Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe Indesign


Yoga
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag har adobe indesign på jobbet och har ibland använt denna även på min privata dator då jag jobbar på distans/hemifrån, vid sjukdom etc. vilket är ok med arbetsgivaren.

 

Nu planerar jag att använda programmet för att göra några posters till en förening jag är med i, kanske tar 1-2 helgdagar. Alltså helt privat arbete. Som ni kanske gissat så är min fråga om arbetsgivaren kan se dokumenten jag jobbar med?

 

Redigerad av Yoga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Yoga:

Hej,

 

Jag har adobe indesign på jobbet och har ibland använt denna även på min privata dator då jag jobbar på distans/hemifrån, vid sjukdom etc. vilket är ok med arbetsgivaren.

 

Antar att din arbetsgivare har en sådan licens som tillåter att anställda får använda dessa program även privat.

 

22 minuter sedan, skrev Yoga:

Nu planerar jag att använda programmet för att göra några posters till en förening jag är med i, kanske tar 1-2 helgdagar. Alltså helt privat arbete. Som ni kanske gissat så är min fråga om arbetsgivaren kan se dokumenten jag jobbar med?

 

Har du programmet installerat lokalt på din dator hemma, och spar dina arbeten lokalt, så kan din arbetsgivaren inte se eller veta något, om du inte talar om vad du gör.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

om du inte talar om vad du gör

Som att nämna detta på ett stort svenskt forum ;)

 

 

2 timmar sedan, skrev Yoga:

om arbetsgivaren kan se dokumenten jag jobbar med

Om så vore möjligt, vad skulle det göra då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bägge inläggen, beror det ju på vilken typ av licens som företaget har med Adobe, och vilken överenskommelse som företaget har med TS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-05 på 09:38, skrev Laso:

 

Antar att din arbetsgivare har en sådan licens som tillåter att anställda får använda dessa program även privat.

 

 

Har du programmet installerat lokalt på din dator hemma, och spar dina arbeten lokalt, så kan din arbetsgivaren inte se eller veta något, om du inte talar om vad du gör. 

 

Jag vet inte vad det är för licens, det handlar mer om att privata saker vill jag också hålla privat sas och jag vill inte göra ngt som kan störa verksamheten på ngt sätt. Tack för svar på frågan också ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt insatt i detta med licenser men hos oss tror jag att det fungerar lika för Adobe som med Autodesk där man betalar för den tid man använder programmet. Använder jag inte programmet idag kostar det inget, använder jag det en timme i morgon kostar det, en timme eller en dag. Jag vet inte exakt eftersom jag själv inte använder någondera produkten.

Om det är på det sättet så antar jag att någon slags hantering sker mot någon server och då skulle det väl gå att spåra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv Adobe fotoprogrammen, ingen timkostnad, du betalar per månad eller per år, tankar ner och installerar programmen lokalt du vill använda, ett program i taget, men det blir billigare om du köper användarrättigheterna i ett pkt med flera program i. Sedan är det bara att köra på.

Du får använda varje program i max två datorer samtidigt. Så det går inte att spåra något på något sätt, eftersom du inte kör mot någon server eller så, allt ligger lokalt, du sparar allt lokalt naturligtvis, precis som vilket vanligt program som helst. Det enda är att Adobe kollar om du använder programmet på fler datorer än dina max två.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...