Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Monteringspall


Flyfisherman
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Eller ja vad dessa nu kan heta.

 

Jag har redan en sådan, men tyvärr har gasfjädern i denna gått och rakat sig.

Man sjunker alltid ned på lägsta när man sätter sig.

 

Alltså en pall i princip med 5 hjul och en tallrik längst ned med olika fack typ tårtfack att tex. lägga olika skruvar, verktyg etc i.

Höj och sänkbar.

Jag skall ha den i garaget.

 

Var kan man få tag i en sådan som är bra och till vettigt pris?

Jag räknar med runt tusenlappen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Höj och sänkbar

Måste den vara det? Alltså använder du den i olika lägen eller har du ställt in att den ska passa dig?

 

Tänkte att du kunde göra som jag fick göra på en kontorsstol från IKEA, en tillsågad träbit som hölls på plats av två slangklammer på/mot cylindern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på åkstol så får du upp många exempel.

 

Kontorsstolar har man lagat många med Mikaels "recept" under åren.

 

Bara välja den höjd man trivs med och smacka dit det man har i materialväg.

 

Om det nu skulle finnas en gasfjäder för den stol man har så tror jag den är stort sett lika dyr som en ny stol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Måste den vara det? Alltså använder du den i olika lägen eller har du ställt in att den ska passa dig?

 

 

 

En sådan här snurrpall med möjligheter att ha småfack nertill, ska vara höj/sänkbar, ett måste när man håller på och mekar med något på lägre nivå.

Dessa finns i priser från några hundralappar och uppåt ett par tusen, beroende på kvalité och vilka små finesser det finns.

Dom dyraste har t.ex löstagbara småfack som man placerar nertill, och låsning på varje enskilt hjul vid behov, och oftast lite skönare sittdyna.

Dom billigaste, tja, dom går att höja och sänka, och går att sitta på, går också att lägga verktyg nertill. Men ingen övrig kvalité.

 

Tycker inte det är någon idé att reparera/byta ut gasfjädern, kostar säkert lika mycket som att skaffa en ny.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

ska vara höj/sänkbar, ett måste när man håller på och mekar med något på lägre nivå.

Jo, men jag tänkte att man då har sänkt den till en passande nivå och att man endast använder den i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ibland vill man upp en dm då är det bra att kunna höja upp, i Fly´s fall så är det säkert perfekt att kunna "åka upp och ner" när han kanske sitter och mekar med sin hoj. Så, nej man använder inte en sådan pall bara på ett fast läge, då finns det andra pallar som säkert är bättre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Laso har helt rätt.

Förövrigt: ett krav är att den skall gå att vara höj och sänkbar, vilket jag också skrev ovan, men kanske otydlig med kravet.

-  Själva vitsen med en monteringspall.

 

En kontorsstol? Nix den lösningen utgår fullständigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

En kontorsstol? Nix den lösningen utgår fullständigt!

(En kontorsstol har inte föreslagits som en lösning.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-13 på 15:48, skrev Laso:

 ett måste när man håller på och mekar med något på lägre nivå.

Väljer att tro att det är ett mekande på högsta nivå. ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Thirteen:

Väljer att tro att det är ett mekande på högsta nivå. ?

 

Beror väl på maxhöjden på pallen och vilken höjd/storlek det är på objektet, och vilken nivå på objektet man vill meka på ;).

Alltså är det fördel om pallen är justerbar i höjdläge.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Flyfisherman

Jag tackar för alla förslag.

 

Nu har jag löst det via företaget xxx som levererar all skruv , mutter och brickor etc. på jobbet.
Jag utelämnar namnet för att det inte skall bli nåt stök åt endera hållet och dessutom säljer dom inte till privatpersoner, men fick ett specialpris pga. att vi är kunder.

Exakt samma pall som Autotjänst/Laits har för 1000:- plus moms med rabatt kostar mig c:a 850:- + moms hos xxx.

 

Beställd och klar.

Ser exakt ut som denna: 5 hjul. :thumbsup:

154055_1000px.jpg

 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan nämna att det finns reservdelar tex. sits, gasdämpare, lådor och hjul att köpa till och eftersom det är exakt samma som på Autotjänst/Laits (deras är blå) så kan man köpa reservdelar även där enligt vad deras säljare sade till mig på jobbet.

 

För övrigt finns dessa i två olika höjder, men jag valde den lägre.

 

För det priset tycker jag det är rimligt att kunna ev. reparera den.

Fast då behövs kanske en annan pall en sk. reparationspall att sitta på, hehe ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Pluset med denna är tycker jag att det går att låsa minst 2 av hjulen :), och att du valde den lägre varianten, kommer du att tjäna på, ett bra val Fly.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...