Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chrome hanteras av organisationen


Chromas
 Share

Rekommendera Poster

Har fått inställningen hanteras av organisationen nu plötsligt. Och när jag startar om Chrome så måste alla tillägg laddas in igen - aldrig sett detta förut - kan jag få det som tidigare där jag inte behövde tillåta synkronisering utan fick alla tillägg som vanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

https://www.howtogeek.com/410106/why-does-chrome-say-its-managed-by-your-organization/

Läs artikeln och titta på skärmbilderna där! I den första kommentaren under artikeln finns ett lösningsförslag, som hjälpte för den som skrev det. 

 

I Chrome har jag Google som startsida. På denna startsida finns appar, bokmärken och tillägg samlade. När jag, efter att ha surfat, klickar på Homeikonen (huset uppe till vänster) hamnar jag inte direkt på min startsida utan på Google söksidan. Men då klickar jag på plustecknet, dvs Ny flik och vips hamnar jag rätt.

1718015476_ChromeNyflik.thumb.png.89c8ecd97335dfba7b75e7fa99443b4f.png
För att inte behöva "ladda in alla tillägg igen" ska du alltså klicka på plustecknet/Ny flik.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går tydligen inte att få bort policy och därmed inte "Hanteras av Organisationen" - extremt dåligt Google införa nåt som inte går att hantera på vettigt sätt.

 

Jag kan inte hitta ett sätt att slippa få alla mina 20+ tillägg att laddas in endast på begäran om synkronisering !?!? Så fort jag avslutar Chrome eller startar om Windows måste allt läsas in igen och alla webbsidor som tillhör tilläggen poppar upp igen - snacka om att Google sjutit sig i foten - övriga konkurrerande webbläsare jublar säkert.

Redigerad av Chromas
Mer info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

You can find some more information at chrome://management —just type that address into Chrome’s location bar.

If this page says Chrome isn’t managed by an administrator on this page even while Chrome says it’s managed elsewhere in Chrome’s interface, that suggests you have software managing one or more of Chrome’s settings via policy.

Visade det att du har något program installerat som har ändrat någon Chrome-inställning via policy?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chrome://management/
Den här webbläsaren hanteras av ett företag, en skola eller någon annan organisation. Administratören kan ändra webbläsarinställningarna på distans. Aktiviteter på den här enheten kan också hanteras utanför Chrome. 

chrome://policy/
Policynamn
CookiesBlockedForUrls
JavaScriptBlockedForUrls
dvs 2 stycken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nstallerat något tillägg i Chrome som ska skydda datorn, webbläsaren, eller ditt privatliv?

Eller installerat något sånt fristående program, t ex antivirusprogram?

Blockera cookies och javascript tyder på något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst det har ju jag gjort - men det förklarar dock inte varför synkroniseringen inte funkar väl ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det som att du frågade om varför det stod att Chrome hanteras av en organisation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja håller med två frågor i samma tråd inte så lyckat - tack för hjälpen iaf ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är Chrome din standardwebbläsare? Vad har du för tillägg (skriv gärna deras namn) och vilket antivirusprogram använder du?

 

Orsaken till att jag ställer dessa frågor är att jag själv inte har "Hanteras av Organisationen" i Chrome men däremot i Firefox, som är min standardwebbläsare. Eftersom Firefox meddelat att Firefox inte lagt till "org.hanteringen"  misstänker jag att det är mitt AV-program AVG som gjort det. Jag har nästan inga tillägg i Firefox. När det gäller Chrome har jag bara Adblock Plus och HP Network Check Launcher och ingen av dessa har framkallat något hanteras-av-organisationen-tillägg.

 

Det är möjligt att följande länk tar upp samma saker som "Åtgärda problem med synkronisering i Chrome" i Chrome-hjälpen men titta iaf igenom den för att se om det finns något nytt du kan testa.

https://www.webnots.com/5-ways-to-fix-google-chrome-sync-issues/

"Admin disabled Chrome sync – Sync failure due to administrator’s settings. [...]
Fix Google Chrome Sync Issues
If you encounter any of the above problems, try one of the following solutions to resolve the issue.
1. Disable antivirus
2. Sign out and sign in
3. Reset Chrome sync
4. Clear browser cache
5. Reinstall Chrome"

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Varför ska man öht ha Google Chrome? Bara krångligt tycker jag, men ska jag välja Explorer eller Firefox - vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox är min standardwebbläsare och har varit min favorit i många år. Ibland använder jag dock Internet Explorer som redan finns i Windows 10. Jag har nämligen ingen annonsblockare i IE och då öppnar jag IE i en ny flik för en sida som kräver att man ska stänga av annonsblockeraren. Det är inte ett dugg krångligt att ha Chrome också.

 

När det gäller frågan att något "hanteras av en organisation" så var det antivirusprogrammets fel, Avasts eller AVGs. Det slapp man när man övergick till Windows 10s antivirusprogram, Windows Defender Antivirus.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer bör man undvika eftersom det är en gammal produkt som inte längre stödjer nya funktioner på webbsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
1 minut sedan, skrev Botilda5:

Hej Cecilia, vad föreslår du om man tycker att Chrome är för klåfingrig?

Jag tycker du ska prova några olika. Du kan ju ha flera stycken olika webbläsare installerade. Opera, Vivaldi, Edge, Tor osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pelle, jag är 75 år och börjar bli trött på att prova mig fram. Jag vill hitta något som är "bäst" :-) Tyckte Explorer var jättebra tills jag inte kunde beställa biljetter från SJ utan att byta till Google. Minns inte vad det var för fel på Firefox... (Vad hände med Altavista?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar Firefox och med lite tillägg så kan man begränsa spårningen ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör, för att krångla till det ytterligare, beakta vilken hårdvara man har.

Med min gamla dator valde jag att använda Chromium (inte Chrome alltså) eftersom den tog minst resurser om man jämförde med Firefox, Vivaldi, Chrome, Pale moon, Opera. Nu med gott om minne använder jag Vivaldi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...