Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa hemsida


TMP9015
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon här inne som har erfarenhet av wordpress som webbhotell?

Försöker skapa en hemsida via detta webbhotell men begriper mig inte på det!!!

Hur jag än beter mig så hamnar inte menyerna högst upp på sidan utan dem hamnar längst ner till höger på sidan.

Får inte heller någon ordning på bildhantering mm.

Har försökt läsa mig till det här, men inte lyckats bringa någon klarhet i det.

Det ska vara så lätt att skapa en hemsida via wordpress.

Aningens dumma frågor kanske men hoppas någon kan hjälpa mig.

//TMP9015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det finns ju massor av teman att ladda ned och de hanterar detta väldig olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Jag antar att du skapar sidan via WORDPRESS egna templates och inte skriver HTML-koden själv? Är inte sidan alltför avancerad så är nog det bästa att skriva HTML-koden i ex "Anteckningar" och tanka upp den via ett FTP-program så har man stenkoll på hur sidan kommer att se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vi ska väl bena ut vad som är vad.

 

WordPress är en programvara med öppen källkod som du använder dig av för att skapa en webbsida.

 

Ett webbhotell är platsen som du sedan använder och lägger upp din webbsida på webben.

Du måste alltså ordna ett konto på detta webbhotell och ordna en Domän.

Sedan när detta är gjort, då kan du föra upp din webbsida på domänen du ordnat.

 

Och så finns det två olika WordPress, det ena är WordPress.com, som är den webb-baserade versionen, du fixar ett konto och gör din webbsida, med dom inbyggda mallar och teman som finns, så sköter dom om uppläggningen till webben också. Du får ett domännamn som brukar innehålla namnet wordpress.

 

Och så finns fullversionen av WordPress, som du laddar ner till din hårddisk, och sköter sedan uppladdning till nätet antingen via ditt webbhotell, eller via en ftp-anslutning.

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Jag antar att du skapar sidan via WORDPRESS egna templates och inte skriver HTML-koden själv? Är inte sidan alltför avancerad så är nog det bästa att skriva HTML-koden i ex "Anteckningar" och tanka upp den via ett FTP-program så har man stenkoll på hur sidan kommer att se ut.

 

Om du aldrig har skrivit HTML- kod, så är detta inte så enkelt heller, så det blir så mycket enklare att använda någon av alla WYSIWYG verktyg som finns, i detta fall t.ex WordPress.

Du kan ju faktiskt skriva html - kod även i WordPress om du skulle vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Laso:

WordPress är en programvara med öppen källkod som du använder dig av för att skapa en webbsida. 

 

Ett webbhotell är platsen som du sedan använder och lägger upp din webbsida på webben.

Nja, Wordpress är väl snarare både programvara för webbhotell och ett webbhotell.

Citat

Med WordPress.com har du allt du behöver för att snabbt komma igång med din webbplats. Kostnadsfri värdtjänst, en egen domän, supporttekniker i världsklass och mycket mer.

https://sv.wordpress.com/create/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nja, Wordpress är väl snarare både programvara för webbhotell och ett webbhotell.

https://sv.wordpress.com/create/

 

WordPress är väl knappast ett webbhotell, då får du nog förklara dig bättre hur du tänker.

Men man brukar få/kunna ladda ner och installera Wordpress via sitt webbhotell, en helt annan sak.

 

Jodå, visst finns WordPress.com, den webb baserade versionen av Wordpress, men se det som en lightversion av fullversionen av WordPress, som du installerar på din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Laso:

Jodå, visst finns WordPress.com, den webb baserade versionen av Wordpress, men se det som en lightversion av fullversionen av WordPress, som du installerar på din hårddisk.

Precis, den fungerar som ett webbhotell och dess funktioner räcker till med god marginal för väldigt många. Och det är väl just den som TS tänker använda:

På 2019-03-08 på 10:00, skrev TMP9015:

Är det någon här inne som har erfarenhet av wordpress som webbhotell?

 

Sen är det nog väldigt ovanligt att installera Wordpress på sin egen hårddisk utan det är väl vanligare att använda ett annat webbhotells installation av Wordpress.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-08 på 10:00, skrev TMP9015:

Är det någon här inne som har erfarenhet av wordpress som webbhotell? 

