Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med systemåterställning. Går ej att starta upp windows.


Tryxonia
 Share

Go to solution Solved by Tryxonia,

Rekommendera Poster

Efter att jag skaffat en återställningsenhet (usb) har jag återställt datorn. Nu har jag försökt använda min usb enhet för att få tillbaka windows på datorn. Men vad jag än gör så kommer den tillbaka till samma meny. Jag kan heller inte öppna bios.
Jag har tryckt på "Fortsätt, Avsluta och fortsätt till windows 10" men den vill ej gå igång.
Är ganska okunnig inom datorer men hoppas på att någon här kan hjälpa mig. All hjälp uppskattas. Mvh// Tryxonia

15610442236032752848048915686331.jpg

1561044254415148819640568859868.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Jag bara undrar lite här:

Har du enligt din första bild ovan testat att välja: Felsöknings-alternativet?

 

En fråga: vill du återställa till allt som det var innan, dvs. att göra en system återställning?

Citat och två olika förslag (A och B ) från Microsoft: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415

 

I alternativ A och punkt 9 nedan så kan du återställa precis allt egentligen, från den systemåterställnings -punkt som senast skapades.

Alltså i din första din bild ovan gå direkt till Felsökningsalternativet och sedan se punkt 9 direkt nedan:

 

(A)

Om datorn inte startar och du inte har skapat en återställningsenhet, laddar du ned installationsmedium och använder det för att återställa från en systemåterställningspunkt eller återställa datorn.

  1. På en fungerande dator går du till webbplatsen för nedladdning av Microsoft-programvara.
  2. Ladda ned verktyget för att skapa media för Windows 10 och kör det sedan.
  3. Välj Skapa installationsmedia för en annan dator.
  4. Välj språk, version och arkitektur (32-bitars eller 64-bitars).
  5. Följ anvisningarna för att skapa installationsmediet och välj sedan Slutför.
  6. Anslut installationsmediet som du skapade till datorn som inte fungerar och slå sedan på datorn.
  7. På den första installationsskärmen anger du språk och andra inställningar och väljer sedan Nästa. Om installationsskärmen inte visas är din dator kanske inte inställd för att kunna startas från en annan enhet. Gå till datortillverkarens webbplats och leta efter information om hur du ändrar datorns startordning. Försök sedan igen.
  8. Välj Reparera datorn.
  9. Välj Felsök på skärmen Välj ett alternativ. Sedan kan du:
    • Återställa från en systemåterställningspunkt genom att välja Avancerade alternativ > Systemåterställning. Detta tar bort nyligen installerade appar, drivrutiner och uppdateringar som kan orsaka problem med datorn. Dina personliga filer påverkas inte när du återställer från en återställningspunkt.
    • Välj Återställ den här datorn om du vill installera om Windows 10. Då tas de appar och drivrutiner som du installerat och de ändringar du gjort i inställningar bort, men du kan välja om du vill behålla eller ta bort dina personliga filer.

 

 

Eller vill du börja om från början och kom då ihåg att du måste manuellt ladda hem och installera alla extra nedladdningar tex. drivrutiner för  grafikkort etc. och att alla dina sparade filer kommer att förloras?'

se till att ta backup innan eller åtminstone spara undan allt viktigt på tex. en usb-sticka

 

(B)

  1. På en fungerande dator går du till webbplatsen för nedladdning av Microsoft-programvara.
  2. Ladda ned verktyget för att skapa media för Windows 10 och kör det sedan.
  3. Välj Skapa installationsmedia för en annan dator.
  4. Välj språk, version och arkitektur (32-bitars eller 64-bitars).
  5. Följ anvisningarna för att skapa installationsmediet och välj sedan Slutför.
  6. Anslut installationsmediet som du skapade till datorn som inte fungerar och slå sedan på datorn.
  7. På den första installationsskärmen anger du språk och andra inställningar och väljer sedan Nästa. Om installationsskärmen inte visas är din dator kanske inte inställd för att kunna startas från en annan enhet. Gå till datortillverkarens webbplats och leta efter information om hur du ändrar datorns startordning. Försök sedan igen.
  8. Välj Installera nu.
  9. Om du har en produktnyckel anger du den på sidan Skriv in produktnyckeln för att aktivera Windows. Om du uppgraderade till Windows 10 utan kostnad eller köpte och aktiverade Windows 10 från Microsoft Store, väljer du Hoppa över så aktiveras Windows automatiskt senare. Mer information finns i Aktivering i Windows 10.
  10. Om du godkänner licensvillkoren väljer du Jag accepterar licensvillkoren på sidan Licensvillkor och väljer sedan Nästa.
  11. Välj Anpassad på sidan Vilken slags installation vill du utföra?
  12. På sidan Var vill du installera Windows? väljer du först en partition och sedan ett formateringsalternativ (om det behövs) och följer sedan anvisningarna.
  13. Välj Nästa när formateringen är klar.
  14. Slutför installationen av Windows 10 genom att följa resten av anvisningarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej och välkommen till Eforum.

