Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felansluten kabel = död dator


Mgu

Rekommendera Poster

Skulle se film i går kväll på min laptop och behövde koppla in strömkabeln. Fick in den i fel uttag, förmodligen Ethernet/nätverksuttaget (vad det nu heter?) som sitter alldeles intill strömuttaget, mindre sannolikt att det var usb-uttaget vid sidan om det. Jag forcerade inte in den, men den fick väl kontakt, och strömkabeln var ansluten i väggen. Datorn dog på fläcken och har inte velat starta sedan dess. Den visar inga tecken på liv, inga lampor lyser när strömkabeln är inkopplad eller något annat.

Vad har hänt och vad kan jag göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Prova ta ur batteriet från datorn med bortkopplad laddare. Tryck på strömbrytaren några gånger. Anslut laddaren och se om datorn startar. Stäng av datorn, koppla ur laddaren och sätt tillbaka batteriet. Prova starta datorn, om det fungerar ansluter du laddaren.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Det tände ett litet hopp, men dessvärre får jag ingen respons, datorn är fortfarande stendöd. Har du fler idéer tar jag tacksamt emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Om laddaren var ansluten till vägguttaget då var proppen du skulle sticka in spänningsförande. Har förmodligen varit i kontakt med de små blecken i ethernetkontakten. Risken är stor att moderkortet havererat.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-19 på 17:39, skrev Cecilia:

Missad länk?

ja & nej. jag klistrade in den, ändrade till att "visa som länk i stället" men den "fastnade" tydligen inte. Letat en annan sida nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Jari Karivainio:

Om laddaren var ansluten till vägguttaget då var proppen du skulle sticka in spänningsförande. Har förmodligen varit i kontakt med de små blecken i ethernetkontakten. Risken är stor att moderkortet havererat.

 

/ Jari

Fast jag har svårt att se att både positiv pol och negativ pol båda samtidigt har fått kontakt med varsitt stift i RJ45'an? Stift som är böjd inåt.

Visst, det kan vara ett taskigt nätaggregat och om datorn samtidigt var ansluten till en extern skärm så.. tja potentialskillnaden kanske räckte till. (menar då att endast negativ eller positiv pol kom i kontakt med något stift i RJ45,an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ur disken och rädda dina dokument om du inte har en aktuell backup på en annan enhet redan.

 

Prognosen är inte god för denna dator, tyvärr. För att reda bot på denna måste man nog oavsett plocka isär den för att se om det finns några klara spår av skada i den.

 

Du har en orsak, ett samband och allt säger oss att du råkat putta in kanske 20 V och 5 Ampere via en port som bara klarar betydligt svagare spänning och strömstyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Och jag som ritar kretsscheman hela dagarna skulle vilja se en krets som beskriver hur detta skulle ha sett ut :)

Instämmer, det borde inte vara möjligt egentligen men vi har ett klart samband mellan orsak och händelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-19 på 16:40, skrev Mikael63:

Det torde väl inte hjälpa dig att komma framåt men kan du försöka förklara mer vad du gjorde?

Hur ser "strömkabelns" kontakt ut? Den som du stoppade fel?

Som någon av de som finns på denna sida?

http://www.bixnet.com/unautpowad.html

Försökte ladda upp bilder på laddaren och uttaget i datorn, men det gick inte. Är 3,5 mb för stort för en sån här sida?

Här har du iallafall en bild på nästan samma laddare, stickkontakten ser likadan ut.

https://www.amazon.com/Original-Toshiba-Satellite-C55T-C5300-CL45-C4330-Adapter/dp/B01MA22RHL

Och här är datorn i fråga: 

http://www.toshiba.se/discontinued-products/satellite-p50d-c-10f/

 

Jag hade ingen extern skärm ansluten vid tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Max 2GB bildstorlek.

 

Strömstyrkan bestäms av Ohms lag och är laddspänningen säg 20V så kan aldrig strömstyrkan övergå 5A- utan att antingen är det fel på laddkretsen eller problem i en eller flera av batteriets laddceller. 50 % chans på båda.

Finns ingen annan förklaring.

 

När batteriet laddas så ökar i takt också dess inre motstånd (resistans, R), vilket i sin tur medför sänkning av strömmen (Ampére) vid bibehållen laddspänning. Men en modern laddktrets justerar också nivån på laddspänningen (V) och därmed påverkas också strömstyrkan (A) med vilken batteriet laddas.

Dom mest känsliga laddkretsarna känner av om det skulle rusa iväg för mycket ström eller omvänt att det inte går iväg något alls, alternativt polvändning och då slår av, ibland larmar genom en röd lysdiod som tänds, men oavsett så slår laddningen då ifrån.

 

Vissa laddare kan det vara svårt att felsöka på eftersom vid mätning inte genereras någon spänning alls pga. det sker inte strömuttag enligt ovan. Dom kräver helt enkelt en belastning.

