Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona SSD disk


peof

Rekommendera Poster

Klonade en SSD disk från en stationär ACER. Men vid montering i den datorn efter kloning startar inte datorn.

Den hårddisk som satt i hade flera partioner C, D, V  och K som innehåller ursprunglig hårdvara Windows 7 antar jag.

Har Windows 10 med senaste uppdateringen. Intel Core i3 2100

C 457 Gb, D 116 Gb, V 341 Gb och K 100 Mb.

Sammanlagt är ursprunglig storlek 1 Tb och SSD:n som jag köpt är också på en Tb.

När jag ansluter den klonade SSD i USB så kommer inget upp i utforskaren?

Är det någon som kan säga vad det beror på att den inte startar och vad gör man för att fixa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev peof:

som innehåller ursprunglig hårdvara Windows 7 antar jag

Du menar kanske mjukvara?

 

Är så, att originaldisken har operativsystemet Window 7 och datorn startar med den?

Om du du klonar den till en annan disk så kommer den disken också att få operativsystemet Windows 7.

Var kommer då Windows 10 in i bilden?

2 timmar sedan, skrev peof:

Har Windows 10 med senaste uppdateringen.

 

**

 

2 timmar sedan, skrev peof:

När jag ansluter den klonade SSD i USB så kommer inget upp i utforskaren?

och

2 timmar sedan, skrev peof:

startar inte datorn.

tyder på att kloningen inte lyckades.

Fick du inget meddelande från det kloningsprogram du använde, att kloningen lyckats eller misslyckats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Du menar kanske mjukvara?

 

Är så, att originaldisken har operativsystemet Window 7 och datorn startar med den?

Om du du klonar den till en annan disk så kommer den disken också att få operativsystemet Windows 7.

Var kommer då Windows 10 in i bilden?

 

**

 

och

tyder på att kloningen inte lyckades.

Fick du inget meddelande från det kloningsprogram du använde, att kloningen lyckats eller misslyckats?

Kloningen fungerade utmärkt stod det på kloningsprogrammet.

Datorn var en Acer med Windows 7 från början men har uppdaterats till Windows 10 med alla uppdateringar som kommit.

Frågan är om styrningen till C misslyckas när man startar för den går igång men sedan kommer upp misslyckas att starta.

Försöker igen men samma fel kommer upp. Tycker att kloningen ska ge samma följd som på originalhårddisken.

Frågan är om man ska formatera och göra om kloningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev bgjo:

Har du provat att gå in i UEFI/BIOS och kontrollerat startordningen? /bgjo

Nej gjorde inte detta. kanske ska montera och gå in där och se vilken ordning som står. C måste väl vara den som han ska bota ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev peof:

Nej gjorde inte detta. kanske ska montera och gå in där och se vilken ordning som står. C måste väl vara den som han ska bota ifrån?

 

Har du bara SSD:n inkopplad vid start blir den automatiskt vald. Vilket program har du använt vid kloningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hela disken, och inte bara en partition, klonades så bör det ju fungera rakt av.

Vad visas i Diskhanteraren om du ansluter den nya disken via USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte upp något i utforskaren när jag ansluter SSD disken i USB.

Kan det möjligen vara så att den inte blev formaterad när jag klonade?

SanDisk SSD Conversion Kit är program jag använt.

Om jag ansluter och tittar i Diskhanteraren så står ogiltig på disk 1

Disk 0 tar upp de partioner som finns på Hårddisk i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog göra om kloningen. Möjligen använda annan mjukvara men nyttja hårdvaran.

Hur lång tid tog kloningen på sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog ca 6 timmar.

Om man inte får upp den i Utforskaren eller diskhanteraren hur formaterar jag då innan ny kloning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev problem för Kloningsprogram hittar inte ursprungsprogramvaran står dynamisk och SSD disk står som standard när man läser i diskhanteraren.

Stod dynamisk och jag konverterade till standard i diskhanteraren.

Se bifogad bild från diskhanteraren

Har provat och försökt få upp SSD disk i utforskaren men den kommer ej upp.

IMG_2713.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vilket program jag använder. Får inte upp Ursprunglig hårddisk med dom 4 partioner som finns på den i kloningsprogram.

Enheten Du valt är en dynamisk enhet står det och den går ej att använda i program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är tydligen att disk 0 på bilden är dynamisk. Frågan är vad som händer om man i diskhanteraren ändrar disk 1 till samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program som Clonezilla, som använder dd (Linux), bryr sig inte då det är rådata som kopieras.

Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Dd

ex. 

dd if=/dev/sda of=/deb/sdb

OBS! Man måste ha koll på vilken disk som är vilken!

 

Se hur du använder Clonezilla här

https://clonezilla.org/clonezilla-live-doc.php

 

Tillägg:

se https://eforum.idg.se/topic/345840-klona-windows-7-hårddisk-med-mjukvara/?do=findComment&comment=1633525

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clonezilla verkar väldigt avancerat för mig. Är säkert en lösning kanske.

Men får man inte upp SSD:n i utforskaren utan man hör bara ett pling när man ansluter via USB måste väl bero på något?

Att sedan flera kloningsprogram inte hittar disken som man ska klona ifrån är väl konstigt. Men beror väl på att den kallar sig dynamisk istället för standard:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev peof:

Men får man inte upp SSD:n i utforskaren utan man hör bara ett pling när man ansluter via USB måste väl bero på något?

Ja, men något har ju gått fel vid första försöket så det är ju då inte konstigt egentligen. Konstigheterna uppstod tidigare.

 

29 minuter sedan, skrev peof:

Att sedan flera kloningsprogram inte hittar disken som man ska klona ifrån är väl konstigt.

Ja, det kan jag hålla med om men att klona den disk som kloningsprogrammet körs från kan ju bli lite som att såga av den gren man sitter på...

 

29 minuter sedan, skrev peof:

Clonezilla verkar väldigt avancerat för mig.

Ja, det kan jag också hålla med om. Men om man bara läser och följer instruktionerna utan att chansa i något steg går det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick hur lätt som helst att hitta den inbyggda disken och klona till SSD med det program jag använde men nu kommer det bara upp ett enhetsnummer på disken i datorn 1 TB. Där ser man inte de partioner som fanns från början eller som finns i Den här datorn.

Och på USB Ansluten står det bara Samsung 880 1 TB

EZ GIG IV  Från Aprocorn.

Om jag ska försöka ladda ner Clonezilla är det best att bränna till en DVD och köra därifrån sedan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev peof:

Om jag ska försöka ladda ner Clonezilla är det best att bränna till en DVD och köra därifrån sedan?

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...