Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med VPN


tomashag

Rekommendera Poster

Jag har en förbindelse mellan två datorer via PPTP för att kunna se en disk på fjärrdatorn. Det har fungerat tidigare men plötsligt så är det stopp. VPN fungerar, jag kör VNC via VPN och det fungerar som det ska, jag kan se och styra fjärrdatorn men när jag försöker ansluta mig till disken på fjärrdatorn så får jag direkt följande meddelande : "Ett fel uppstod vid återanslutning av Z: till 192.168.xx.xx\c. Microsoft Windows Network:Referensen (handle) är felaktig." Vad kan ha hänt? Jag har haft avbrott på internet och båda datorerna var då avstängda i en vecka efter det att ett träd fallit och pajat fibern men när fick tillbaka nätet så hade jag kvar den gamla IP-adressen. Båda datorerna kör Windows 7. Båda datorerna har senaste uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att den enhet som tidigare hette Z inte har fått någon enhetsbokstav alls eller en annan bokstav efter strömavbrottet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, den hette nog Z tidigare också. Vad innebär handle? Jag funderar på att radera disken i utforskaren och lägga in den på nytt. Jag kommer inte åt datorn förrän i morgon bitti så jag återkommer med besked om det hjälpte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag menade alltså att disken nu har fått en annan bokstav än Z, ingen bokstav eller inte ens kommit igång efter strömavbrottet (strömavbrott vid fel tillfälle kan orsaka att hårddiskars innehåll blir skadat).

 

En annan möjlighet är att 192.168.xx.xx efter strömavbrottet inte är samma.

 

Handle, referens är väl ungefär den beteckning som något har/hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det inte något fel på disken, när jag kör den lokalt så fungerar den perfekt. Återkommer i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte med att ta bort och lägga till disken igen i utforskaren, samma felmeddelande. Datorn som har den aktuella disken har statisk adress från routern just för att undvika att den kan få en annan adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som KB4480970 är skyldig till problemet. Det känns lite osäkert att avinstallera den. Kommer den inte att återinstalleras när Windows märker att den saknas? När Microsoft rättar till det hela, blir det då ett nytt KB-nummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tråden återfinns även detta:

Citat

 

I found this article below...I am now up and running all workstations

https://www.computerworld.com/article/3332202/microsoft-windows/patch-tuesday-updates-for-win7-kb-4480970-and-kb-4480960-knock-out-networking.html

If the Windows 7 user accesses a share, and he is an administrator on the remote system, this should work on the W7 that hosts the share (elevated cmd):

reg add HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\system /v LocalAccountTokenFilterPolicy /t REG_DWORD /d 1 /f

Afterwards you have to reboot the system

Thanks to all for the information it lead this novice to success and now it's time to get back to work!

Regards,

Richard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en som inte är speciellt haj på att skriva i registret , ska man starta regedit först , är det två rader som anges eller fick hela kommandot inte plats på en rad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

(elevated cmd)

Innebär kanske att man ska starta Kommandotolken som administratör.

Och notera att detta fungerade för W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så börjar det ta sig! Jag körde allt på samma rad som administratör och datorn svalde det utan att protestera. Innan ändringen så försökte jag printa via det lokala nätverket till en printer som sitter på den dator som har den disken som jag försöker ansluta till via VPN och då fick jag exakt samma felmeddelande som i inlägg 1. Nu fungerade det. Förhoppningsvis så kommer det även att fungera med anslutningen till disken, jag ska kolla i morgon och återkommer. Det verkar vara ett himla liv på nätet om detta felet så Microsoft torde rätta till det ganska omgående. Hoppas att set inte blir något trassel då med ändringen jag har gjort nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...