Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortet?


yellowigt
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

Har en ny HP Envy och har fått problem när jag spelar spel på den. Obs 13 år gamla spel så datorn borde palla det. Problemet är en massa svarta streck som hoppar etc. Är det grafikkortet som är paj eller finns det någon lösning? 

 

 

fel.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vad exakt är det för modellbeteckning på din HP Envy dator (siffror/bokstäver)?

Det kan stå antingen bak eller under på en klisterlapp eller liten skylt.

Annars länka till sajten där du köpt exakt just denna med exakt samma modellbeteckning.

 

Vilken grafikkrets?

Och ge gärna ett exempel på vilket spel?

 

Jag skulle tippa på att det behövs (om)installeras senaste grafikdrivrutin för denna.

 

Men om datorn är helt ny så har du säkert fått aktivera och installera Windows 10.

Om så är fallet så blir ditt första steg att se till att Windows 10 är uppdaterat och denna procedur kan ta tid:

 

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) >  Uppdatering och säkerhet > Windows Update => sök efter uppdateringar.

 

Om Windows hittar uppdateringar så vänta och följ instruktionerna för att starta om datorn.

Sedan repetera Windows update enligt ovan igen  med omstart tills det inte finns fler uppdateringar -  och till sist starta om datorn igen.

 

Med Windows update bör du nu också ha fått med senaste grafikdrivrutin från tillverkaren.

 

Och efter detta kan du förvisso använda gratis HP Support Assistant som är ett program som automatiskt detekterar och ser till att hålla dina datorspecifika drivrutiner "up-to-date".

 

Förövrigt bör du i.of. försöka avinstallera allt förinstallerat jox som du inte behöver och tar upp processorkraft och onödigt minne, men det kanske andra kan hjälpa till med.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret! 

Gjort uppdateringarna, startat om datorn etc. men problemet kvarstår... 

Det är : HP ENVY - 13- ah1006no med ett grafikkort som heter Intel® UHD Graphics 620

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från sonens "gamla" dator var att nyare grafikrutiner än de ursprungliga gjorde att WOW fungerade sämre än med de ursprungliga grafikrutinerna.

Det blev som halvgenomskinliga fönster som drev omkring på bildskärmen.

Så vi återgick till de ursprungliga grafikdrivarna och slutade med att uppgradera drivrutinerna.

Och WOW fungerade bra.

Du har en ny dator så problemet verkar vara att grafikdrivarna inte stöder det gamla spelet.

Som jag ser det.

Men genom att följa Flyfishermans råd och uppdatera grafikdrivarna kanske det blir bättre.

 

Men varför skulle grafikkortstillverkarna bry sig att fixa drivarna till ett gammalt spel ?

 

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...