Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorskärmen lyser inte


MatsLo
 Share

Rekommendera Poster

Ursäkta den konstiga titeln, men jag har köpt en ny dator utan skärm, den gamla skärmen kopplade jag in och allt funkar utan problem. Jag lånade då en annan skärm och kopplade in till den gamla datorn igår för att föra över sånt man behöver plus att ha som lite backup om nått strular. 

Jag kopplade då av skärmen till den gamla datorn i går kväll. Nu på fm så skulle jag starta upp den gamla igen men då funkar inte skärmen.... jag provade på den andra skärmen funkar inte kopplar den "lånade" skärmen till den nya datorn, funkade. 

Dvs jag får ingen skärm att lira med den gamla datorn trots att skärmarna funkar till den nya datorn. Jag har provat olika kablar dels HVI och dels den med  "blå kontakterna" Jag har ställt om input på skärmarna men inget hjälper.

Finns det någon strömbrytare eller nått som jag kan ha kommit åt på datorn utan att veta om det (jag hittar ingen) eller var det så att den gamla datorn gick sönder precis när den skulle bytas ut? Jag kan ju iofs ta ut den gamla HD och sätta in den i ett kabinett för att ta ut de dokument och foton jag vill men det är lite överkurs..

 

Tackar på förhand

Redigerad av MatsLo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja det är en stationär, allt låter o lyser som det alltid gjort men jag verkar inte få någon signal på utgången. Nu har jag iofs tagit ur discarna och kopplat in dom i kabinett för att få loss filer och bilder utan problem, men det brukar ju alltid vara nått annat som är bra att ha som jag inte tänker på just nu

 

Men det var ju mycket märkligt att datorn "dog" just när en ny stod brevid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, mycket märkligt över huvud taget. Men bra att det gick bra att ta ut disken och få in filerna den vägen. :thumbsup:

 

Är det så att det finns både grafik på moderkortet och på ett separat grafikkort, dvs kontakter för skärmen på två olika ställen och inte bara bredvid varandra?

För i så fall är det ju viktigt att pröva alla kontakterna.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja märkligt, men filerna är över ?så jag släpper detta, tack för engagemanget, Kan ju vara nått glapp som kom när jag höll på att dra sladdar ut o in i datorn, den hade ju stått stilla i ett par år innan och bara tuffat o gått.

Case Closed.

Redigerad av MatsLo
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ja, mycket märkligt över huvud taget. Men bra att det gick bra att ta ut disken och få in filerna den vägen. :thumbsup:

 

Är det så att det finns både grafik på moderkortet och på ett separat grafikkort, dvs kontakter för skärmen på två olika ställen och inte bara bredvid varandra?

För i så fall är det ju viktigt att pröva alla kontakterna.

Jag vet ju inte om du drog ur sladden ur den gamla datorn eller så och sedan råkade trycka in i fel uttag. Nåja du har ändå fixat allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske inte alls så märkligt.

Du skriver " HVI " menar du HDMI eller DVI?

När det gäller HDMi har jag egen erfarenhet av att omkoppling av bildskärm - måste jag ha datorn helt avstängd, för att sedan starta upp den igen, särskilt vid HDMI.

Det tycks som att grafikkortet som skall känna av bildskärmen inte klarar detta när man enbart kopplar ur och i bildskärm.
Har det varit så hos dig med?

 

Rent generellt skall datorn alltid vara fullständigt strömlös - innan  man kopplar om.

Det finns visserligen sk. grafik-switchar som möjliggör detta att kunna byta bildskärm emellan aktiva datorer, men dessa har ett ett inbyggt elektroniksystem och dessutom skydd mot transienter, för att det hela skall fungera utan mankemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...