Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips: Google alternativ - Peekier.com


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Om man är en som jag som HAR "något att dölja" för multinationella företag och stater som inte har någonting att göra med vad jag vill dölja ;) tänkte jag tipsa om en intressant sökmotor som inte spårar någonting och verkar ta användarens integritet på allvar. Man hamnar inte i en filterbubbla som man gör med Google som presenterar resultaten utefter den kartläggning google har gjort om en. Inte heller kan man köpa sig högre rankning i sökresultaten.

Det finns nu många googlealternativ som respekterar integriteten och inte spårar; Duckduckgo, startpage, qwant, searx t.ex. men det intressanta med Peekier.com är att den renderar en bild på första sidan av sökresultaten utan att man behöver besöka sajten i sig. Vilket sparar tid för en annan så man slipper klicka sig dit för att se om det är relevant.
Och den laddar snabbt för att vara en sån sida. Själv använder jag t.ex. inte startpage, som är en sedvanlig söksida då den laddas segare än andra för mig. Denna sida, trots att det måste vara mer information som behöver laddas, är snabbare för mig. Och hela sidan utnyttjas då de inte prackar på med reklam eller där det är tomt i andra sökmotorer. Kan först upplevas som lite överväldigande när man är van vid de halvtomma söksidorna.

Och ja, den ger relevanta resultat också. De gör de flesta integritetsvänliga sökmotorer nuförtiden har jag märkt, det var lite si och så med det förr i tiden. (om man nu med "relevanta" inte menar den filterbubbla som google skapar)
Peekier har dock inte så många inställningar, förmodligen eftersom den inte använder cookies som behöver sparas för att inställningarna man vill ha ska sparas. Men den har den konfiguration jag brukar välja ändå, dvs oändlig scroll och att länkarna öppnas i en ny flik ändåså. Enda jag saknar är egentligen möjlighet att söka tidsmässigt, dvs ibland vill jag se de senast publicerade sidorna först (senaste dagen, veckan eller månaden). Men då har jag tilldelat genvägen "d" till duckduckgo så att om jag vill söka på den för att få kunna styra tidsmässig publicering, skriver bara " d kubuntu news" så söker den på duckduckgo istället för den förvalda i webläsaren . Finns som tillägg till Firefox  (och Chrome  också misstänker jag) så att man kan ha den som förvald sökmotor.
Länk till deras integritetspolicy: https://peekier.com/privacy

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Thirteen:

Lovvärt med alternativ till Google.

 

Verkar lite knepigt att avinstallera när man söker på just sökmotorn Peekier.com.

En guide med etablerade verktyg om problem uppstår finns här https://malwaretips.com/blogs/remove-peekier-com/

 

Oj, om det finns malware som skickar en till peekier.com så känns ju inte peekier särskilt seriös, om det nu är de som skapat den vs? Det gäller dock inte webläsartillägget för Firefox. Jag installerade webläsartillägget från Firefox tilläggskatalog och den är ju lätt att avinstallera. Jag testade och efter att jag avinstallerat/eller avaktiverat den så blir jag inte "kidnappad" utan den sökmotor som jag har förvald gäller hela tiden och min startsida är den jag valt från början.

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade mer på detta och det är inte malware i så motto att den installeras utan samtycke utan kan följa med andra program och man måste "opt out" när man installerar det andra programmet. Men visst är det så att det är lite väl billigt att försöka skaffa användare via denna smygväg. Särskilt om man inte får en fråga om man vill använda den söktjänsten som standard i sista steget.
"

Where the Peekier.com browser hijacker comes from

The Peekier.com hijacker usually come bundled with other free applications that you download off of the Web. Once started, it will infect your computer and change web browser’s settings such as home page, newtab page and search provider by default without your permission. To avoid infection, in the Setup wizard, you should be be proactive and carefully read the ‘Terms of use’, the ‘license agreement’ and other installation screens, as well as to always choose the ‘Manual’ or ‘Advanced’ installation mode, when installing anything downloaded from the World Wide Web."

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med "kidnapping" från peekier.com.

Kanske för jag skriver in adressen peekier.com  i webbläsaren precis som qwant.com (min favorit) eller duckduckgo.com.

Eller när de inte räcker till google.se eller google.de (handlar ofta från Tyskland)

Kanske för jag kör med en hostfil från

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

som befriar datorn från att ladda ner mycket jag inte är intresserad av.

Kanske för att webbläsaren Seamonkey är inställd för att inte spara något efter avslutad session. Ett effektivt sätt minska mängden hemladdade annonser men också ett effektivt sätt att förhindra att Bank-ID fungerar mer än en gång. Den session när Bank-ID installeras på datorn. Den cookie i webbläsaren som installeras vid installation av Bank-ID försvinner ju när webbläsaren stängs av.

Erfarenhet i både Linux (på den tiden Bank-ID fanns till Ubuntu och i Windows 7)

Men eftersom jag normalt inte använder Bank-ID (har en särskild W7 dator till det där Firefox bara används till Myndighetskontakter och är inställd för att spara kakor)

utan kör Linux så spelar det mig ingen roll att Bank-ID inte fungerar på min vanliga dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Jag tillhör dom sin inte har något att dölja men vid de extrema få tillfällen det händer kör jag med TOR och Duckduckgo.  ☺️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen använder inte duckduckgo, tycker google levererar för bra resultat, sen kör jag Ublock och adblocker så märker inte av några spårade annonser ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...