Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta ut körkort utan idhandling


Martassen

Rekommendera Poster

Har tappat bort mitt körkort och har beställt ett nytt. Jag har inget id eller giltigt pass och hur går jag till väga att få ut det?

 

Går det att  identifiera sig med mobilt BankID numera via postnords app? Eller kan jag ta med en kompis till Coop som skriver under att jag är jag?

 

Eller hur fungerar det numera?

 

jag får väl ringa PostNord och Trafikverket på måndag och höra men tänkte om nån vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

 

Man kan ladda ner postnordappen och legitimera sig med mobilt bankid för hämta ut paket på Coop exempelvis. Kanske inte gäller körkort? Var på Coop idag och frågade hur det fungerar och de var osäkra å sa jag ska kontakta postnord. Jag skickade in handlingar för körkortstillverkningen igår och tänkte kolla läget. 

 

Kolla här:

https://www.postnord.se/vara-losningar/artiklar/e-handel/hamta-paket-med-hjalp-av-mobilt-bankid

 

Gäller det körkort också tro?

 

Jag ringer och hör på måndag annars 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med godkända legitimationer är ju som sagt kört eftersom jag inte har något alls. Såg också att postnordappen och BankID för den är ur funktion. 

 

Gissar på att papper skickas ifrån transportsryrelsen och att nån ska skriva under att jag är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Martassen:

Gissar på att papper skickas ifrån transportsryrelsen och att nån ska skriva under att jag är jag.

 

Kan tänka mig något sådant :), eller om det finns någon annan lösning idag, du får säkert ett bra besked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det räcker med ett papper min far skriver under och vi går ihop och hämtar ut körkortet.

 

Jag trodde det fungerade med en kompis men verkar inte så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen skickar hem ett papper där jag ska skriva vem som ska hämta ut det. (Anhörig). Jag skickar in pappret till transportstyrelsen och de godkänner. Märker de att de ta tid förlänger de tiden på paketet. 

 

Om jag vill att en kompis ska hämta ut kortet är det tydligen 2 papper där båda ska skickas till olika ställen har jag för mig.

 

Alternativet är att gå till polisen med en anhörig och göra ett pass. tidsbokning och 5 arbetsdagar. 

 

transportstyrelsen sa det går fortare göra pass men polisen har inte tid förrän på lördag och därefter 5 arbetsdagar. Nog rätt samma i tid. 

 

Kör alternativet med transportstyrelsen. Drar de ut på tiden vet jag ju kortet ligger kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Trist att det blivit så stökigt för dig med detta.

Men jag kan i alla fall tipsa om två saker efter att du fått ut ditt körkort.

 

Omedelbums skaffa ID-kort och detta kan du göra via Skatteverket.

Sedan skaffa antingen ett nationellt ID-kort hos Polisen och detta gäller som ID-handling i alla länder i Europa som är anslutna till Schengen avtalet.

Detta gäller däremot inte I Storbritannien (ej medlem av Schengen),  där krävs det pass.

Eller ett pass.

 

Ett vanligt svenskt körkort gäller endast som id-handling i Sverige samt övriga Nordiska länder.

Skall man vara i tex. Tyskland eller vilket annat land som helst inom EU krävs antingen ett pass eller ett nationellt id-kort.

Den enda skillnaden på ett svenskt körkort och ett nationellt id-kort är: nationalitet och där det står Svensk.

 

I alla länder utom Schengen krävs det pass.

 

Visst det kan fungera att komma in på ett körkort och det har jag många gånger åkt in på till Frankfurt, men det kan bli problem att ta sig hem sedan.

 

Och har man med dig en USB-sticka som är krypterad och blir stoppad på Heathrows säkerhetskontroll - utan att kunna låsa upp detta (glömt koden hemma): är det inte ens säkert att man kommer hem igen.

I vissa lägen är engelsmännen bra mycket hårdare än jänkarna.

Tips: ha aldrig krypterade minneskort, elektroniska krypterade lagringsplatser, eller annat när man lämnar England.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...