 

Jag bara undrar lite här:

Har du enligt din första bild ovan testat att välja: Använd en enhet?

Ja jag såg att det stod så på din andra bild men kört felsöknings-alternativet?

 

En fråga: vill du återställa till allt som det var innan, dvs. att göra en system återställning?

Citat och två olika förslag (A och B ) från Microsoft: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415

 

(A)

Om datorn inte startar och du inte har skapat en återställningsenhet, laddar du ned installationsmedium och använder det för att återställa från en systemåterställningspunkt eller återställa datorn.

  1. På en fungerande dator går du till webbplatsen för nedladdning av Microsoft-programvara.
  2. Ladda ned verktyget för att skapa media för Windows 10 och kör det sedan.
  3. Välj Skapa installationsmedia för en annan dator.
  4. Välj språk, version och arkitektur (32-bitars eller 64-bitars).
  5. Följ anvisningarna för att skapa installationsmediet och välj sedan Slutför.
  6. Anslut installationsmediet som du skapade till datorn som inte fungerar och slå sedan på datorn.
  7. På den första installationsskärmen anger du språk och andra inställningar och väljer sedan Nästa. Om installationsskärmen inte visas är din dator kanske inte inställd för att kunna startas från en annan enhet. Gå till datortillverkarens webbplats och leta efter information om hur du ändrar datorns startordning. Försök sedan igen.
  8. Välj Reparera datorn.
  9. Välj Felsök på skärmen Välj ett alternativ. Sedan kan du:
    • Återställa från en systemåterställningspunkt genom att välja Avancerade alternativ > Systemåterställning. Detta tar bort nyligen installerade appar, drivrutiner och uppdateringar som kan orsaka problem med datorn. Dina personliga filer påverkas inte när du återställer från en återställningspunkt.
    • Välj Återställ den här datorn om du vill installera om Windows 10. Då tas de appar och drivrutiner som du installerat och de ändringar du gjort i inställningar bort, men du kan välja om du vill behålla eller ta bort dina personliga filer.

 

 

Eller vill du börja om från början och kom då ihåg att du måste manuellt ladda hem och installera alla extra nedladdningar tex. drivrutiner för  grafikkort etc. och att alla dina sparade filer kommer att förloras?'

se till att ta backup innan eller åtminstone spara undan allt viktigt på tex. en usb-sticka

 

(B)

  1. På en fungerande dator går du till webbplatsen för nedladdning av Microsoft-programvara.
  2. Ladda ned verktyget för att skapa media för Windows 10 och kör det sedan.
  3. Välj Skapa installationsmedia för en annan dator.
  4. Välj språk, version och arkitektur (32-bitars eller 64-bitars).
  5. Följ anvisningarna för att skapa installationsmediet och välj sedan Slutför.
  6. Anslut installationsmediet som du skapade till datorn som inte fungerar och slå sedan på datorn.
  7. På den första installationsskärmen anger du språk och andra inställningar och väljer sedan Nästa. Om installationsskärmen inte visas är din dator kanske inte inställd för att kunna startas från en annan enhet. Gå till datortillverkarens webbplats och leta efter information om hur du ändrar datorns startordning. Försök sedan igen.
  8. Välj Installera nu.
  9. Om du har en produktnyckel anger du den på sidan Skriv in produktnyckeln för att aktivera Windows. Om du uppgraderade till Windows 10 utan kostnad eller köpte och aktiverade Windows 10 från Microsoft Store, väljer du Hoppa över så aktiveras Windows automatiskt senare. Mer information finns i Aktivering i Windows 10.
  10. Om du godkänner licensvillkoren väljer du Jag accepterar licensvillkoren på sidan Licensvillkor och väljer sedan Nästa.
  11. Välj Anpassad på sidan Vilken slags installation vill du utföra?
  12. På sidan Var vill du installera Windows? väljer du först en partition och sedan ett formateringsalternativ (om det behövs) och följer sedan anvisningarna.
  13. Välj Nästa när formateringen är klar.
  14. Slutför installationen av Windows 10 genom att följa resten av anvisningarna.

