originalen tillsammans. (jag antar att det läggs till uppgifter om själva komprimeringen som behövs vid dekomprimering).

50 minuter sedan, skrev Hankki:

wetransfer.com

..använder vi officiellt i jobbet och jag kan också rekommendera den.

Annars om du har ett google konto - lägg bilderna på GoogleDrive och dela länken.

Om du har ett Microsoftkonto - lägg bilderna på Onedrive och dela länken. 

DropBox ett annat alternativ.

• Like 1

Skulle lägga till att jag menar gratis program inte molnbaserad tjänst som GoogleDrive, OneDrive o.s.v.

7-zip-formatet är en av de bästa oförstörande komprimeringarna man kan göra. Men som Mikael63 var inne på om bilderna redan är i ett komprimerat format kan inget program göra så mycket mer. Men det är bara att pröva och se hur det blir med dina bilder och filmer.

• Like 1

Flyfisherman
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Att komprimera flera redan komprimerade bildfiler (jpg) brukar faktiskt ge större fil än originalen tillsammans. (jag antar att det läggs till uppgifter om själva komprimeringen som behövs vid dekomprimering).

..använder vi officiellt i jobbet och jag kan också rekommendera den.

Annars om du har ett google konto - lägg bilderna på GoogleDrive och dela länken.

Om du har ett Microsoftkonto - lägg bilderna på Onedrive och dela länken. 

DropBox ett annat alternativ.

Alldeles riktigt.

Flyfisherman
16 timmar sedan, skrev Globetrot:

Hej ! Kan någon rekommendera gratis program för komprimering av filer (stora bilder / film) som kan skickas genom e-post samt att mottagare skulle ta emot samma kvalitet som originalet ?

Nej, det är helt omöjligt!

Du kan inte på något sätt skicka vidare detta.

I då fall måste du gå via mig....