Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sebastian_1979

LÖST Autofylle efter egen lista

Rekommendera Poster

Letar som en galning men kan inte hitta lösning på mitt problem, hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag vill ha en lista på en massa ord sparat i en egen flik i mitt dokument.

I huvudfliken skall jag ha en ruta som genererar ord från min sparade lista efter de bokstäver jag trycker in.

t.ex om jag skriver ef skall alla ord som börjar på ef komma upp o.s.v (lite som i sökfältet på Google)

Någon som vet hur jag gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är inte excels starkaste sida (nu var jag snäll...)

access har det som färdig funktion.  I excel är det bara knöligt... Det närmaste du kommer är att lägga alla "sökord" i rader ovanför och sedan dölja dessa rader. Men det är en ganska usel autokompletering. du får fram.

Det vanligaste förslaget är att lägga en Combobox över (den länkade) cellen och aktivera autokompletering (1-fmMatchEntryComplete ) 

Här har du ett exempel som dessutom har gjorts användbar med hjälp av Makron:

https://www.contextures.com/xlDataVal11.html

(Jag tror att Monshi har en jättegammal tråd där han visar ungefär samma metod. Men försök att hitta den ...)

Menlös utvikning:

En annan variant jag har lekt med (men inte fått att fungera) är att använda DATA->verifiering-> lista

och filtrera fram de rader som passar det som skrivits in. 

Antag att du srkiver i cell A1, blad1

Listan står i kolumn A i blad2 

Då kan du skriva in den här formeln i B1 och kopiera ner att antal rader

=OMFEL(INDEX($A$1:$A$100;MÄNGD(15;7;RAD($A$1:$A$100)/((SÖK(Blad1!$A$1&"*";$A$1:$A$100))=1);RAD()));"")

Om du skriver något i blad1, A1 så minskas listan i B-kolumnen

Om du ställer dig i blad1, A1  och går till 

DATA->verifiering-> lista

och pekar listan på blad2 B1:B10  (whatever) så kommer din dropp down i A1 att påverkas av vad som redan står i A1. Men du blir tvungen att klicka, så det är ganska menlöst.

Så kort sagt. Excel är inte rätt verktyg.

Men en (activeX) Combobox kan möjligtvis få dig lite närmare något användningsbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Jag gissade att det vara ett problem för excel. Jag hade egentligen en annan lösning men stöter på problem helatiden och trodde detta skulle göra det lättare.

Kanske lättare att lösa mitt första problem?

Jag vill göra ett antal rullister som är beroende av varandra.

* Jag har gjort sökområde (På bilden Bär, Paj, Pris som exempel)

* Jag har skapat rullista med hjälp av dataverifiering och ruta E3 väljer rätt lista. Nu vill jag bestämma nästa lista och använder =INDIRECT(E3) för att få nästa val men får felmeddelandet på bilden.

Blir tokig

Excel.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. 

Jag är inte 100% säker på vad du försöker göra. Men jag tror att du missar att namnge dina områden.

Jag har ett exempel som använder en annan metod i filen som ligger sist i tråden nedan:. Gör den vad du vill? Jag skippade Indirect eftersom du måste kör namngivna områden för att få det att fungera :

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Bifogar exempelfil med namngivna områden och indirect  (flik 1 och 2)

samt Förskjutning (flik 3 och 4)

Bok1 (2).xlsx

Tack för att du tar dig tid.

Nä det är inte riktigt det jag är ute efter. Den andra listan skall styras av den första listan om du förstår. Därför använde jag INDIRECT som skall söka på värde i refererad cell. Men det går inte.

I filmen här gör han exakt vad jag vill men hur jag än gör så fungerar det inte. Alla "listor" är namngivna. Får bara "Kan inte hitta ett av de område du angav". 6.20 in i filmen ser du vad jag är ute efter.

https://www.youtube.com/watch?v=KjIzdnRndgE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

6:20 in i filmen är reklam

I övrigt är det precis samma metod som jag visar i sista filen.

INDIRECT är engelska. I svenske excel heter det INDIREKT med K.  Det är inte så enkelt att du har Svensk excel?

Nackdelen med "indirekt" är att stavningen på valen måste vara 100% identisk med stavningen av listorna.

Se bifogad där jag använder samma exempel som i filmen

Bok1.xlsx

Redigerad av MH_resurrected

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu är du min hjälte. Det var stavningen av Indirect (INDIREKT) som gjorde att det inte fungerade. Nu är dokumentet precis som jag vill ha det.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...