Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autofylle efter egen lista


sebastian_1979

Rekommendera Poster

sebastian_1979

Letar som en galning men kan inte hitta lösning på mitt problem, hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Jag vill ha en lista på en massa ord sparat i en egen flik i mitt dokument.

 

I huvudfliken skall jag ha en ruta som genererar ord från min sparade lista efter de bokstäver jag trycker in.

 

t.ex om jag skriver ef skall alla ord som börjar på ef komma upp o.s.v (lite som i sökfältet på Google)

 

Någon som vet hur jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sebastian_1979

Tack för ditt svar. Jag gissade att det vara ett problem för excel. Jag hade egentligen en annan lösning men stöter på problem helatiden och trodde detta skulle göra det lättare.

 

Kanske lättare att lösa mitt första problem?

 

Jag vill göra ett antal rullister som är beroende av varandra.

 

* Jag har gjort sökområde (På bilden Bär, Paj, Pris som exempel)

* Jag har skapat rullista med hjälp av dataverifiering och ruta E3 väljer rätt lista. Nu vill jag bestämma nästa lista och använder =INDIRECT(E3) för att få nästa val men får felmeddelandet på bilden.

 

Blir tokig

 

Excel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sebastian_1979
15 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Bifogar exempelfil med namngivna områden och indirect  (flik 1 och 2)

samt Förskjutning (flik 3 och 4)

 

Bok1 (2).xlsx

Tack för att du tar dig tid.

 

Nä det är inte riktigt det jag är ute efter. Den andra listan skall styras av den första listan om du förstår. Därför använde jag INDIRECT som skall söka på värde i refererad cell. Men det går inte.

 

I filmen här gör han exakt vad jag vill men hur jag än gör så fungerar det inte. Alla "listor" är namngivna. Får bara "Kan inte hitta ett av de område du angav". 6.20 in i filmen ser du vad jag är ute efter.

 

https://www.youtube.com/watch?v=KjIzdnRndgE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sebastian_1979

Just nu är du min hjälte. Det var stavningen av Indirect (INDIREKT) som gjorde att det inte fungerade. Nu är dokumentet precis som jag vill ha det.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...