Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
einfinity

LÖST Hjälp med klurig formel i Excel

Rekommendera Poster

einfinity

Hej!

Svårt att ställa rätt fråga till google ang detta känner jag!

Jag har ett antal kolumner med värden (siffror). Jag vill summera: A2*U2, A3*U3, A4*U4 i samma CELL i slutet av kolumnen. Det får jag till.

Jag vill göra samma sak i nästa kolumn till höger men värdet jag gångrar med skall vara samma. Ex.  B2*U2, B3*U3, B4*U4. Jag har rätt många kolumner så jag vill bara kunna markera en cell med summan  och dra med hjälp av plustecknet till höger. Men då flyttar den båda värdena två steg till B2*V2, B3*V3 etc. Då vill jag att den per automatik skall byta från att hämta värdet i C2 till att hämta det i D2 men fortfarande gångra det med motsvarande värde i kolumnen U. DVS summan i kolumnen A skall vara A2*U2, summan i kolumn B skall vara B2*U2. Jag vill automatisera detta :)

Hoppas ni förstår vad jag menar och tack på förhand!

Emelie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

Om jag förstår dig rätt så vill du använda Absoluta (låsta) referenser. De ändras inte när du kopierar din cell

Om din originalformel är någonting i stil med:

=SUMMA( A2*U2;A3*U3; A4*U4)

så använder du $-tecknet för att "låsa fast" cellreferensen (adressen). Ungefär så här:

=SUMMA( A2*$U$2;A3*$U$3; A4*$U$4)

Antingen skriver du in dollartecknet ($) eller  också trycker du på tangenten [F4] som gör att du kan hoppa mellan olika låsningslägen.

Det här är väldigt användbart. Du kan köra olika varianter. Exempelvis nöja dig med att "låsa fast" kolumnen men låta raden variera. Kolla Excelhjälpens sida:

https://support.office.com/sv-se/article/växla-mellan-relativa-absoluta-och-blandade-referenser-dfec08cd-ae65-4f56-839e-5f0d8d0baca9

En helt annan variant är att ge U2, U3, U4 fasta namn (Ctr+F3 eller FORMLER->skapa namn) sen kan du skrivva in namnen i formeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
einfinity

STORT tack för hjälpen! Precis vad jag behövde!

Emelie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...