Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finna produktnyckel?


Flash Gordon
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag letar efter produktnyckeln till datorn. 

Jag vill uppdatera från Windows 8.1 till 10. 

Det sitter ingen dekal på höljet eller strömadaptern som jag fick tips om. 

Jag vet inte om kartong och dokumentation finns kvar då jag övertagit datorn från morsan. 

Jag provade ringa till Microsoft igår men de hade stängt. 

Jag skulle gärna fixa detta under helgen då jag behöver ansluta morsans Ipad så fort som möjligt, för att uppdatera Ios:t på den så hon kan fortsätta betala räkningar via webben. 

Jag tittade i datorn på "Datorinfo" och ser en rad där det står "Produkt-Id" och sedan XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX och funderar på om det kan vara produktnyckeln, har för mig att det ska vara en uppsättning tecken till, alltså 25 stycken men är osäker och törs inte göra något förilat. 

Finns det någon lösning på detta under helgen eller lär jag ringa Microsoft på en vardag? 

Edit:

Såg nu att det stod längre ner:

"Ändra produktnyckel" 

så jag kan konstatera att det inte var den jag såg. 

Så jag får helt enkelt vänta till på måndag eller kolla efter kartongen hos morsan. 

 

Redigerad av Flash Gordon
Kikade vidare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Flash Gordon:

Hej, jag letar efter produktnyckeln till datorn. 

Jag vill uppdatera från Windows 8.1 till 10. 

Det sitter ingen dekal på höljet eller strömadaptern som jag fick tips om. 

Om datorn kom med Windows 8 eller 8.1 installerad så finns produktnyckeln fast på moderkortet, ungefär på samma sätt som BIOS finns på moderkortet.

 

Varför behöver du produktnyckeln till Windows 8.1 om du ska installera Windows 10?

Du får ju en ny när du köper Windows 10.

 

Sen förstår jag inte vad detta har att göra med uppdatering av iOS till en iPad. Uppdatera iOS gör man genom att ansluta iPad till ett trådlöst nätverk, t ex ett trådlöst nätverk som är skapat av en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Laso:

Läs artikeln här...Kanske fungerar backvänt också.

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.684332/windows-10-produktnyckel

Tja, kanske det, jag ska kolla upp det lite närmare.

3 timmar sedan, skrev Hanse:

Annars kan du testa Magical Jelly Bean   https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

den är gratis

 

HANS

Det verkar tyvärr inte som att just finna produktnyckeln är gratis, och gratis är ju gott som vanligt. 

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om datorn kom med Windows 8 eller 8.1 installerad så finns produktnyckeln fast på moderkortet, ungefär på samma sätt som BIOS finns på moderkortet.

 

Varför behöver du produktnyckeln till Windows 8.1 om du ska installera Windows 10?

Du får ju en ny när du köper Windows 10.

 

Sen förstår jag inte vad detta har att göra med uppdatering av iOS till en iPad. Uppdatera iOS gör man genom att ansluta iPad till ett trådlöst nätverk, t ex ett trådlöst nätverk som är skapat av en router.

Ok.

Grejen är denna artikel där det står att det är gratis att uppgradera till W10 igen.

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows-10/fri-uppgradering-till-windows-10-har-igen

Så jag tänkte passa på helt enkelt. Mest för att vad man än ska företa sig med datorn så är den så otroligt seg. T.ex när man ska öppna en webbläsare så kan det ta en halv minut för att Chrome/Firefox ska starta. Iofs så kanske W10 kräver mer processor men en ominstallation kanske är vad som krävs och då kanske det är lika gott att köra ett nyare OS.

 

Angående uppdatering av Ipaden så stämmer det du skriver. Jag internetdelar precis just nu min mobil så att Ipaden kan ladda ner den nya mjukvaran.

Tyvärr så löste det inte problemet då anledningen till uppdateringen först och främst var att Handelsbankens app krävde ett nyare IOS, och ett nyare än vad äldsta Ipad minin stöder. 

Så morsan behöver en nyare Ipad för att kunna betala sina räkningar.

 

Jag var säker på att jag sett på endera min jobbtelefon (Iphone) eller morsans Ipad att det krävdes att den kopplades till en dator för att kunna uppdatera till senaste IOS men kan inte finna det längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Flash Gordon:

Tja, kanske det, jag ska kolla upp det lite närmare.

  5 timmar sedan, skrev Hanse:

Annars kan du testa Magical Jelly Bean   https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

den är gratis

 

HANS

När jag testade nu programmet på min dator så fungerar med gratisversionen, valde du rätt version

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flash Gordon:

Grejen är denna artikel

Där finns också en länk till ett program som läser produktnyckeln:

Citat

Hämta programmet från Fördelszonen

Där tar länkas man till en sida där man kan hämta hem 64-bitars versionen utan att vara prenumerant.

