Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel Avmarkera en cell


lebn
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som vet om man kan avmarkera en cell, efter det att man markerat flera celler. Exempel: 

Jag har markerat cellerna A1, A3, A4, A5, A6 och A9- sedan upptäcker jag att markeringen av A1 var fel och jag vill jag avmarkera cell A1,

utan att jag därmed avmarkerar alla övriga markerade celler?

Kan man göra detta och i så fall - Hur gör man detta?

Tacksam för tips!

Lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr. För att markera celler som inte är angränsande funkar Ctrl + klicka, men för att avmarkera en cell måste det till något annat kommando. Men vilket??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du är fenomenal på excel, men återigen - Ctrl knappen funkar inte i samband med att avmarkera en markerad cell. Åtminstone inte i excel 2016. Det måste till ett annat kommando. Om det överhuvudtaget går att göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack. Jag har kanske inte senaste versionen då av excel 2016. Jag har försökt uppdatera mitt program, men funktionen jag söker funkar inte trots manuell uppdatering. Jag antar att jag får vänta och se om något händer framöver med Office paketet.

Mvh

Lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln i Christers länk är över ett år gammal.

Där står bl.a.

Citat

Denna funktionalitet gäller den allra senaste uppdateringen av Excel 2016. Även om du har Excel 2016 är det mycket möjligt att du inte har funktionaliteten tillgänglig i din dator ännu, beroende på hur ofta/när ni applicerar uppdateringarna från Microsoft Office som numera kommer med bara någon månads mellanrum.

På ett år bör ju alla fått den uppdateringen/funktionen. (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen konstigt! Jag köpte Office paketet i höstas och ändå funkar inte den funktionen som Christer beskriver i länken. Jag har försökt uppdatera programmet enligt instruktioner på Microsoft sida. Något är konstigt eftersom mitt versionsnummer inte ändrats efter uppdateringen. Jag vet inte vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack! Där kom förklaringen. Endast Excel 2019 funkar således. Bra att veta! Tack igen.

Mvh

Lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev lebn:

Ok. Tack! Där kom förklaringen. Endast Excel 2019 funkar således. Bra att veta! Tack igen.

 

Lite märkligt då att flera artiklar skriver om det innan Excel 2019 blev tillgänglig.

 

Från Excelbrevet, se tidigare inlägg, och hos MakeUseOf ett halvår innan Excel 2019 släpptes. I slutet av artikeln refereras det till senaste versionen av Office 365, och till Microsoft Office 2016 (den då senaste).

https://www.makeuseof.com/tag/deselect-cells-microsoft-excel/
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

 

Lite märkligt då att flera artiklar skriver om det innan Excel 2019 blev tillgänglig.

 

Från Excelbrevet, se tidigare inlägg, och hos MakeUseOf ett halvår innan Excel 2019 släpptes. I slutet av artikeln refereras det till senaste versionen av Office 365, och till Microsoft Office 2016 (den då senaste).

https://www.makeuseof.com/tag/deselect-cells-microsoft-excel/
 

Ok. Tack. Jag har kanske inte senaste versionen då av excel 2016. Jag har försökt uppdatera mitt program, men funktionen jag söker funkar inte trots manuell uppdatering. Jag antar att jag får vänta och se om något händer framöver med Office paketet.

Mvh

Lebn

 

Ja, hursomhelst, jag har löst mitt problem. Mha tillägget ASAP Utilities, kan jag nu avmarkera celler!  Tackar för alla tips och hoppas kanske någon prövar ASAP Utilities, för jag tycker det är ett verkligt bra verktyg. Och används det endast för hemmabruk är det dessutom gratis!

Mvh

lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...