Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk sidbrytning


TomV
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett stort Word-dokument som när man har öppnat det och börjar söka sätter igång med automatisk sidbrytning som tar en evighet innan den blir klar.

När man påbörjar en sökning kommer det normalt upp "Word sidbryter, tryck ESC för att avbryta" och gör man det slipper man vänta.

Tyvärr beter det sig inte alltid så utan ibland får man istället en svart skärm med Word (svarar inte) och då hjälper inte att använda ESC.

För att undvika detta vill jag direkt när jag öppnat dokumentet markera att sidbrytning inte skall ske.

Det borde rimligtvis vara möjligt, men jag kan inte hitta funktionen, varken i menyerna eller i Hjälp.

Någon som vet hur man gör (om det nu är möjligt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte avmarkera sidbrytning för det dokumentet, och spara det så?

Sitter inte med Word nu men i TextMaker återfinns detta under Stycke-Textflöde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avmarkera sidbrytning är precis det jag vill göra, men jag har hittills inte lyckats hitta hur man gör det i Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

I min maskin är det ikryssat och låst (grått) så jag kan inte ta bort krysset och testa vad som hädner. 

Enligt https://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2013_release-word/options-advanced-general-file-locations-grayed-out/c5a55f09-3be4-456f-be20-92f778fbff87 måste man ha ett dokument öppet för att kunna ändra där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par första tester.

Att använda Web layout gör faktiskt stor skillnad.

Visserligen tar sökningen fortfarande en liten stund men inte alls som när jag använder Utskriftslayout.

Att få bort krysset på "Aktivera automatisk sidbrytning" lyckas jag däremot inte med även om dokumentet är öppet.

 

Att det aktuella dokumentet tar en faslig tid att sidbryta  är lite av ett mysterium.

Jag har flera dokument med liknande storlek och innehåll, men det är bara i ett som det här med sidbrytning ställer till besvär.

Kortsiktigt kommer jag att använda Web layout för att se om det innebär någa nackdelar.

Långsiktigt planerar att göra designförändringar i dokumentet för att se om jag kan få problemet den vägen.

Hjärtligt tack för alla kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några dagars tester visar att bästa sättet att hantera ett dokument som av någon anledning tar lång tid  för att genomföra "automatisk sidbrytning" är följande:

1. öppna ett annat dokument som inte har några sidbrytningsproblem

2. välj Visa - Webblayout

3. stäng dokumentet

4. öppna dokumentet med sidbrytproblem som då öppnas med Webblayout redan inställt 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista meningen lyder:

På 2019-06-24 på 11:03, skrev MH_resurrected:

Kan du testa att kopiera över hela dokumentet (utom sista tecknet) till ett nytt dokument och se om det blir snabbare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör ingen skillnad om jag i en kopia tar bort sista tecknet.

Jag har även skapat en kopia där den sista fjärdedelen är borttagen med samma resultat.

Eftersom Weblayout kortsiktigt löser problemet kommer jag att använda det.

Visserligen är jag nyfiken på vad det är i formatet på ett dokument som gör att det uppför sig annorlunda än övriga liknande dokument, men det får bli en senare fråga.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...