 

- Så därför skall man vara försiktig med att döma ut en sk. laddare bara för att man inte lyckats mäta ut-spänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-21 på 10:57, skrev Mgu:

Här har du iallafall en bild på nästan samma laddare, stickkontakten ser likadan ut.

Ja, min undrar kvarstår då hur den proppens ytterdel OCH innerdel samtidigt skulle ha kunnat komma åt de bakåtböjda stiften i RJ45-uttaget??

Ytterdelen (enbart), ja självklart, den har lätt kommit åt flera *) stift men det uppstår ingen krets för det.

 

*) två eller fler stift i nätverksuttaget har troligen kortslutits av metallen i proppen men normalt ska detta inte innebära att datorn dör.

Även om det är frågan om sk. POE så torde skyddskomponenter hindra skada. OM någon skada skulle uppstå skulle (borde) den skadan begränsas till nätverkskortet.

 

På 2019-02-19 på 18:00, skrev Mikael63:

och om datorn samtidigt var ansluten till en extern skärm

Hur var det med den saken? Fanns något annat ansluten till den bärbara datorn när detta hände? Något som dessutom var ansluten med "egen" spänningsmatning, ex. en bildskärm eller en USB-hub med "laddare"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-19 på 18:18, skrev Monshi:

 

 

Prognosen är inte god för denna dator, tyvärr. För att reda bot på denna måste man nog oavsett plocka isär den för att se om det finns några klara spår av skada i den.

 

Är det något man som okunnig amatör kan ta sig för, eller måste jag lämna in den någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Mgu:

Där var en helt vanlig extern hd ansluten,

Med en egen "laddare"?

Skulle då kunna förklara lite, att det fanns en potentialskillnad som tog vägen via nätverkskort/moderkort.

Tyvärr en klen tröst

47 minuter sedan, skrev Mgu:

Är det något man som okunnig amatör kan ta sig för, eller måste jag lämna in den någonstans?

Jag tolkar frågan i sig som att du bör lämna in den någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det garanti kvar på datorn?

 

I så fall kör en rövare, du kan bara få ett nej av företaget som sålt den?

 

Som Mikael skriver, hur kan det bli typ kortis genom detta förfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
På 2019-02-18 på 09:33, skrev Mgu:

Skulle se film i går kväll på min laptop och behövde koppla in strömkabeln. Fick in den i fel uttag, förmodligen Ethernet/nätverksuttaget (vad det nu heter?) som sitter alldeles intill strömuttaget, mindre sannolikt att det var usb-uttaget vid sidan om det. Jag forcerade inte in den, men den fick väl kontakt, och strömkabeln var ansluten i väggen. Datorn dog på fläcken och har inte velat starta sedan dess. Den visar inga tecken på liv, inga lampor lyser när strömkabeln är inkopplad eller något annat.

Vad har hänt och vad kan jag göra åt det?

 

Ser strömkabeln ut som på min bärbara så har den ett blankt runt metallrör längst ut med ett från metallröret isolerat hål i centrum av metallröret.

Inne i hålet är kontakt för plus, det blanka runda metallröret är jord (minus). Eller tvärtom.

 

Jag gissar att när du körde in strömkabeln i nätverksporten kortslöt metallröret några nätverkskontakter

Och det , kortslutning, klarade inte elektroniken / chipen inne i datorn.

 

Har du lite tur är nätverkskontakten skadad inuti. Du kan se trådar i kontakt.

Med en gnuttaflax skilj trådarna i kontakt från varandra med hjälp av kanske en knappnål.

Med datorn på diskbänken och du håller en hand i diskbänken.

Går datorn efter det igång igen, Grattis.

Annars kan jag bara Beklaga.

 

 

Vilken dator är det fabrikat / modell ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2019-03-03 på 21:25, skrev jannejanne:

 

Ser strömkabeln ut som på min bärbara så har den ett blankt runt metallrör längst ut med ett från metallröret isolerat hål i centrum av metallröret.

Inne i hålet är kontakt för plus, det blanka runda metallröret är jord (minus). Eller tvärtom.

 

Jag gissar att när du körde in strömkabeln i nätverksporten kortslöt metallröret några nätverkskontakter

Och det , kortslutning, klarade inte elektroniken / chipen inne i datorn.

 

Har du lite tur är nätverkskontakten skadad inuti. Du kan se trådar i kontakt.

Med en gnuttaflax skilj trådarna i kontakt från varandra med hjälp av kanske en knappnål.

Med datorn på diskbänken och du håller en hand i diskbänken.

Går datorn efter det igång igen, Grattis.

Annars kan jag bara Beklaga.

 

 

Vilken dator är det fabrikat / modell ?

 

Ursäkta sent svar, modellen är Toshiba Satellite P50D-C-10F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...