Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Besaro3

Val av data att visa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er.

Jag har ett excelark med tre snarlika tabeller för beräkning av värde, det jag försökt få till, utan att lyckas är att kunna styra, gärna via en "rullgardinsmeny" eller motsvarande vilken av de tre tabellerna som får synas i ett givet ögonblick (max en åt gången).

Efter en del grävande har jag hittat pusselbitar, men ingen fungerande lösning. Jag undrar därför om någon har vet hur man skulle kunna implementera någon sådan funktion i praktiken, exempelvis genom att dölja/ta fram specifika rader/kolumner på kommando, växla mellan olika datablad, eller helt enkelt hantera "tabellerna" som enskilda objekt som kan döljas eller visas via lista/"rullgardinsmeny" eller liknande.

Bifogar bild på aktuell data

Alla tips uppskattas varmt. :)

Tack på förhand

exempel.PNG

Redigerad av Besaro3
bifogade bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kräver nog VBA/makro om det skall vara smidigt. men...

Du kan göra tabellerna osynliga genom att göra texten vit och stänga av bakgrundsfärgen med villkorsstyrd formatering. Men så vitt jag vet går det inte att dölja "på riktigt", exempelvis genom att dölja kolumnerna.

exempel "osynligt":

Antag att du skriver tab1, tab2 eller tab1 i cell X1 (eller skapar en rullista med hjälp av dataverifiering).

Markera kolumn A:H och gå till Villkorsstyrd formatering->ny..->bestäm..formel

=$X$1<>"tab1"

Knappen [Format] -> Tecken->färg: vit  (du kan även ändra bakgrundsfärgen på den fliken)

Markera kolumn I:P och gå till Villkorsstyrd formatering->ny..->bestäm..formel

=$X$1<>"tab2"

Knappen [Format] -> Tecken->färg: vit

Markera kolumn O:W och gå till Villkorsstyrd formatering->ny..->bestäm..formel

=$X$1<>"tab3"

Knappen [Format] -> Tecken->färg: vit

Nu syns bara den tabell som är vald även om övriga ligger kvar.

exempel "kopiera":

En annan variant är att ha tabellerna på ett annat blad och sedan hämta fram rätt data med hjälp av en formel (då  visar du data men kan inte ändra i tabellerna)

exempel om dina rådatatabeller finns i blad1 och du vill hämta till blad2. Skriv in den här formeln i cell A1 och kopiera ett lämpligt antal rader/kolumner

=OM($X$1="tab1";Blad1!A1;OM($X$1="tab2";Blad1!I1;OM($X$1="tab3";Blad1!Q1;"")))

Då andras data beroende på vad som står i X1.

Det trista är att tomma celler kopieras som 0. det kan du exempelvis hantera genom att omvandlad det du kopierar till text

=OM($X$1="tab1";""&Blad1!A1;OM($X$1="tab2";""&Blad1!I1;OM($X$1="tab3";""&Blad1!Q1;"")))

eller krångla till det ordentligt och kolla om källan är tom innan du kopierar

=OM(ÄRTOM(OM($X$1="tab1";Blad1!A:A;OM($X$1="tab2";Blad1!I:I;OM($X$1="tab3";Blad1!Q:Q;""))));"";OM($X$1="tab1";Blad1!A:A;OM($X$1="tab2";Blad1!I:I;OM($X$1="tab3";Blad1!Q:Q;""))))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...