Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tankar på...Glasmålning


DePhaz
 Share

Go to solution Solved by DePhaz,

Rekommendera Poster

Finns det några pyssel människor på forumet. Hoppas det för det är er jag behöver nu. ?

 

Jag håller på att renovera lite hemma och i samband med detta skulle jag vilja byta ut en hängande taklampa mot en plafond. En sådan har jag redan med en kupa av frostat glas. Dock finns det ett markant fel på den och jag kan vara ärlig att peka ut mig själv som varande skyldig till detta. Längst upp mot taket finns det nämligen ett mönster inarbetat i materialet och denna var fram till ett par år sedan mörkt brun. Vid rengöring användes dock för mycket vatten varpå den bruna "färgen" helt sonika flagade av. Detta kan naturligtvis också vara en effekt av den påverkan som den varit utsatt för igenom åren. Förr i tiden hade vi nämligen "riktiga" glödlampor i våra  hem. Först med glödtråd och senare med en liten halogen lampa inuti glaskroppen. De lyste bra men det var inget hemlighet att den största  delen av energin omvandlades till värme, något som måste inneburit att lampkupan måste blivit om inte varm så i vart fall ljummen.

 

Jag har länge tänkt på denna lampkupa och också tittat på olika formers färg som nog skulle gå att måla dekorranden med (se exempelvis:https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/pennor-kritor/porslin-och-glasfargspennor/glas-porslinspennor-met-4p-349201 ). Dock har de alla det gemensamt att de kräver härdning i ugn för att vara riktigt tåliga. Och jag tänker inte baka   min glaskupa i 150 grader C. Färgen måste dock sitta stabilt då jag vill kunna rengöra kupan utan risk att dekoren försvinner på nytt. Förut hade vi som sagt glödlampor som blev varma. Moderna LED bestyckade glödlampor blir däremot inte varma varför inte heller lampkupan kommer att bli varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade ett meddelande till deras "Costomer care" och fick besked (på norska) att det nog skulle gå att använda denna penna på glaskupan samt att den kommer att "härdas" av värmen och solen. Lade en beställning på pennan med "koppar färg". Vi får testa...☺️ (Eller skulle jag skrivit: Vi må pröve? )?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

 

Så, jag fick hem min penna och den var inte dyr. Testade att måla och det ser riktigt elegant ut. Dekorranden var som sagt brun-svart i original och det matchade de metalldelar som håller lampkupan på plats. Nu blev dessa delar för mörka men jag hittade lite kopparfärgad hobbyfärg hemma (trodde inte jag hade någon ? ) och det blev riktigt stiligt. Ja, det kunde blivit bättre med mjukare pensel och så men det är inget jag tänker på när lampan sitter uppe i taket. ? Lägger upp lite bilder. Ja, lampkupan ligger på fel håll men det fattar ni väl.

 

Trevlig dag.

 

FöreEfter

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...