Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4K redigering


7e3fg5
 Share

Rekommendera Poster

Den dator jag har är fem år gammal och klarar inte 4K video, så det är dags att bygga om den.  Skulle bli tacksam om ni som håller på med 4K-redigering ville tipsa mej om vad som minst behövs i datorn, i fråga om processor, SSD minne, grafikkort o.s.v. Jag använder Adobe Premiere Elements -19.

Tacksam för svar Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Hej,

 

Jag sysslar visserligen med bild och filmredigering dock med Adobe CS 6 och använder vanliga bildskärmar 2 st. 24" med 1920x1080 varav den ena har IPS panel med bra färgåtergivning.

Resultaten är enastående och kan visas på en bildskärm med 4K eller t.o.m. 8k upplösning,

Men det handlar i grund och botten vad det är för grundkvalitet på bilderna.

Redigering i 4K handlar ju mest om hur det visas upp på bildskärmen, inte redigeringen som sådan.

 

I ditt fall skulle vi behöva veta vad för slags dator du har:

Fabrikat och modellbeteckning?

Processor?

Hur mycket ramminne?

Operativsystem samt antal bitar tex. Windows 10 64?

Grafikkort idag: fabrikat och modellbeteckning?

Nätaggregat: hur många watt står det om du tittar bak på dess märkplåt/etikett?

 

Vilket chassi du har kan vara avgörande för om ett häftigare grafikkort ens ryms i detta och att nätaggregatet kan klara av att leverera den ström som krävs.

Att installera en SSD kan direkt vara prestandahöjande när det gäller skriv och läshastighet, men inget som direkt påverkar processorkraften eller annat i datorns möjligheter att processa tex. tunga bild/video-redigeringar i Adobe.

 

Däremot rekommenderar jag 8 GB ram minne helt ok. men gärna16GB om du har Windows 10 64-bit och skall köra tunga bild/video redigeringar i Adobe, men 8GB är absolut ok men inte mindre.

 

Om du är osäker så kör Free Speccy det lilla programmet kan tala om det mesta.

Obs! att du måste bocka ur ev. tredje partsprogram vid installation som du inte vill ha in på din dator.

 

Återkom med svaren så kommer någon att hjälpa till.

Mvh :)



 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej och tack för svar!  Datorn jag har är "butiksbyggd" så det finns inget tillverkarnamn. Hoppas det går att se tillräckligt i Speccyrapporten hur den är byggd. Nätaggregatet är av fabrikat Deltaco modell PSU-423. Outputs watts: 500 W, 

+ 5 V, + 3,3 V : 180 W.

OPERATIV

Windows 10 Home 64-bit

CPU

Intel Pentium G2030 @ 3,00 Ghz

Ivy Bridge 22nm Technology

RAM

8,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 668 MHZ (9-9-9-24)

MOTHERBOARD

ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX (LGA1155)

GRAPHICS

E24T-7 LED (1920-1080 @ 59 Hz

1024 MB ATI AMD Radeon HD 6900 Series (XFX Pine Group) 

STORAGE 

931 GB Western Digital WDC WD 10EZRX- 00L4HBO (Sata)

                                           "

OPTICAL DRIVES

ASUS DRW-24F1ST a

AUDIO

Realtek High Definition Audio

 

MVH Christer

 

Redigerad av 7e3fg5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...