Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funktion för kvartal efter datum?


Styr-Bernt

Rekommendera Poster

Hej, har klurat en del nu på en funktion där jag vill få fram nästkommande kvartal från min indata utan större framgång, så kanske finns någon snitsare här som har en lösning!

 

Jag har i kolumn A flertalet av datum likt nedan, där samtliga är den första i varje månad, där varje månad är sista månaden i ett kvartal.

t.ex.

2019-06-01

2019-09-01

2019-12-01

2020-03-01

 

I kolumn B önskar jag skriva ut kvartalet som kommer efter respektive värde i kolumn A (spelar ingen roll om det är på datumform eller textform).

 

I kolumn C vill jag sedan få fram det kvartalet som kommer efter kvartalet i kolumn B.

 

I kolumn D vill jag sedan få fram det kvartalet som kommer efter kvartalet i kolumn C.

 

I kolumn  E vill .... osv... osv..

 

Med exemplet enligt ovan blir det.

2019-06-01, Kv3-19, Kv4-19, Kv1-20, osv...

2019-09-01, Kv4-19, Kv1-20, Kv2-20, osv...

2019-12-01, Kv1-20. Kv2-20, Kv3-20, osv...

2020-03-01, Kv2-20, Kv3-20, Kv4-20, osv...

 

Just det visuella t.ex. "Kv3-19" behöver inte så ut just så, bara nummer på kvartal och år framgår.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Första steget fungerar perfekt, jag skulle dock önska en lösning där antingen kolumn C,D,E... baseras på kolumn A eller B. Anledningen är att verkligheten inte är så enkel i mitt exempel och funktionen kommer att användas på olika olika ställen, kolumner kan komma att läggas till eller tas bort osv. Så känns inte som jag har tillräcklig koll, speciellt med tanke på andra användare som kommer vara inblandade.

 

Har du någon smart lösning (utan att ta hjälp av nummer på kolumn) där man använda kolumn A eller B för att ange efterföljande kvartal i C?

 

Går det inte att utgå från kolumn B, och på något sätt läsa om om 3:e tecknet är en 1,2,3 så skriver man +1, om 4 så skriver man 1 och på året kör +1? Eller kanske inte fungerar för att det är text man jobbar med?

 

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...