Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klockan 21:54 lägger våra Chromecastar av!!


Torparn61
 Share

Rekommendera Poster

Behöver verkligen hjälp, för något egendomligt har inträffat de 5 senaste kvällarna.
Vi har TV genom Canal Digital (parabol) i vardagsrummet, sedan har vi 3 st Chromecastar till 2 sovrum och en i gästrummet.
TV:n i vardagsrummet är inga problem, men de övriga lägger av kl. 21:54 och då kommer det upp på TV-apparaterna att det är Nätverksproblem, och så försvinner TV-bilden.
Sedan kan det ta lite tid innan det kommer igång igen, så programmet som man ville se och som började t.ex.
kl. 21:00 hinner man inte se slutet på.
I går hade jag en Wifi-Analyzer på för att se om Wifi-signalen försvann, men verkade inte som det, men däremot så tändes Chroemcastarnas namn "Gästrum" och "Huvudsovrum" precis samtidigt som TV-bilden försvann (kl. 21:54).

"Sovrum 2" hittade jag inte. Nätverket heter SextonRoad8, den på -42dBm är från Routern, den på -62dBm är signal från en Repeater RE-205.

Finns det någon vänligt själ som har någon idé på vad som kan vara fel? 

 


 

IMG_0322.JPG

IMG_0321.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)

Jag gissar på en yttre störning/radiosignal som kommer 21:54.

Bor ni i ett flerfamiljshus eller radhus så kan det vara någon av grannarna som startar micron eller en signal som stänger portlåsen. (bara gissningar)

eller en signal som ändrar frekvensen till de varvtalsstyrda fläktarna.

I ett hus (för många år sedan) tog start av värmepumpen och stoppade hissen....

Bor ni i villa så kanske det är en signal för att tända gatljusen.

Eller en störning från en gatlykta med fel på tändkretsarna.

Eller

 

Hur är det med närliggande WiFi nätverk? 

Helt tjockt som när jag kollar här hemma (bor i flerfamiljshus i Göteborg bara 2 km från centrum)

eller är det tomt omkring er ?

För i så fall kanske ni kan byta kanal i ert WiFi nätverk ? Och se om det blir bättre.

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om det är något angående förnyelse av DHCP som misslyckas?

Fast samtidigt för alla tre kanske är ovanligt.

Hur ser det ut i routern för detta? Jag har det under Router - Device info - DHCP Leases

 

Fungerar nätverket för övriga enheter 21:54?

Är det kanske routern som tappar "sin" anslutning då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi bor i villa. Får in en del andra nätverk också, men ingen med någon stark signal. 

Vi har haft dessa chromecastar i snart 1 år, är ju märkligt om de skulle börja strula nu. Skrev kanske inte det, men det är på 2 st som problemen har upptäckts, i gästrummet har inte TV:n varit på. 

De sista 2 dagarna har tiden ändrats till straxt före kl 20. Allt är så himla märkligt. 

Har bytt router oxå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebar routerbytet annat klockslag eller hänger inte dessa ihop?

Inte för att jag har några teorier åt ena eller andra hållet men...

 

Skulle det vara något med lån av DHCP bör man kunna se det i routern, att båda Chromcast har samma tid.

Kan ju vara bra att kolla för att kunna utesluta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...