Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få TV och videobandspelare att samarbeta


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en ny TV och en gammal videobandspelare. Jag har kopplat antennsladden via videon till TV:n och jag har en scartkabel mellan TV:n och videon. Hur ska jag ställa in för att inte bara få en svart ruta när jag spelar in ett TV-program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scartkabeln är alla stift kopplade 21 st annars kan det bli problem, i fullkopplad kabel är signalen dubbelriktad annars bara ena vägen

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God idé, men jag har testat även med HDMI-kabel med samma resultat. Jag har testat många olika inställningar (t.ex. Av1, AV2, AV3 på videon) men jag får bara en svart bild när jag spelar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Aja:

Jag har kopplat antennsladden via videon till TV:n

Är det marksänd teve som in via en box eller vad är det som avkodar den digitala signalen?

Det borde inte behövas någon antennsladd mellan videon och teven. Risken med att ha den är att teven visar signalen från antennen i stället för signalen från videon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

TV:n är ny och vad jag förstår har den en box inuti sig. Jag har bara gratiskanalerna. Vid förra TV:n hade jag en box utanför. För den TV:n fick jag det att fungera när jag drog antennsladden via boxen - videon till TV:n. Men då hade jag varken scartkabel eller hdmi-kabel mellan TV:n och videon. Jag har provat även med att dra antennkabel direkt till TV:n.

 

När jag gör en timerinställning i videon måste jag byta till hdmi-kontakten på TV:n. När jag ser på TV måste jag välja att aktivera antenn-kontakten. Om inspelningen sker när hdmi-kontakten är vald blir det en svart bild och det blir det även om antennkontakten i TV:n är vald. Jag har dessutom testat med att välja AV1, AV2. och AV3 i videon och det blir svarta bilder vid alla dessa val.

 

Jag har alltid haft problem att få TV-apparater att samspela med olika boxar och videoapparater. Det är lättare att förstå sig på datorer.

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kan spela in den vägen.

Det är som Cecilia skriver.

Signalen går från antennkabeln till den inbyggda boxen där signalen kodas om för att kunna visas på teven.

Scart och HDMI är avsedd för andra källor TILL teven.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Mikael, vi lyckades inte få till inspelningen när vi försökte använda avkodningen i teven utan fick köpa en separat box. Trots att en av SCART-anslutningarna på teven är dubbelriktad och alltså även ska kunna skicka en signal till en video.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kanske dum fråga det är väl inte så du har fibernät till TV´n för då gäller rj45 kontakt/kabel

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inbyggda boxen i  Tv:n är såvitt jag kan förstå inte inspelningsbar. Det är därför jag vill koppla in videon i systemet. Det har alltid gått med mina tidigare TV-apparater som haft extern digitalbox.

 

Nej, dessvärre har jag inte fiber indraget i min sommarbostad. Tecknade abonnemang med IP-only för snart tre år sedan och de har monterat in en låda i huset för två år sedan. Därefter har allt arbete avstannat så det nog inte fiber i år heller ;-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Aja:

Det har alltid gått med mina tidigare TV-apparater som haft extern digitalbox.

Ja, då har signalen kodats om där och då har man kunnat spela in med enheter som sitter "efter" boxen.

 

13 minuter sedan, skrev Aja:

IP-only

 

14 minuter sedan, skrev Aja:

inte fiber i år heller

Nä, det tror inte jag heller...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kvar boxen som du har använt till tidigare teveapparater?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då tolkar jag det som om det faktiskt inte är möjligt att koppla in min videospelare utan extern box. Jo, jag har  kvar den externa digitalboxen som jag tidigare fick att funka med samma video, men jag trodde inte man kunde ha den kvar nu när det finns inbyggd digitalbox i TV:n. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha googlat på extern versus intern diogitalbox inser jag att det går att ha båda boxarna inkopplade så jag ska göra ett försök att koppla in även den gamla externa boxen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått det att funka genom att:

  • dra antennen till gamla externa boxen
  • ifrån externa boxen dra antennsladd till videon
  • ifrån videon dra antennsladd till TV:n
  • dra scartkabel från externa boxen till videon
  • dra scartkabel från videon till TV:n
  • ställa in videoboxen på AV2

Då kan jag - med fem extra sladdar och en gammal utrangerad digitalbox - göra en inspelning som funkar!

Det jag har lärt mig är att den inbyggda digitalboxen inte har samma funktion som denna enkla externa digitalbox vilket jag tog för givet.

 

Tack för alla synpunkter!

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går bra, utan det är bara en fråga om att välja rätt källa i teven.

Du skrev ett svar medan jag skrev mitt.

 

Det borde inte vara nödvändigt att dra antennkabeln vidare från boxen. Fast det är klart att man kan använda antennkabeln och den inbyggda boxen som reserv. Men videon borde inte ha någon nytta av antennkabeln.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Aja:

 

 

Nej, dessvärre har jag inte fiber indraget i min sommarbostad. Tecknade abonnemang med IP-only för snart tre år sedan och de har monterat in en låda i huset för två år sedan. Därefter har allt arbete avstannat så det nog inte fiber i år heller ;-(

det typiskt IP-Only min syster har samma problem + en massa andra

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hanse:

det typiskt IP-Only

Vi glider ifrån trådens ämne men det kan ju ändå vara av intresse för Ts.

 

Vi (hela samhället) väntade i typ tre år på IP-Only men till slut kunde vi, efter överenskommelse med IP-Only, häva avtalet i förtid.

Informationen om detta hölls i en lokal i samhället och samma kväll ringde Telia Öppen fiber på dörren...

Tog väl bara ett par år till innan det hela var klart...

 

5 timmar sedan, skrev Aja:

de har monterat in en låda i huset för två år sedan

Ja, det var ett fult knep de använde. De ansåg att om de väl fått dit utrustningen så var det ett pågående uppdrag.

 

Kolla kontraktet - har avtalstiden löpt ut, kolla med annan leverantör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...