Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum för första måndagen per vecka i Excel


PeterRamen

Rekommendera Poster

PeterRamen

Hej

 

Jag har en arbetsbok med en flik per vecka (heter 01 osv). I en cell vill jag ha datumet för första måndagen varje vecka dvs en per flik.

 

Helst skulle jag vilja kunna kopiera en formel exvis: ='01'!A6+7  (där A6 i flik 01 är måndagens datum vecka 1) till kommande blad. Problemet är att du ändras inte fliknamnet. Så egentligen skulle jag hellre vilja ha en formel som löser det problemet...

 

Hur gör jag på ett smart sätt...

 

 

 Tacksam för hjälp // Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag har en liknande arbetsbokshistoria som jag utvecklar här på jobbet där jag har fliknamn på samma vis så här kommer en specialare som du kan kika på, anpassa cellreferenserna efter vad som gäller för dig.

 

Alla veckoflikarna heter 01, 02, 03 osv..

 

För varje veckoflik har jag årtal i cell C8, årtalet hämtas från annan flik.

 

I cell C9 hämtas veckonr via formeln: =TEXTNUM(HÖGER(CELL("filename";$A$6);2))

Not: termen filename är en liten specialare som får fram hela filnamnet och bladreferensen och vi vill ha ut de två sista tecknen aka fliknamnet. Referensen till A6 är helt enkelt en tom cell i bladet.

 

I cell B13 beräknar jag datum för måndag baserat på årtal (C8) och veckonr (C9), en rätt krånglig formel...

=DATUM($C$8; 1; 1)+(($C$9-1)*7)-(((VECKODAG(DATUM($C$8; 1; 1);3)-4)/7-HELTAL((VECKODAG(DATUM($C$8; 1; 1);3)-4)/7))*7-3)

 

I cellerna B14 t.o.m. B17 som är tisdag t.o.m. fredag är det helt enkelt =B13+1, =B13+2 osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...