Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plingljud drar processorkraft


Gissberg

Rekommendera Poster

Tre-fyra plingljud i olika toner i tätt följd kommer titt som tätt och fryser datorn i några sekunder, som om något i bakgrunden stjäl all processorkraft när jag håller på i något program. Internet är inte på så det kan inte vara nedladdning. Vet inte hur man blir av med det eller vad det är som händer. Jag har Windows 10 Pro. Jag körde ccleaner och tror att det blev lite skillnad men fortfarande kommer det minst en gång i minuten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tror inte det kan vara värmeproblem. Det händer även när jag precis satt på datorn och inte ens hunnit starta ett program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra detta.

Citat
47 minuter sedan, skrev Mikael63:

Aktivitetshanteraren och sortera på CPU?

 

Har du kollat så att det inte är mycket damm i datorn vilket kan resultera i att datorn blir för varm och då stänger den av sig. Som sagt kolla vad som använder mest av din CPU i aktivitetshanteraren, kan vara så att du har för mycket program som körs i bakgrunden och din dator klarar inte av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon usb-enhet inkopplad som spökar. Tangentbord med dåliga batterier eller något helt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev jonathanh:

Testa att göra detta.

Har du kollat så att det inte är mycket damm i datorn vilket kan resultera i att datorn blir för varm och då stänger den av sig. Som sagt kolla vad som använder mest av din CPU i aktivitetshanteraren, kan vara så att du har för mycket program som körs i bakgrunden och din dator klarar inte av det.

Datorn är nog tillräckligt kraftfull, PC stationär från jan 2014 med Intel(R) Xenon(R) CPU E5-2630 v2@ 2,60GHz (2processorer) och 64 GB RAM.
C-disken med program är SSD.

Kollade aktivitetshanteraren och när jag använder musikprogrammet Cubase drar det 5% och använder jag Premiere Elements och redigerar film i 4k drar det 50%. Allt annat som ligger som program i bakgrunden visar bara 0,1%. Jag använder inte datorn till annat än just dessa två program. Allt annat kör jag på en iMac. Senast jag dammsög inne i datorn var i höstas så det är inte särskilt dammigt i den. Ett USB-minne med licenser som brukar sitta i kopplade jag ur men det blev ingen skillnad. Det finns ett flertal interna hårddiskar samt ett externt ljudkort. Får testa koppla ur dem. Tangentbordet går inte på batteri så det kan inte fela där. Detta plingande som hörs är det något allmänt bland PC eller Windows som signalerar överbelastning eller är det just på den här datorn (köpt på Komplett.se)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade det just nu och javisst, det är samma plingljud. Jag brukar aldrig stoppa i och ur fickminnen så jag har inte tänkt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var tydligen lösningen, Cecilia! USB-minnet som måste sitta i för licensens skull till musikprogrammet har tidigare fått sig en liten knäck och glappar. Jag drog ut minnet och körde videoredigeringsprogrammet och inga plingstopp förekom. Jag får se till att skaffa ett nytt licensminne. Stort tack alla för hjälp och engagemang att lösa detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...