Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Akut hjälp! Hål i dörren tittöga


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har ett problem som snabbt måste åtgärdas. Har haft en kamera i dörren och skall nu återställa med föregående tittöga. Visar sig att hålet på insidan är för stort se bild. Hur kan jag på ett elegant sätt lösa detta? Med nån metallring eller nått? Ståldörr

54E5953D-27A8-4251-B803-180AD2BC6505.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 mm som ex. denna? https://www.bauhaus.se/dorroga-abus-2200-nickel

Jag skulle försöka hitta planbricka, karosseribricka, båtbricka, för M14, i rostfritt stål.

Verkar inte vara helt lätt med just rostfritt varför en vanlig galvad skulle bli alternativet. Den är ju inte snygg varför man skulle kunna lacka den högblank svart (köpa en flaska nagellack).

Svart eftersom det är svarta detaljer "i" ögat.

 

OBS! En bricka för M14 har ett hål på 15 mm varför man måste försäkra sig att kragen inte slinker igenom.

Är det ett mindre tittöga kan en bricka för M12 (13 mm) fungera och sådana finns lite varstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Verkar som den inre delen är 15mm och hålet .. se bild? 

 

DDDDDCB3-BEB3-4214-B696-6F487C00ADE6.jpeg

31025BD4-7CD7-437E-BA3D-26E85F1D0FBE.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Verkar som den inre delen är 15mm

Om yttermåttet på kragen är 15 funkar det inte med en bricka för M14 men det skulle kanske gå med en för M12. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/rostfria-skruvar/brickor/batbrickor-300086/

Skulle behöva mätas med skjutmått.

 

Det finns ju andra prylar att täcka med, brickor i plast osv. men jag har lärt mig att du vill att det blir snyggt, därav bricka i rostfritt.

Förnicklad mässing skulle ju bli snyggare men då kan det bli ännu svårare att hitta en pryl som passar.

Redigerad av Mikael63
lagt till länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

var?

Brickor för M12 finns lite varstans, Biltema, Jula, Clas, Bauhaus osv..

Brickor för M14 och rostfritt behöver man nog en "riktig" järnhandel för om det ska vara rostfritt. Oftast, i den dimensionen, är det varmgalvaniserat och det blir inte snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Köpte 12 men det blev nästan bra... på håret för liten. Så då ska jag försöka få tag i den andra modellen - såvida man inte kan slå in den? 

CB8134DC-04C6-4546-8A1D-EA0F3F40CF19.jpeg

AB9108B6-4E38-4B41-8A33-10B774C1DB12.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den brickan torde ändå ha en för liten ytterdiameter för att täcka hålet i dörren.

Se min länk ovan från Jula "med stor ytterdiameter".

 

Nästa storlek upp, för M14, blir knepigare att hitta "med stor ytterdiameter" men finns givetvis "på nätet".

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Mikael du är som vanligt en klippa! Stort tack! Löste sig med en M17 blev perfekt. Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Mikael du är som vanligt en klippa! Stort tack! Löste sig med en M17 blev perfekt. Tack igen.

Skönt att det löste sig men M17? Menar du en bricka för M16 som har 17 mm innerdiameter?

 

Skulle ju sitta fint med en bild på resultatet, som brukligt i dina projekt! ;):thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Skönt att det löste sig men M17? Menar du en bricka för M16 som har 17 mm innerdiameter?

 

Skulle ju sitta fint med en bild på resultatet, som brukligt i dina projekt! ;):thumbsup:

Absolut! Det som är runt är bara skräp. 

F754BB04-DB00-44B5-AA0C-5D18BC13C267.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke.

 

Blir inte brickan snyggare om du vänder på den för att slippa den vassa kanten mot dig?

Brickor brukar ha en jämn sida efter tillverkningen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman
På 2019-04-03 på 19:41, skrev Vedex:

Bara en tanke.

 

Blir inte brickan snyggare om du vänder på den för att slippa den vassa kanten mot dig?

Brickor brukar ha en jämn sida efter tillverkningen.

Det beror på. Dom planbrickor vi använder på jobbet - och vi gör av med tusentals i veckan i produktionen - ser alla exakt lika ut från båda sidor.M5, M6, M8, M10

 

Detta gäller även vagnsbrickor för samma skruvar.

Ojämna brickor eller muttrar (låsmuttrar) och skruvar (insex) som av någon anledning inte är jämna -  kasseras, fast det händer inte så ofta. Jag kan kolla i kassationslådan ibland och den töms töms c:a 1 gång i månaden och det är en rätt liten plastlåda typ 1 literslåda och den brukar aldrig vara mer än till 1/4 delen fylld. M.a.o håller brickor ch skruvar, muttrar hög kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...