Direktlänken är https://www.nirsoft.net/utils/produkey-x64.zip

och kikar man på https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html så torde 32-bitarsversionen finnas där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vi håller isär Windows och IOS. I detta underforum hanteras enbart Windows 10 frågor.

 

iOS-frågor tas lämpligen i forumen Mobiltelefoner resp Surfplattor eftersom Mac OS X & Classic är tänkt för dator med de operativsystemen.

En tråd=en fråga, även om vi brukar töja lite på detta ibland.

 

Flyfisherman / Moderator

Redigerad av Flyfisherman
Redigerat texten med förtydligande
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Flash Gordon:

Grejen är denna artikel där det står att det är gratis att uppgradera till W10 igen.

Om det stämmer så borde Windows 10 kunna läsa produktnyckeln från moderkortet själv. Men du har fått tips om flera program som brukar fungera, men kör gärna flera och kolla att de kommer fram till samma nyckel.

 

14 timmar sedan, skrev Flash Gordon:

T.ex när man ska öppna en webbläsare så kan det ta en halv minut för att Chrome/Firefox ska starta. Iofs så kanske W10 kräver mer processor men en ominstallation kanske är vad som krävs och då kanske det är lika gott att köra ett nyare OS.

Men en uppgradering är inte en ominstallation. Om det är långsamt när ett program ska hämtas från hårddisken så kan det bero på att hårddisken är dålig och då är det stor sannolikhet att en uppgradering eller en ominstallation går fel så att Windows inte kan starta. Det bör alltså först kollas med ett testprogram från antingen dator- eller hårddisktillverkaren.

 

14 timmar sedan, skrev Flash Gordon:

Jag var säker på att jag sett på endera min jobbtelefon (Iphone) eller morsans Ipad att det krävdes att den kopplades till en dator för att kunna uppdatera till senaste IOS men kan inte finna det längre. 

Måste vara länge sen för jag har en iPad Air första generationen och den har jag aldrig kopplat till en dator för iOS-uppdatering.

 

 

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat länkarna här nu och dessa keyfinder-program plockar lätt fram rätt produkt/serienyckel, för mitt operativ, dessa program fungerar bra från Windows 7 och framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-24 på 12:08, skrev Laso:

Läs artikeln här...Kanske fungerar backvänt också.

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.684332/windows-10-produktnyckel

 

På 2019-08-25 på 13:32, skrev Laso:

Har testat länkarna här nu och dessa keyfinder-program plockar lätt fram rätt produkt/serienyckel, för mitt operativ, dessa program fungerar bra från Windows 7 och framåt.

Hej igen allihopa och tack för att ni försöker hjälpa mig. Jag testade programmet Produkey och jag fick fram vad som verkar vara produktnyckeln så nu kan jag försöka komma vidare.

Tack så mycket för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Det hade jag ingen aning om, innebär det att man inte behöver veta den vid ominstallation av samma OS?

 

Som sagt grejen med en del av det hela var ju att det erbjöds gratis uppdatering till Windows 10 igen och jag tänkte passa på då. Sen om det innebär en ny produktnyckel vet jag inte.

 

Det har löst sig med morsans uppdaterade Apple mini, jag använde mig av datorn och Itunes för att göra det så den OT-diskussionen släpper jag nu efter (förstått) önskemål, det var bara en parentes i tråden.

 

 

På 2019-08-24 på 15:43, skrev Cecilia:

Om datorn kom med Windows 8 eller 8.1 installerad så finns produktnyckeln fast på moderkortet, ungefär på samma sätt som BIOS finns på moderkortet.

 

Varför behöver du produktnyckeln till Windows 8.1 om du ska installera Windows 10?

Du får ju en ny när du köper Windows 10.

 

Sen förstår jag inte vad detta har att göra med uppdatering av iOS till en iPad. Uppdatera iOS gör man genom att ansluta iPad till ett trådlöst nätverk, t ex ett trådlöst nätverk som är skapat av en router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Flash Gordon:

Det hade jag ingen aning om, innebär det att man inte behöver veta den vid ominstallation av samma OS?

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du installerar samma version av Windows, alltså är det installerade versionen

64 eller 32 bitars, Home eller Pro, startar datorn så kan se detta om du öppnar 

Kontrollpanelen / System /överst står det Windows-utgåva  home eller pro / läs under system-systemtyp 32 eller 64 bitars operativsystem

 

HANS

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...