Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna ord i celler, del av cell, OpenOffice Calc


eken81
 Share

Rekommendera Poster

Har gjort en enkät via Google Forms, men eftersom jag vill presentera resultatet på en bildskärmskanon så har jag tagit ut resultatet och petat in det i OpenOffice Calc. En fråga med ett stort antal kryssalternativ är värdelöst presenterat till det jag vill få ut. Googles egna staplar ser inte alls bra ut eftersom stapel och etikett inte är i linje klokt. Pga att det är 14 olika svarsalternativ.

 

Låt oss säga som exempel att frågan är, vilka är dina favoritfrukter? Varje rad är en svarande och denna fråga hamnar i en cell likt nedan.

 

Citron, Äpple, Päron

Äpple, Mango

Citron, Päron

 

Jag vill enkelt kunna få ut siffror för varje frukt

Citron 2

Äpple 2

Päron 2

Mango 1

 

Kan jag lyckas med detta utan att behöva räkna för hand?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MH,

 

Klurade lite åt samma håll som du och har nu försökt. Kommit så långt i alla fall att jag från error meddelanden nu i alla fall får en siffra, tyvärr är siffran konstant 0.

 

Det där med Sök och Ersätt var klurigt. Har för länge sedan använt mig av samma knep någon gång i Excel. Visade sig dock att OpenOffice Calc inte bryr sig om att räkna ersättningarna. Programmet bara gör dem.

 

Som svar på en fråga du ställde, nej, ett värde i en cell kan bara dyka upp en gång i varje cell/rad. Varje rad är en svarande och värdet dyker upp om personen kryssat i rutan. Men jag vill i detta läget alltså inte veta vilken person har kryssat vilken ruta, utan hur många har kryssat en viss ruta. En viss ruta av flera under samma fråga.

 

Tack för att du försökte och gav mig ideer, men står tyvärr kvar utan en lösning på mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...