Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Latin "segrande genom allt"


Petra O

Rekommendera Poster

Hej, undrar om någon kan hjälpa mig med korrekt formulering på latin? Det jag letar är uttryck för att gå segrande genom allt.

"Segrande genom allt" är det " victor omnium" på latin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, victor omnium gentium (segrare över alla folk [som han gav sig på]) står det visserligen om Pompejus i  C. Velléius Paterculus romerska historia men det passar väl inte här? Väljer man Petra som sitt användarnamn torde man dessutom vara tjej och inte kille. Och victor (segrare) har faktiskt en femininform på latin, nämligen victrix (segrarinna). Jag föreslår i stället det helt könsneutrala påståendet: Omnia vinco. (Jag övervinner allt.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-07 på 17:40, skrev mbgtmari:

Nej, victor omnium gentium (segrare över alla folk [som han gav sig på]) står det visserligen om Pompejus i  C. Velléius Paterculus romerska historia men det passar väl inte här? Väljer man Petra som sitt användarnamn torde man dessutom vara tjej och inte kille. Och victor (segrare) har faktiskt en femininform på latin, nämligen victrix (segrarinna). Jag föreslår i stället det helt könsneutrala påståendet: Omnia vinco. (Jag övervinner allt.)

 

Nej,  det var verkligen inte passande för det jag sökte. Omnia vinco är ett utmärkt förslag. Stort tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...