Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UEFI - bra eller "farligt"?


pajjen
 Share

Rekommendera Poster

BIOS torde väl numera vara helt ersatt av det betydligt mer komplexa UEFI i nya datorer. Men hur "farligt" är egentligen UEFI? Hur mycket skadlig kod kan planteras in där - i datorns mjukvarumässiga fundament?
 

Jag har läst en hel del artiklar om att extremt skadlig kod kan ligga dold i UEFI, utan att kunna upptäckas och oskadliggöras.


Vad säger ni kunniga här på E-forum - hur "farligt" är UEFI? Behöver man något speciellt skydd? Kollar vanliga antivirusprogram överhuvudtaget UEFI? Behöver man kanske inte alls oroa sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev pajjen:

Kollar vanliga antivirusprogram överhuvudtaget UEFI?

 

Ja, det finns antivirusprogram som scannar UEFI.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Thirteen:

Ja, det finns antivirusprogram som scannar UEFI.

Det låter bra. Med ett sånt program skulle man alltså kunna glömma allt "snack" om att det i UEFI kan gömmas skadlig kod så väl att den ej går att upptäcka och oskadliggöra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev pajjen:

Det låter bra. Med ett sånt program skulle man alltså kunna glömma allt "snack" om att det i UEFI kan gömmas skadlig kod så väl att den ej går att upptäcka och oskadliggöra?

 

Alltså, en dokumentation över vad respektive antivirusprogram på marknaden scannar tror jag inte jag har sett. Det finns tillverkare på marknaden som marknadsför sina produkter med att man scannar BIOS osv. Att dra en slutsats utifrån det, att andra tillverkare inte skulle vidta åtgärder i det området är att förhasta sig något. Alla antivirustillverkare gör sina prioriteringar och kompromisser utifrån hur man bedömer hotbilden.     

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst att det skulle vara något problem med skadlig kod i UEFI. Det skulle väl inte vara helt lätt att uppdatera UEFI med skadlig kod utan att man märker det heller, dvs under förutsättning att man har kontroll över datorn, men skulle någon annan kunna hantera datorn är det nog större sannolikhet att de lägger in något skadligt i Windows eftersom det är likadant i alla datorer medan UEFI varierar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ser nu att Avast Free har synlig och möjlig UEFI BIOS skanning om man vill. Bara att bocka i.

Skärmklipp.PNG

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...