Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad innebär grovplanering av trädgård


Parisa
 Share

Rekommendera Poster

Jag har skickat en fråga i samma ämne tidigare, men då hade jag inte fått senaste uppgifterna, därför skriver jag på nytt.

Jag har flyttat till min bostadsrätt för några månader sedan. Huset är nybyggt och trädgården har inga rabatter, men gräsmatta. När jag skulle klippa gräsmattan första gången märkte jag att jorden det var full med små stenar som snurrar i gräsklipparen. Senare när jag skulle anlägga rabatter märkte jag att marken är kompakt och full med stenar även underifrån. 

I princip måste jag gräva och transportera bort översta lagret av jorden. Vår förening består av bara 10 hus och alla har samma problem. Vi har klagat och föreningen har sagt att i vårt avtal står det att trädgården ska vara grovplanerad. 

Är det någon som vet vad grovplanerad trädgård innebär? Det känns fel att jag måste betala för att transportera bort dålig stenig jord.

Tack på förhand 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mitt ämne men grovplanerad låter i mina öron som att man behöver komplettera med matjord, såjord, ev. gödsel, gräsfrö.

De stenar du upplever är alltså inte i gräsmattan utan kommer att finnas under den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Mikael63, en grovplanerad tomt brukar innebära att markentreprenören planar ut marken och lägger på typ 10 cm matjord vilket är minimum för gräsmatta. Men det är ingen juridisk term utan är något som används i avtalet mellan byggherre och markentreprenör med muntlig eller skriftlig definition.

 

Kan ni inte alla gå ihop och göra något åt era trädgårdar?

Det blir ju billigare så och det blir ju inte billigare för att det är föreningen som står för kostnaden för då behöver ju avgiften höjas motsvarande.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Inte mitt ämne men grovplanerad låter i mina öron som att man behöver komplettera med matjord, såjord, ev. gödsel, gräsfrö.

De stenar du upplever är alltså inte i gräsmattan utan kommer att finnas under den.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Håller med Mikael63, en grovplanerad tomt brukar innebära att markentreprenören planar ut marken och lägger på typ 10 cm matjord vilket är minimum för gräsmatta. Men det är ingen juridisk term utan är något som används i avtalet mellan byggherre och markentreprenör med muntlig eller skriftlig definition.

 

Kan ni inte alla gå ihop och göra något åt era trädgårdar?

Det blir ju billigare så och det blir ju inte billigare för att det är föreningen som står för kostnaden för då behöver ju avgiften höjas motsvarande.

Tack för svaret. De har inte lagt någon matjord alls. 

Och av oss 10 är det bara 4 som är hornhusen och har lite större trädgårdar som känner av problemet mer. 

Vi är i alla fall 2 som vill att de ska åtgärda problemet. Med de menar jag markentreprenören. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Parisa:

de ska åtgärda problemet. Med de menar jag markentreprenören. 

Fast de har kanske utfört sin del av något avtal/offert?

Kanske kolla hur det står skrivet innan energi läggs på att "klaga"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, är det grovplanering som står i avtalet. 

 

Vi vill gärna att markentreprenör berättar för oss vad de menar med grovplanering. Säger de att de har lagt t.ex. 10 cm matjord, då vet vi att de ljuger ☺, men säger de att de har bara jämnt ytan, då vet vi i alla fall att de har gjort vad de tycker ingår i grovplanering. 

Sedan är det upp till oss om vi vill bråka mer ☺ om vad det borde ingå i grovplanering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2019-07-09 på 09:06, skrev Mikael63:

Fast de har kanske utfört sin del av något avtal/offert?

Kanske kolla hur det står skrivet innan energi läggs på att "klaga"?

 

På 2019-07-09 på 08:51, skrev Parisa:

 

Tack för svaret. De har inte lagt någon matjord alls. 

Och av oss 10 är det bara 4 som är hornhusen och har lite större trädgårdar som känner av problemet mer. 

Vi är i alla fall 2 som vill att de ska åtgärda problemet. Med de menar jag markentreprenören. 

Vi fick besked att vår förening tänker reklamera våra gräsmattor till markfirman. :)
Detta vet jag att är tack vare en av mina grannar som är väldigt outtröttligt när det gäller att driva saker.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar lycka till men jag skulle tro att det inte kommer att falla ut till er fördel. Det är entreprenören som har tolkningsrätten om det går att tolka avtalet till ett "billigare" alternativ.

Hoppas att det är en stark förening som har andra "stora" löpande uppdrag åt entreprenören och kan ha detta som påtryckningsmedel.

 

Hoppas även att du återkommer och berättar hur det gick, oavsett resultat.

Det kan ju även finnas ett allmänintresse att veta vilken entreprenör detta gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Mikael63:

Önskar lycka till men jag skulle tro att det inte kommer att falla ut till er fördel. Det är entreprenören som har tolkningsrätten om det går att tolka avtalet till ett "billigare" alternativ.

Hoppas att det är en stark förening som har andra "stora" löpande uppdrag åt entreprenören och kan ha detta som påtryckningsmedel.

 

Hoppas även att du återkommer och berättar hur det gick, oavsett resultat.

Det kan ju även finnas ett allmänintresse att veta vilken entreprenör detta gäller.

Absolut, 

Jag kommer att berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Min trädgård och 2 andra i föreningen (de som hade klagat) blev fixad. De kom och tog bort stenarna, la upp matjord och sådde gräsmatta.

 

Detta tack vare en av mina grannar som hotade att anlita själv någon och skicka räkningen till föreningen. Utan honom tror jag inte att vi hade fått något gehör.

 

De som har byggt husen är Althin Entr. AB. Markfirman vet jag inte vilken det är tyvärr.

Redigerad av Parisa
la till extra info.
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...