Försöker skapa en hemsida via detta webbhotell men begriper mig inte på det!!!

Jag gjorde några webbsidor på Wordpress-webbhotellet för några år sen men hade inga större problem med det och fick menyn upptill.

 

Men som Pelle Penna är inne på så kan det bero på vilket tema du har valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Precis, den fungerar som ett webbhotell och dess funktioner räcker till med god marginal för väldigt många. Och det är väl just den som TS tänker använda:

 

Visst kan man tycka att en server hos en webbsida, i detta fall WordPress.com kan liknas som ett webbhotell, bara för att man gör sina webssidor och spar på sitt konto hos Wordpress.com, så sköter WordPress.com utläggningen till webben, men det är väl knappast ett riktigt webbhotell, inte tycker jag det i alla fall.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Sen är det nog väldigt ovanligt att installera Wordpress på sin egen hårddisk utan det är väl vanligare att använda ett annat webbhotells installation av Wordpress.

 

Är ju två läger, alla som använder WordPress.com och kör WordPress med konto via deras server.

 

Och alla som installerar fullversionen av WordPress till sin hårddisk via sitt webbhotell, och kör på det sättet.

Oftast webbdesigner som vill ha full kontroll, och flera verktyg/möjligheter.

 

Så inte är det speciellt ovanligt att man installerar WordPress på sin hårddisk, snarare tvärtom.

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-08 på 10:00, skrev TMP9015:

Försöker skapa en hemsida via detta webbhotell men begriper mig inte på det!!!

Hur jag än beter mig så hamnar inte menyerna högst upp på sidan utan dem hamnar längst ner till höger på sidan.

Får inte heller någon ordning på bildhantering mm.

Har försökt läsa mig till det här, men inte lyckats bringa någon klarhet i det.

Det ska vara så lätt att skapa en hemsida via wordpress. 

 

Nu är jag inte säker på om det är någon skillnad på utseende mellan webb-baserade WordPress.com och fullversionen av WordPress.

Men det brukar handla om att hitta i menyerna för vilka inställningar man ska ändra.

Kan också ibland skilja lite mellan olika teman, det finns ju ganska många att välja på, antar att det finns många i den webb-baserade också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
3 timmar sedan, skrev Laso:

 

Nu är jag inte säker på om det är någon skillnad på utseende mellan webb-baserade WordPress.com och fullversionen av WordPress.

Men det brukar handla om att hitta i menyerna för vilka inställningar man ska ändra.

Kan också ibland skilja lite mellan olika teman, det finns ju ganska många att välja på, antar att det finns många i den webb-baserade också.

Detta är ett ex på en webbaserad sida som jag sköter. Hade ett annat tema tidigare och testar nu detta

http://www.katrineholms-tradgard.se/wp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

Visst kan man tycka att en server hos en webbsida, i detta fall WordPress.com kan liknas som ett webbhotell, bara för att man gör sina webssidor och spar på sitt konto hos Wordpress.com, så sköter WordPress.com utläggningen till webben, men det är väl knappast ett riktigt webbhotell, inte tycker jag det i alla fall.

...

Är ju två läger, alla som använder WordPress.com och kör WordPress med konto via deras server.

 

Och alla som installerar fullversionen av WordPress till sin hårddisk via sitt webbhotell, och kör på det sättet.

 

Man kan installera WordPress på egen dator, och man kan ha sin webbplats på wordpress.com (finns gratisabonnemang, och det kan gå att använda eget domännamn (tror jag)).

https://apps.wordpress.com/desktop/

https://sv.wordpress.com/#plans

 

Men det stämmer det Cecilia skriver, att man kan hantera WordPress på många webbhotell. Det finns t ex abonnemang där man själv lägger till WordPress, och diverse annat, på webbhotellet och sen administrerar webbplatsen med sin webbläsare.

https://www.loopia.se/wordpress/

https://www.ipeer.se/wordpress-webbhotell.php

 

Beskrivet som läger blir antalet alltså tre. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...