 

 

Jag kan liksom inte återställa genom min återställningsenhet. Behöver jag en usb sticka till ifall jag ska göra det du säger? Jag vill ju inte radera något från min återställningsenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och nej...

Du behöver endast ta och spara undan alla dina personliga filer: dokument, bilder, video, musik etc. utifall något går galet.

Backup eller säkerhetskopia är alltid a och o. Spelar ingen roll men en ren säkerhetskopia skall alltid utföras med jämna mellanrum.

 

Du kan spara allt detta i.o.f. på samma sticka, men ej något jag rekommenderar.

Ok. Då ångår vi vidare:

Kör enligt alternativ A och punkt 9 ovan.

Återkom och berätta hur det går.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej och nej...

Du behöver endast ta och spara undan alla dina personliga filer: dokument, bilder, video, musik etc. utifall något går galet.

Backup eller säkerhetskopia är alltid a och o. Spelar ingen roll men en ren säkerhetskopia skall alltid utföras med jämna mellanrum.

 

Du kan spara allt detta i.o.f. på samma sticka, men ej något jag rekommenderar.

Ok. Då ångår vi vidare:

Kör enligt alternativ A och punkt 9 ovan.

Återkom och berätta hur det går.

Mvh

 

Förlåt har riktigt svårt att förstå exakt vad jag ska göra. Jag kan ju inte komma ifrån menyn? Hur ska jag ladda ner programvaran och skapa installationsmedia för en annan dator om jag inte kommer ifrån menyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver väl en usb sticka för detta? Jag är otroligt förvirrad. Jag har ingen som inte är full just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

 

Välj felsöknings-menyn enligt din första bild ovan, sedan enligt punkt 9 i alternativ A.

Tyvärr kommer jag inte i åhg exakt hur det ser ut i menyerna, men just den vägen skall det gå att genomföra en återställning och alla dina personliga data skall finnas kvar.

En säkerhets-kopia skall du helt oavsett alltid göra.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan återställt datorn. Det är därför jag är fast i denna meny. Såhär ser det ut när jag gjort enligt punkt 9 i alternativ A.

Dedär med installationsmedia. Ska jag ta en usb och installera det på den för att sedan lägga in usb i min dator? 

15610502440458739319889240114956.jpg

15610502643408306431635782078154.jpg

15610502790843736173103103779019.jpg

15610502966196841997733415082821.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Aha, du har inga system-återställningspunkter!

Nåja:

Spara undan dina personliga filer på usb-tickan i vilket fall som helst.

 

Sedan i menyn först där det står: Återgå till din tidigare version.

Prova detta och återkom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget jag vill spara på datorn och jag kan heller inte spara något eftersom jag är fast i menyn. Är min dator återställd om jag går tillbaka till en tidigare version? Eller kommer den bara vara helst som förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Dina sparade filer kommer att finnas kvar om du väljer alternativet " Återgå till din tidigare version."

Men inga garantier finns och det är därför du alltid måste se till att spara undan dina personliga filer på annan enhet tex. en sticka. eller en extern USB ansluten hårddisk.

 

Sedan efter uppstart skall du genomföra ett antal steg för uppgradering, men detta tar vi sedan, inga bekymmer.

Steg 1 bara följ anvisningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom upp detta nu när jag försökte återgå till en tidigare version.

Tack för all hjälp hittills förresten det uppskattas.

1561052947732834126826673281521.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Klicka på kommandotolken > nytt fönster öppnas och sedan välj: Kör som administratör.

