Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Panik-Hjälp, Laptop startar men allt är mörkt


Torparn61
 Share

Go to solution Solved by Ove Söderlund,

Rekommendera Poster

Hej, ni kunniga.
Har en laptop Lenovo ideapad S510p som jag har rätt viktiga dokument på, har backup men upptäckte nu att den inte har fungerat på länge.
Har varit borta i två dagar, laptopen stod i Sparläge, som alltid. Men nu när jag skulle väcka den så gick det inget bra.
Powerlampan och NumLock tänds, HD "tickar" till men sedan händer inget mer.

Har kopplat in en extern bildskärm (HDMI) men hjälper inte, "Ingen signal" står det på den.
Tar tacksamt emot idéer på vad jag kan/ska göra.

Går det annars på något sätt att plocka ur hårddisken och ladda ner alla filer från den?

/Tomas
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Ove Söderlund

Innan du börjar med att plocka ur hårddisken osv... så prova följande enkla  felsökningssteg;

 

1. Prova att håll in datorns strömknapp ca 10 sekunder så att den stängs av helt. Vänta ca 10 sekunder efter detta och prova sen att starta upp den på nytt.

 

Om detta ej fungerar fortsätt med steg 2.

 

2. Koppla ifrån datorns nätadapter om den skulle vara ansluten. Plocka bort datorns batteri, anslut därefter datorns nätadapter och prova att starta datorn.

 

Skulle detta inte fungera kan felet möjligen (ren spekulation från min sida!) bero på att det blivit kortslutning i signal/spänningskablaget som löper i "gångjärnet" mellan datorns huvuddel och bildskärmen. Detta är relativt vanligt fel på diverse Lenovo-modeller.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ove!

Alt. 1 - Hjälpte inte
Alt. 2 - Nu börjar det hända saker. Skärmen startade, sedan kom texten "Automatisk reparation",
började diagnosticera sedan kom texten "Det gick inte att reparera datorn med Automatisk reparation.
Har nu alternativen att stänga av datorn eller "Avancerade alternativ", finns tydligen en loggfil också. Nu känns det som jag är inne på lite mörka vatten.

Hur gå vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Först en fråga; vilken Windows-version har du på datorn? Kan vara bra att veta även om reparationsåtgärderna är hyfsat likartat oavsett om det är Windows 7, 8 eller 10.

 

Om du väljer alternativet att stänga av datorn och därefter startar upp den på nytt, kommer du återigen till reparationsskärmen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Windows 10, den var installerad med Win8 när jag köpte den, men sedan fick jag uppgradera till 10:an gratis.
Har inte testat att stänga av den, tycker du att jag ska göra det? Med batteriet borta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Ove, du är en ängel! :thumbsup:

Tänkte att jag kan ju inte fråga om allting. Så stängde av datorn, satte inte i batteriet och så startade igen. Vipps så var allt som vanligt igen.
Vad tror du hade hänt?

Är batteriet paj, och läge att köpa nytt?
Behöver jag köra någon form av reparationsprogram el.dyl.?

 

Tack än en gång, en stor stenbumling lossade från kroppen.
Och nu ska jag se till så vår backup funkar till 100%. Har en dator i källaren där vi har
en 2TB extern HD ansluten. Men den datorn hittar inte HD i utforskaren längre, vilket
gjorde att våra tre datorers backupprogram "SyncBack" inte hade någon enhet att kopiera till.

 

Redigerad av Torparn61
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Hmm

Jag har just plockat fram sambons laptop som inte varit igång på en tid och får bara blå skärm, fast inte den blååa som indikerar fel, utan den blå bakgrundsfärgen som är när man startar, men sedan händer inget mer. Ska låta den stå en stund så får jag se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Ja du, vad som kan ha hänt...?

Om vi säger så här, jag har gått från att vara datorintresserad till att arbeta semi-professionellt till mitt idag professionella datorarbete under mer än tre decennier, och jag slutar aldrig att förvånas över datorers förmåga att hippt som happt strula. Lyckligtvis är de allra flesta problemen lätt avhjälpta med någon form av inställning, återställning, återinstallation m.m.

 

I just ditt fall så har antagligen Windows missat något när datorn gått ner i strömsparläge och när datorn sedan vill startas upp så tror mjukvaran att något är fel. Jag tror inte att du behöver bekymra dig för att något ska vara fel med batteri, hårddisk eller annan del av datorn. Det är ändå alltid bra att se till att backup utförs på dina viktiga dokument, bilder m.m. enligt devisen "Better be safe than sorry". ?

 

 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
18 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Hmm

Jag har just plockat fram sambons laptop som inte varit igång på en tid och får bara blå skärm, fast inte den blååa som indikerar fel, utan den blå bakgrundsfärgen som är när man startar, men sedan händer inget mer. Ska låta den stå en stund så får jag se.

Nu testade jag att göra som Ove föreslog. Bort med batteriet. Tömma kondensator och så i med nätaggregatet och datorn startar upp igen. Det låg visserligen ett antal större uppdateringar och väntade. Möjligen att dessa spökade till detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...