Du måste högerklicka för att få upp valet.

Om inte detta går så klicka start >Cmd > högerklicka och välj kommandotolken.

 

Nu har du en ruta men en blinskande sk. cursor längst ned. Detta är kommandotolken.

 

Till att börja med skall du skriva in eller bättre att kopiera in denna sträng:

sfc /scannow och tryck Enter.

låt datorn arbeta och det kan ta lång tid.

 

Sedan när detta är klart och du har kommandofönstret uppe:

skriv exakt eller kopiera in:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Aha. Kör du Windows 7 eller Windows 10?

Kommandona jag ger baseras på Windows 10 och där skall det fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I rutan först när du körde sfc /scannow och den hittade inga fel 100% men samtidigt säger att den inte kunde fullfölja operationen:

Detta betyder att operativsyemets kärnfiler var låsta under just den fasen och enda sättet är att starta datorn i sk. Felsäkert läge och som system Administratör.

Därefter starta kommandotolken igen som Administratör och ge kommandot sfc /scannow

 

Men som tur är - det behövs inte eftersom SFC redan talat om att 100% av systemfilerna är intakta.

Så vidare till nästa steg - och det vet jag tyvärr inte riktigt vad jag skall hitta på nu...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Tryxonia:

Efter att jag skaffat en återställningsenhet (usb) har jag återställt datorn. Nu har jag försökt använda min usb enhet för att få tillbaka windows på datorn.

Vi behöver nog veta mer om vad du gjorde innan du började skriva den här tråden.

Enligt citatet så har du redan återställt dator men sen skriver du något om att få tillbaka Windows. Kan du beskriva mer exakt vad du har gjorde då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Aha. Kör du Windows 7 eller Windows 10?

Kommandona jag ger baseras på Windows 10 och där skall det fungera.

 

Jag kör windows 10

9 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

I rutan först när du körde sfc /scannow och den hittade inga fel 100% men samtidigt säger att den inte kunde fullfölja operationen:

Detta betyder att operativsyemets kärnfiler var låsta under just den fasen och enda sättet är att starta datorn i sk. Felsäkert läge och som system Administratör.

Därefter starta kommandotolken igen som Administratör och ge kommandot sfc /scannow

 

Men som tur är - det behövs inte eftersom SFC redan talat om att 100% av systemfilerna är intakta.

Så vidare till nästa steg - och det vet jag tyvärr inte riktigt vad jag skall hitta på nu...?

 

 

Hur kör jag datorn i felsäkert läge?

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vi behöver nog veta mer om vad du gjorde innan du började skriva den här tråden.

Enligt citatet så har du redan återställt dator men sen skriver du något om att få tillbaka Windows. Kan du beskriva mer exakt vad du har gjorde då?

Jag har skapat en återställningsenhet enligt detta: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026852/windows-create-a-recovery-drive

På en usb sticka med 16 GB utrymme.

Sedan har jag återställt datorn från enheten. Efter det har jag varit fast i denna meny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så återställningen är alltså klar?

I så fall stäng av datorn, helst genom att klicka på det i din första bild men det funkar med strömbrytaren också, ta ut USB-minnet och starta datorn. Om allt har gått bra kommer Windows 10 att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Så återställningen är alltså klar?

I så fall stäng av datorn, helst genom att klicka på det i din första bild men det funkar med strömbrytaren också, ta ut USB-minnet och starta datorn. Om allt har gått bra kommer Windows 10 att starta.

Tack! Ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Tryxonia:

Jag kör windows 10

Hur kör jag datorn i felsäkert läge?

Jag har skapat en återställningsenhet enligt detta: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026852/windows-create-a-recovery-drive

På en usb sticka med 16 GB utrymme.

Sedan har jag återställt datorn från enheten. Efter det har jag varit fast i denna meny.

På vilket sätt använde du återställningsenheten?

Jämför med vad det står här om att använda en återställningsenhet för att återställa Windows: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

Det finns två alternativ där.

 

När du tar foton försök att bara ta på det intressanta området, nu blir texten i fotona väldigt liten och svårläst för mig. Vrid gärna mobilen/kameran 90 grader.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...